Räcker en Eheim 2252?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    Räcker en Eheim 2252?

    Räcker en Eheim 2252 innerfilter till ett 375 liters akvarium med Malawiciklider?
    Den drar runt 1200 liter i timmen.
    /Roger
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Cirkulation räcker nästan men det gör inget med lite mer snurr i karet...Men den har liten filtervolym..

    Kommentar

    • Oasis
      Användare
      • april 2004
      • 83

      #3
      vad jag har förstått så räcker det men enligt Zaphi så ska man gärna ha ännu mer rörelse på vattnet, gärna ända upp till 7ggr volymen. kan läsas här http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6499
      /Danne

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Ja det gör inget att stark cirkulation hade ett tag 8ggr i mitt 715 och fiskarna visa inget tecken på att det skulle vara för mycket..

        Kommentar

        • Oasis
          Användare
          • april 2004
          • 83

          #5
          okej, låter ju bra, ska försöka styra upp cirkulationen i mitt sen med. Verkar ju ha fungerat bra för både dig och Zaphi.
          /Danne

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Man bör försöka se till att det finns ett par lite lugnare ställen i burken så dom kan sova utan att behöva simma som galningar.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Oasis
              Användare
              • april 2004
              • 83

              #7
              låter som en snäll idé. Man kan ju enkelt bygga upp skyddande stenrösen etc men rätt lätt att missa de där enkla små bitarna när man skissar upp hur man vill ha akvariet.
              /Danne

              Kommentar

              • Tascha
                Användare
                • oktober 2002
                • 214

                #8
                Då har jag satt igång 2252:an. Det var ju ett fasligt drag det var i denna. Lutade den lite uppåt och det blev en väldans rörelse på vattnet. Blir ju nästan orolig att det är för mycket tryck i den.
                Att filtervolymen inte är så där jätte stor ser jag inte som ett bekymmer eftersom jag bytar 1/3 av vattnet en gång i veckan och jag tänker rengöra filtren var 14:dag.
                Kan man ha för mycket cirkulation till Malawiciklider?
                /Roger

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  När fenor börjar slitas loss kan du fundera på att skruva ner cirkulationen. Skämt och sido. I nästan all litteratur läser man att malawi skall ha 3-5 ggr / timma. Alltså en pump som pumpar mellan 1100-1900 i ett 375. Jag tror (och vet) att man kan ha rejält mycket mer om man vill. Ett 2252 räcker gott, men det skulle fungera att två också, utan problem. Tre skulle fungera med, det kan jag nästan svära på.

                  Det är dock inte bara cirkulationen som spelar roll. Hur stot filtermassa och typen av filter spelar roll också. Ett tips är att köpa till en extra patron till 2252:an så du får 3 patroner. Släng även ut orginalfiltermassan och byt mot blå filtermatta (10ppi). Det är rejält mycket bättre och slammar inte igen lika fort som det finporiga orginalet.

                  I naturen måste fiskarna då och då utsättas för rejält mycket kraftigare strömmar än 5ggr/timma (om man nu kan räkna så). De filmklipp jag sett från sjön visar ibland hur fiskarna slängs omkring nästan. Speciellt arter om trewavasae som lever närmare ytan i mycket turbulent vatten. Deras kroppsform har ju till och med utvecklats för att klara denna kraftiga turbulens.

                  Om nån har haft för mycket drag i ett malawikar nån gång, sig till, skulle vara intressant att veta vad som hände och hur stor cirkulationen var.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Det kanske räcker med ett 2252, men misstänker att det blir i underkant.
                    Varför skall man göra rent filtret var 14:de dag, räcker det inte med att göra rent det när det börjar lägga igen (så att det inte pumpar som det brukar) ?

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Zaphi


                      Om nån har haft för mycket drag i ett malawikar nån gång, sig till, skulle vara intressant att veta vad som hände och hur stor cirkulationen var.
                      Tror få är kapabla att göra den utvärderingen, oftast är det nog följerna av det på sikt o ej kanske direkt fysiska åkommer i form av liten fisk kastad mot stor klippa =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Ahaha, Jo, det förstår jag, att det inte blir sushi i karet
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...