Ständiga agressionsproblem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    Ständiga agressionsproblem!

    Jag har nu i helgen gjort så mycket ommöbleringar och flyttar som man kan tänka sig.Låt mig börja från början.
    Jag har ett akvarium på 500 liter.I det akvariumet huserar ett par Parachromis Dovii hanen är 24-25 cm honan kanske runt 15 cm.
    Det andra karet är på 360 liter där har jag en Hemibagrus Wyckii 28-30 cm (Wyckii är en nattaktiv asiatisk rovmal som håller sig gömd hela dagen ,skitrolig fisk varför skaffade jag den) och ett par Festae där hanen är 12 och honan 8-9 och en nyligen inskaffad Trimaculaum som är ca 17-18 cm.

    Ok problemet började med att min Festaehane var extremt agressiv mot min Festae hona ,han höll helt enkelt på att stressa ihjäl henne.Jag kom då på den extremt smarta ideen att tillsätta en Trimaculatum till karet.
    Det resulterade i att Trimacen tog över karet från dag 1 så att nuförtiden vågar inte mina Festae vara framme då åker dem på storstryk men det är när ljuset är tänt.När jag släcker ljuset är det Trimacens tur att vara livrädd då ger sig min Wyckii på honom så det står härliga till och han har en massa bett efter malskrället konstigt nog rör inte malen mina Festae.

    Så i lördags var Trimacen så elak mot min Festae hane så att jag kände mig tvungen att göra något det var riktigt illa.Detta + att han fått så många bett av Wyckiin på natten:-/ gjorde att jag tänkte (fan han är ju tuff han kanske skulle kunna hålla ett extremt litet revir i Dovii karet)
    Sagt och gjort...jag lyfte upp Doviina la ner dem i en hink och började bygga om totalt i karet .
    Jag byggde upp 4 olika avdelningar varav jag ville att Trimacen skulle försöka få åtminstone en liten kruka i ena hörnet.
    I med Trimacen och sedan väntade jag en halvtimme och skickade i mina Dovii.
    Det tog inte lång stund innan Trimacen blev demolerad av Doviihanen det yrde fjäll och i panik fick jag (som vanligt) snabbt som attan lyfta över en sargad Trimac till det andra karet.
    Väl där tog det kanske 10 minuter innan han hade glömt det hemska som nyss hade hänt honom och han började ge sig på min Festae hane.
    Och inatt plaskade det likadant igen och naturligtvis var det min Wyckii som var på Trimacen.
    Det dumma är att tar jag bort Trimacen så kommer Festaen sätta igång sin terror på festaehonan.Har jag trimacen kvar kommer han terra Festae hanen och själv bli terorriserad av Wyckiin.
    Och Doviikaret är inte heller nåt alternativ då dem slår ihjäl allt jag tillsätter...
    Vad ska man göra?????
    Tacksam för svar!

    Mvh
    Danne
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Du har ju valt de tre mest aggressiva ciklidarterna som går att uppbringa på marknaden. När man har så tuffa fiskar och man vill att de ska gå i samma akvarie, måste de först och främst vara jämnstora (då är chansen betydligt större att de är jämnstarka). Hade t.ex. festaen varit större än trimacen hade situationen varit omvänd mellan dem.

    Har man flera av dessa arter tillsammans bör de gå i par. En ciklidhane som har en hona att para sig med har mycket större anledning att vara aggressiv och ta revir (med undantag förstås).

    Dessutom är 500 liter för litet. Det räcker endast till ett av paren. Festae är en problemfisk p.g.a. att aggressiviteten är störst mellan artfränder (även mellan hanar och honor). Läs underrubriken "erfarenheter av festae".

    Mina råd är följande:
    1) Om du vill ha dem i samma akvarie, måste du skaffa större akvarie (3-4m långt).
    2) Om inte, gör dig av med någon av dem.

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #3
      Antagligen får man väl bita i det sura äpplet och lämna in både Festae paret och antingen Trimacen eller malen för dem fungerar inget vidare ihop dem heller.
      Det enda rätta är nog att ha en enda fisk kvar i 360 literakvariumet...trist men sant..
      Festae paret kan inte gå själva då mobbar hanen ihjäl honan...
      Malen gillar inte Trimacen så båda dem ska inte gå ihop.
      Det kommer nog sluta med en ensam fisk av dem 4 som är i burken..
      Eller också lämnar jag in allihop och skaffar ett stim skivtetror

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Har inte så mycket erfarenhet å bidra med, men jusst nu verkar en 20 cm Trimac och en 18 cm funka utmärkt i ett 720 L. Trimacen kan få ett ryck ibland å jaga midasen lite, men inte så farligt. Inga skadade fenor eller så. De softar ofta runt tilsammans numera. Trodde i början när Trimacen hunsade midasen som värst att det vore lämpligt att stoppa i en tuff fisk till för attsprida aggressionen. Men det blev som sagt onödigt.
        Konstigt nog kan 2 stora plecon, en stor tangayika-mal, 5 st långsträckta pansarmalar och 4 skivtetror glida omkring helt ostörda.
        De enda som bråkar är de stora plectomusarna .
        Men så har jag inga ciklidpar i burken heller...
        För att minska risken för framtida bråka, så tänkte jag införskaffa mer stora rötter, så karet blir mer avdelat.

        ps finns det ingen bild på din trimac, mcgreed? Skulle vara kul å få se! ds
        Anders L

        Kommentar

        • mrgreed
          Användare
          • juli 2002
          • 494

          #5
          Jo jag skulle kunna ta bilder men dem blir oftast inget bra särskilt inte nu när malen och Dovii hanen har bitit på honom.
          Det är Trisse bror om jag inte tar helt fel...
          Men den du har är finare än den jag har helt klart..

