Nyckelhål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dorner
    Användare
    • mars 2004
    • 32

    Nyckelhål

    Hej
    Jag har tre stycken nyckelhål i ett 120 l. Det ser ut som två av dom har hittat varandra, men den tredje trycker bara i ett hörn kan det vara så att dom andra två har tagit hela akvariumet till sitt revir. Ibland simmar den tredje runt lite och ser normal ut senare kan den se död ut och ligga bakom någon rot på sneden och se helt flammig ut. Jag har även en hona och hana av Apitogramma C men dom verkar inte bry sig om nyklarn. Vad kan jag göra?
    Sedan undrar jag är det några speciella krav och önskemål nycklarn vill ha beträffande mat, inredning m.m.

    MVH
    Joakim
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag skulle ha flyttat ut den tredje från akvariet. När jag var liten och köpte fyra nyckelhålsciklider så försvann två spårlöst sedan två parat ut och lekt. Nyckehålsciklider är ganska skygga fiskar så du bör ha en inredning med växter och andra gömställen som får dem att känna sig trygga.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mattiman
      Användare
      • februari 2013
      • 3

      #3
      Tjena, använder denna gamla tråd.
      Har haft mina nyckelhål i ca 3-4 mån, de trivdes som bara den i början.
      hanen uppvaktade honan osv. men den senaste månaden har hanen bara legat i en grotta och tryckt.
      Är den sjuk? honan simmar som vanligt.
      De bor i ett 375 liter med neon tetror, vinkel tetror och några malar.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Sv: Nyckelhål

        Det går utmärkt att använda tråden, men tveka inte att skapa så många trådar du bara vill och kan.

        Låter ju onekligen som att de är sjuka tycker jag. Förändrat beteende är bra att notera. Det betyder att du bryr dig tror jag.

        Hur länge har du haft igång akvariet, ifall det kan vara nitrit?! Flämtar de eller gömmer de sig bara?


        Kan du fota fiskarna?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mattiman
          Användare
          • februari 2013
          • 3

          #5
          men om det är nitrit, varför bara en fisk som är drabbad?
          kan inte fota den, fick tvinga den ur grottan ikväll, livrädd, undernärd och flämtar.
          blir nog begravning snart....tyvärr

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Nej du har rätt och du skrev att du haft dem så pass länge dessutom. Visa individer kan vara känsligare iofs.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            Arbetssätt...