erfarenheter av C.festae?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    erfarenheter av C.festae?

    är på jakt efter denna fisk.tänkte samla på mig lite av andras erfarenheter av denna fisk.
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jasså artikeln i senaste Ciklidbladet inspirerade dig?
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      japp dels den o samt http://www.aquamojo.com/festae.html

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Jag hade festae för en del år sedan. 2 hanar och 3 honor. Den dominante hanen gjorde allt vad som stod i hans makt för att förfölja och döda de andra. T.o.m. motaguensis av nästan samma storlek hade ett rent helvete mot detta monster. Den subdominante hanen tog jag hem till en kompis som hade 4 Tilapia botucoferi (tror jag att det stavas) som var större än hanen. Det tog nog inte ens en dag innan tilapiorna stod upptryckta i ett hörn och så förblev det. Den dominate hanen lekte av en av honorna en gång. Det var enda gången som han inte försökte döda någon. Det hela slutade med att han slog ihjäl samtliga honor och dog själv av en sjukdom. Jag hade dem i ett 2 m långt 540-kar.

        Det var kanske jag som hade extrem otur, men frågar du mig, så förbered dig på slakt om du skaffar denna vackra men totalt sanslösa ciklid.

        Lycka till.

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          intressant, hur hade du inrett karet? o vart köpte du dem? man kanske ska ha dem när de är små o hela tiden ha dem med större o aggresiva fiskar så de liksom inte får överhanden.hos mig är det tänkt att de ska gå i ett 720.

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            #6
            Jag har 2 Festae (en hona och en hane) tillsammans med en nästan dubbelt så stor Trimac och en 3 dubbelt så stor Hemibagrus Wyckii.
            Mina Festae växte väldigt sakta tyckte jag och dem var tämligen mesiga fram till åtminstone 10 cm.Hanen är nu 12-13 cm och har kaxat till sig rejält mot mindre fiskar jag haft i karet.Är Festaen den dominanta fisken i karet är det inte roligt för andra invånare.
            Nu ligger han dock relativt lågt då både Trimacen och min Wyckii sätter honom på plats ideligen.Trimacen på dagen och Wyckiin på natten..
            Mycket snygga fiskar är det dock och väl värda att ha i ett par akvarium där dem nog lämpar sig bäst om man nu lyckas få ett stabilt par förstås.
            Dem verkar tåla en hel del stryk så din tanke är nog inte helt fel.Mina klarar sig i.a.f bra tillsammans med betydligt större sällskap.

            Mvh
            Danne

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              vart köpte du dina danne?

              Kommentar

              • Freddan

                #8
                Intressant fisk har själv ganska nyligen skaffat 4st till mitt 1225 l akvarium. Mina Festae är ganska undertryckta, men det kanske beror på att dom går i hop med bl.a C.Citronellum 3st, Synspilla 1st den största mobbade tyvär de andra 4 tills dom dog, Grenisikla Xingu 4st varav dom två största fick flytta till mitt 720 l akvarium, Ett par Zebror väldigt ilskna.

                Kommentar

                • mrgreed
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 494

                  #9
                  Jag köpte mina på Globefish i Stockholm.
                  6 st handlade jag in men bara 2 är kvar p.g.a sjukdom.
                  Globefish har dock inga inne nu,faktum är att jag tror inte någon av dem stora stockholmsaffärerna har några inne för tillfället.
                  Jag vet att även akvarieleasing har haft Festae inne för ett tag sedan men när jag var där senast var dem slut.

                  Mvh
                  Danne

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    du`rå freddan vart hittade du dina?

                    Kommentar

                    • Freddan

                      #11
                      I Uppsala, men det var bara en lycko träff.

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                        intressant, hur hade du inrett karet? o vart köpte du dem? man kanske ska ha dem när de är små o hela tiden ha dem med större o aggresiva fiskar så de liksom inte får överhanden.hos mig är det tänkt att de ska gå i ett 720.
                        Jag hade ganska mycket mangroverötter men det hjälpte inte mycket. Jag köpte mina av Sandby ciklidhobby i Skåne. Jag tror att så som mrgreed har gjort är den bästa lösningen, dvs ha små festae tillsammans med stora individer av andra arter. Det fungerar åtminstone ett tag tills festaen växt till sig. De blir ju ganska stora. Min dominante hane blev nästan 30 cm innan han dog och då var han inte gammal, och hade garanterat en bra bit till att växa. Jag tror dock att det största problemet kvarstår, nämligen att få ihop ett stabilt par, om det nu är möjligt. De är nämligen mest aggressiva mot varandra.

                        Kommentar

                        • INXS

                          #13
                          Jag har vad jag tror ar ett par just nu. Dom ar ca 7 & 10 cm.

                          Jag har markt och hort at amphilophius festae vaxer ganska langsammt.

                          Jag kopte 10 st tva ganger av Jeff Rapps och bada gangerna avrattades samtliga forutom dom tva jag har. Av alla ciklider jag har haft ( managuense, labiatum, citronellum, Jack Dempsey, carpinte, v argentea, nicaraguense , m.m.) ar dessa de aggressivaste mot varandra jag har nagansin sett.
                          Nar jag inhandlade dom var dom ungefar 4 cm langa - ingen annan ciklid jag har haft har varit sa slaktsugen vid en sadan liten alder.

                          Nu bor dom i en 120 liters avdelning av ett 360 liters som ar inrett med lite krukor och dekorationer och massor av plast och levande vaxter.

                          Det har sagts att festae ater fjall som dom biter av andra fiskar - har inte sett det sjalv.

                          Jag har markt att hanen har ett mycket kraftfullt huvud sa man forstar var mordkraften kommer ifran.

                          Kommentar

                          • Motaguensis
                            Användare
                            • juni 2003
                            • 250

                            #14
                            Jeg har et VF par. Hannen er nesten 20cm og hunnen 15cm. Har hatt en VF hann på 30cm når han døde. Og 6 stk som ikke var VF, har en av de igjen. De er ikke i nærheten så fine og aggresive som de VF jeg har og har hatt. En Festae hann blir 35-40cm og hunnen 25-30cm. Tror nok aggresiviteten er omtrent den samme som dovii. Den hannen jeg har nå og hunnen hans er utrolig aggresive og går til angrep på alt i 900L selv om de er de minste nedi der utenom en stor salvini hann på 18cm.
                            Den forrige VF hannen jeg hadde var kongen i 900L og det regner jeg med at dette paret blir å, men de må nok vokse litt mer først. Min erfaring er at VF Festae vokser en del raskere enn de som er av avl, og de er mere aggresive, men som sagt er det min erfaring. Men dette er en sinnsykt aggresiv fisk, så jeg tror de beste artene du kan ha de sammen med er store Crenicichla arter, dovii, Friedrichsthalii, Trimac, motaguensis og haitiensis i meget store akvarium. Jeg har mine sammen med et like stort Friedrichsthalii par, å det går veldig fint Kan sikkert gå med andre store og sterke arter å, aggresiviteten kommer jo an på hvert enkelt individ, men jeg har i hvertfall aldri hatt en fredlig Festae De er forresten skjellspisere, fiske spisere og insketetere i naturen.
                            Preben

                            Kommentar

                            • Freddan

                              #15
                              Det där med att festae skulle äta fjäll verkar stämma. Jag har sett mina bita till på betydligt större fiskar för att sedan gömma sig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...