          Mvh
          Danne

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Va som tusan! Äre brorsan!! Trodde den va störst ju? Trisse e ju absolut 20 cm (Midasen kontrollmätte Daniel till 18 cm innan jag tog hem han. Och Midasen e rätt mycket mindre)
            Cool hur som helst! Och den individen var nog rätt elak vad jag har hört

            ps jag matar kanske mina fiskar för mycket ds
            Anders L

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • juli 2002
              • 494

              #7
              Jo han kanske är 20 ,den lilla tiden han var i Doviikaret såg han rätt liten ut mot Doviihanen men Doviin kanske är större än vad jag tror jag har inte mätt honom stryk fick han i.a.f rejält och nu vet jag varken ut eller in som sagt....men elak är han så det räcker och blir över.I.o.f har han fått sin beskärda del stryk själv av både Wyckiin och Doviin men det är ingen rolig situation.

              Att det alltid ska vara en sån överdriven agressivitet man sitter och tänker att "ge dig nu!!Det räcker du är starkare" men det funkar inte så i fiskarnas värld.Vem vet dem kanske bara ser över sitt eget hus slipper dela med sig av maten e.t.c.
              Tar man Doviihanen som exempel så kan man börja undra för det är honan som tar revir han simmar bara omkring och är allmänt bitsugen hela tiden...vad är det som gör honom så förbannad för att det är en annan fisk i akvariumet?

              Mvh
              Danne

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                hm... jag verkar bo på lugna gatan liksom i jämförelse
                Men det kan ju svänga om Midas äter upp sig och blir åter sitt gamla kaxiga jag.
                Anders L

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  mrgreed: Funderar lite på din sista fråga om doviin. Jag tror att det var orm som nämnde något om att doviin var haremlekare i naturen. Detta förklarar varför honan tar revir och också hanens beteende. Hanen har tagit hela karet som sitt revir och där skall det inte befinna sig något annat, förutom doviihonor då. Deras beteende när jag hade alla 10 i samma kar bekräftar till viss del också detta, 6 honor hade små revir och de 2 stora hanarna hade delat upp karet sinsemellan.
                  Det är väl lite som en del Apistogrammor, fast i jätteformat. Där har hanarna revir som sträcker sig över flera honors mindre revir.
                  Att ha fler fiskar i ditt doviikar kommer aldrig att fungera. Jag har för tillfället delat av en tredjedel av mitt kar till 4 maculicauda som skall säljas. Doviihanen är ofta och hugger på glasrutan för att försöka få bort de andra. Det ser rätt imponerande ut när han kommer farande och precis innan rutan öppnar munnen på vid gavel.

                  I ditt 360 l kar hade jag nog satsat på någon mindre art istället. Försök hitta någon som blir max 20-25 cm.
                  Har aldrig själv haft Festae och kommer nog aldrig att skaffa någon heller, visst de är väldigt fina. Men det verkar vara väldigt svårt att få harmoniska par som håller ihop hela tiden.
                  Här är doviin ett väldigt fint föredöme.
                  Jag vet inte hur många festaehistorier jag läst som inte innehåller en del där hanen slår ihjäl honan.
                  En nattaktiv mal verkar inte heller vara någon större hit.
                  Kanske skulle du satsa på att dra upp Trimacen, Trisse ser ju inte helt fel ut, kanske blir brodern lika fin?

                  Dovii-Trimac 1-0
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • mrgreed
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 494

                    #10
                    Kloka tankar Jinnarparen..
                    Det kan vara så att om man ska satsa på en ensam fisk kan nog Trimac vara ett bra alternativ..

                    Mvh
                    Danne

                    Kommentar

                    • mrgreed
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 494

                      #11
                      Jag funderar lite på detta stycke..

                      av Jinnarparen:
                      Detta förklarar varför honan tar revir och också hanens beteende. Hanen har tagit hela karet som sitt revir och där skall det inte befinna sig något annat, förutom doviihonor då.

                      Men det konstiga är ombyggnaden av grottor hela akvariumet var ju totalt ommöblerat.
                      Kan dem vara så smarta så dem förstår att dem hamnar i samma burk även fast dem varit i en hink en halvtimme och akvariumet är helt annorlunda möblerat?

                      Mvh
                      Danne

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        Det låter konstigt, det är ju en rätt beprövad metod att möblera om karen innan man tillsätter nya fiskar om man har aggressiva arter, jag tror nog mer på att blotta närvaron av en doviihona samt att trimacen inte hade hunnit fixa ett revir gjorde att utgången blev som den blev. Förmodligen så hade utgången blivit annorlunda om inga honor var närvarande, det är min gissning i alla fall. Jag såg alldeles nyligen en Vieja bifasciata bete sig på samma sätt mot en betydligt större Vieja zonata(mest troligt en hane) trots att bifasciatan varken hade ett revir eller hade parat ut med någon av honorna, det hjälpte inte med ommöblering för mig heller. Så min gissning blir att blotta närvaron av honor av samma art gör att aggressiviteten ökar avsevärt hos hanarna så fort ännu en stor ciklidhane finns närvarande.

                        Mvh Fredrik
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • mrgreed
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 494

                          #13
                          Det konstiga är att det gick så snabbt, det är faktist mycket märkligt.
                          Kan han vara såpass smart så han fattar att han stoppas i samma akvarium?
                          Utgången hade förr eller senare blivit densamma ändå för när han väl gick till attack var det inget snack om saken men att han gjorde det så direkt förvånade mig mycket.Man tycker han borde simmat omkring och kollat sin nya omgivning o.s.v..

                          Mvh
                          Danne

                          Kommentar

                          Arbetssätt...