Vattentips för Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • mars 2004
    • 13

    Vattentips för Malawi

    Mina Ciklider har aldrig mått så bra som nu. Har länge haft problem med bristande lekvilja och sjukdomar men inte längre. Tankte dela med mig av lite lärdomar.

    Jag körde länge med både salt och bikarbonat i vattnet vid varje vattenbyte. För en tid sedan frågaade jag mig varför jag konstat tillsätter salt och kom fram till att jag bara gör det för att jag har hört det av en försäljare. De mådde genast bättre när jag slutade. Dessutom verkar ju saltet nu bättre om jag verkligen skulle behöva det vid sjukdom.

    För det andra har jag provat att göra som på Akvarieleasing; sluta tillsätta bikarbonat. Visserligen blir ph och hårdhet lite fel men poängen är att det blir konstant lite fel. Genom att köra kranvattenmetoden blir det inga förändringar i vattnets egenskaper vid byten. Förändringar orsakar stress. Hur noga man än är med sitt bikarbonat så kommer värdena att gå upp och ner. Det är bättre an omvänja dem så att det blir konstant.

    Detta är i alla fall vad som funkar bäst för mig.

    Mvh

    Micke
    VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
    Labidocramis "Golden"
    Tramitochromis intermedius
    Glasmalar
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det blir tvärtom med bikarbonat mot vad du beskriver Micke, utan bikarbonat finns det möjlighet för stora phsvängningar med bikarbonat blir det mycket jämnare mellan vattenbytena eftersom vattnet i sthlm håller ett ganska högt ph runt 8.3 vilket gör att du har 8.3 i bakvariet med bikarbonat o det nya vattnet du slår i har samma phvärde mot om du kör utan så kan det på en vecka dippa ända ner till ca 7,4 - 7,5 vilket skapar en större förändring i ph värdet.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • mars 2004
      • 13

      #3
      Jag tror inte jag förstod riktigt. Menar du att om man aldrig använder bikarbonat så sjunker ph värdet så mycket mellan bytena? Blir det inte konstant runt 8,3?
      VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
      Labidocramis "Golden"
      Tramitochromis intermedius
      Glasmalar

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Om du använder bikarbonat så kommer vattnet hålla sig stadigare vid 8,3 medans om du kör utan kan det efter en vecka ha sjunkit ner ända till 7,4 om man då slår i vatten som håller 8,3 får man en ganska stor skillnad om man byter mycket.

        Så menade jag =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • mars 2004
            • 13

            #6
            Då antar jag att Akvarieleasing kan köra utan bikarbonat eftersom de har två riktigt små vattenbyten per dag, och att det funkar för mej för att jag gör två små vattenbyten i veckan. Men tack för informationen.
            VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
            Labidocramis "Golden"
            Tramitochromis intermedius
            Glasmalar

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Stämmer nog ganska bra.Ju oftare du byter desto jämnare värden får du speciellt då när man kör utan bikarbonat.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #8
                det mu säger stämmer helt, slutade för länge sedan med bikarbonat till malawi och tropheus, de får inte lika lätt sjukdomamr och mår bättre.

                Kommentar

                • HDahlberg
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 92

                  #9
                  En still undring - hur mkt bikarbonat per hundra liter vatten?

                  Hasse

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Hasse

                    ca 50g per 100L vatten lite beroende på utgångsläget, för mig räcker det med 100g till 480L för att hålla ph8,3.

                    Har mycket finkornig korallkross som bottenmaterial kan tilläggas.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Det intressanta är ju vilket utgångsvärde man har på kranvattnet - dvs vilket pH samt buffringsförmågan.
                      Själv har jag ett pH på lite drygt 8 och en mycket låg buffringsförmåga (KH på ca. 1) - då har jag två alternativ
                      1/ att byta vatten ofta - hur ofta beror på hur mycket mat man lägger i akvariet, men ungefär 2 rejäla (1/3) vattenbyten i veckan borde räcka.
                      2/ det andra alternativet är att tillsätta något vid varje vattenbyte (t.ex. bikarbonat) så att pH håller sig stabilt på lite drygt 8 och då räcker det med att byta vatten i normal omfattning.
                      Gör man inte på något av ovanstående sätt så är risken stor att pH kommer att åka upp och ner som em jojo vilket definitivt inte är hälsosamt för fiskarna.

                      Har man ett högt pH OCH en hög buffringsförmåga på sitt kranvatten så finns det självklart ingen anledning till att tillsätta bikarbonat.
                      Så vad man skall göra beror på kranvattenvärdena och att säga att pga att det funkade bra för den eller den personen att göra på ett visst sätt och då kommer det att funka bra om man själv gör på samma sätt går inte - det skulle i så fall kräva att man har exakt samma ktanvattenvärden som den personen, byter exakt lika mycket vatten har ett exakt lika stort akvarium och lägger i exakt lika mycket mat etc.

                      Ett ge ett generellt råd om hur mycket bikarbonat som man skall lägga är omöjligt eftersom det helt beror på vattnets ursprungsvärden - vid ett lågt pH höjs kanske pH-värdet med 0,5 om man ligger i 10 ml bikarbonat, om man har ett högt pH så krävs det kanske 1 liter bikarbonat för att pH skall stiga o,5.
                      Så vid all förändring av vattenvärdena så skall man mäta sig fram till vad som är lämplig mängd.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

                      Kommentar

                      • tli0817
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 207

                        #12
                        [quote]Ursprungligen skickat av mu

                        Dessutom verkar ju saltet nu bättre om jag verkligen skulle behöva det vid sjukdom.

                        Mickeuote]

                        Menar du att saltet har större inverkan då du använder det efter att INTE använt det regelbundet? Borde inte saltet verka likadant helatiden? Dvs, motverka endel bakterier hos fiskarna.

                        MvH/tobbe

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 13

                          #13
                          Vad jag menade (och jag kan ha fel även här) är att om fiskarna vant sig vid salt är det svårare att påverka dem med just salt när de blir sjuka.

                          Mvh Micke

                          PS. Tack för informationen Kjell
                          VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
                          Labidocramis "Golden"
                          Tramitochromis intermedius
                          Glasmalar

                          Kommentar

                          • Oasis
                            Användare
                            • april 2004
                            • 83

                            #14
                            Ja det tror jag med faktiskt, har de vant sig vid saltet så påverkas de ju inte av det på samma sätt som om du kör med vanligt sötvatten och sen tillsätter salt.

                            Jag tycker inte det är något fel att använda bikarbonat, det kan ju vara nödvändigt för en del. Man bör ju bara använda bikarbonat om man har småsunkig buffertförmåga på sitt kranvatten annars är det ju bara onödigt att slänga i när det inte gör någon nytta. Det är ju bara mäta sitt pH mellan vattenbytena eller kolla upp med komunen vad man har för vattenvärden så är det ju rätt så lätt att testa sig fram till hur mycket bikarbonat man behöver slänga i.
                            /Danne

                            Kommentar

                            • tli0817
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 207

                              #15
                              Så är det nog så iåförsig! Fisken får nog inte samma bakterie när man kört in den på lite salt som när det är rent sötvatten. Den bakterien är ju då en annan sort och mer tålig mot salt eftersom att den uppstår!=)

                              Men jag har alltid kört på lite(ca o,5 - 1 dl på 400 liter..väldigt lite) salt vid vattenbyte..Har inga problem just nu men ska ja kanske sluta, vad säger ni?

                              MvH/tobbe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...