FEL SILIKON!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    FEL SILIKON!

    Mitt kar läckte igår och då silikonade min farsa om karet. Han köpte våtrumms silikon. På tuben står det: Ej för akvarium.
    Neeeej!
    Hjälp mig, hur ska jag göra?
    Jag blir tokig!!!
    Mvh Alex
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    ta isär akvarium, ta bort allt silikon och börja om tyvärr.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Men det är ju bara på ena kortsidan, kanske 6 cm.
      Mvh Alex

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Man skall aldrig laga ett akvarium enbart en liten bit. Ta av allt silikon och gör om ordentligt.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Det är supergiftigt för fiskarna. Enligt uppgifter från en säker källa kan det räcka att du använder en sån "pip" som används för våtrumssilikon tidigare för att ta död på fiskarna. Om det är sant vet jag inte, men det är ju inget bra tecken.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Det stämmer. Vanligt våtrumssilikon innehåller antimögelmedel och är mycket giftigt för fiskar.

            Kommentar

            • Fiskar.nu
              Användare
              • september 2003
              • 442

              #7
              ska man skära alla sidor och sen sätta ihop? hur ska man göra egentligen... ska köpa en 540 liter och han sa att man måste limma om eftersom den har varit utan vatten på väldigt länge! sen -86?!!! wow 18 år gammal haha aja... Lär blir feting jobbigt att limma om så stor akvarie
              375 liter till L-malar

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #8
                Hej igen!
                Nu har jag varit och köpt ättiks baserad silikon för glasändamål.
                jag ska nog vara på säkra sidan och vänta tills imorgon så det får torka?
                Sen ska jag skölja ur ordenkligt.
                sen så får det hoppa i några malar i karet som testpiloter. Jag vill ju inte att det ska bli discus begravning.
                Vad tycker ni?
                Mvh Alex

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Man brukar rekomendera att låta silikonet torka i 1 vecka innan man släpper i fisk. Det är ungefär så lång tid det tar för all ättika att försvinna.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    #10
                    Jag tänkte det är med att testa med en annan fisk så det är helt säkert. Men hur länge tar det då innan fisken dör isåfall? Hur länge ska jag vänta?
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Jag släppte i guppi i ett kar jag silikonat om 2 dagar efter, den dog under natten. I ditt fall tycker jag att det är bättre att vänta en vecka än att använda levande djur som testpiloter.
                      Har du nu gjort en ordentlig omsilikonering så att du slipper plask på golvet?
                      MVH
                      magnus

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #12
                        Ja nu är det ordenkligt silikonat.
                        Men frågan igen. Hur länge tar det innan en, ska vi säga. En pansarmal dör av den förgiftningen.
                        Jag vill veta, jag ska nämligen göra ett test sen när silikonet har torkat.
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #13
                          Jag tycker inte att du skall testa. Det finns nog inga vetenskapliga undersökningar på hur lång tid det tar innan en pansarmal dör i ett nysilikonat akvarium. Vad jag vet så utförs aldrig toxid experiment på fiskar utan alltid på räkor. Men det spelar väl ingen roll? Att den dör är ganska så säkert, och hur lång tid det tar får du reda på när du släpper i den (om du släpper i den)
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            #14
                            citat:Jag tycker inte att du skall testa. Det finns nog inga vetenskapliga undersökningar på hur lång tid det tar innan en pansarmal dör i ett nysilikonat akvarium. Vad jag vet så utförs aldrig toxid experiment på fiskar utan alltid på räkor. Men det spelar väl ingen roll? Att den dör är ganska så säkert, och hur lång tid det tar får du reda på när du släpper i den (om du släpper i den)
                            MVH
                            Magnus
                            tropfrogå du tycker jag ska slänga i discusarna istället eller?
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag använder också Sikasil-E som är ämnat för akvarier. Men du bör vänta några dagar så det får härda ordentligt.



                              Observera att det endast är den transparenta (genomskinliga) silikonen som är lämpad för akvariebruk. Den vita är behandlad med antimögel så den skall absolut INTE användas!

                              Jag startade mitt akvarium för tidigt (pga utrymmesskäl) och det skapade en dålig vattenkvalitet för mina yngel. Troligtvis utgav den härdade silikonen något en stund efter och det dog många yngel av. Nu funkar det perfekt.

                              *Detta inlägg även skrivet på Zoopet.com*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...