Biotopriktiga växter till Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #16
    Hej Jonas,
    Vi har nog kommit lite bort från ämnet (biotopriktiga växter till diskus) Jonas, eller?
    Fotot du hittade ingår i en artikel skriven av Mr.Aquarius.
    Ciklidhälsningar
    Kjell


    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #17
      Hej Marcus . År 1981 hade jag ett akv. på 600l med vf. gröna diskus , 100 st. kardinaltetror samt pansarmalar som var inred. med fin sand och rötter och grenar av bok samt syd amrikansk mossa samt flytväxter. Akv. stod ca.15cm. från väggen ,på detta stod ett akv. som var 2m.långt 20cm.högt 15cm br. som var fylld med lecakulor ,en läpp var pålimad som vattnet rann över ner till 600l som ett vattenfall (.2st 250L pumpar lyfte up vattnet) I lecan hade jag passionsblomma samt benjaminfikus som jag köpte i blommsteraffären ,jorden spolades bort under rinnande vatten sen ner i lecan , på en månad var det som en djungel. Belysningen hade jag hängande i kedjor ca. 50cm över akv. så att det lyste upp både vägg och akv. inga täckglas hade jag. Det stod en bokhylla på var sida om akv. Det var snyggt. MVH Mats

      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • Marcus
        Användare
        • april 2002
        • 78

        #18
        Tror ni att en metalhalogen på 250 w räcker som huvudbelysning?
        Tanken är att ha denna på mitten och komplittera med några spotlights så att man kan se vattnets rörelse på botten.

        Eller behövs det mer ljus?

        Tacksam för svar då jag nu har lite olika alternativ

        Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
        "Övning ger träning"

        Kommentar

        Arbetssätt...