Diskus VS rödamygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petrol
    Användare
    • juli 2002
    • 167

    Diskus VS rödamygg

    Hej alla!

    Jag är mycket konfunderad när det gäller rödamygg!!
    Ny provar jag på detta fina forum om jag kan få ett seriöst svar.

    För att slippa skriva om så koppierar jag över från AG:
    Det handlade om rödamygg VS Malar.

    Till Malawi och Tanganyika ciklider bör man undvika att mata med röda pga, deras tarmsystem.
    Pleck har en relativt lång tarm, men jag har inte hört några direkta påstående om att det skulle vara skadligt för dem.

    Nu verkar det vara så här på forumet att det finns två grupper.. den ena förespråkar rödamygg, och de andra tycker att det är ok.

    Själv tror jag inte på påstående om att rödamygg kommer från förorenatvatten. Hur skulle en storindustri kunna handskas med miljontals ton myggor om man skulle vara tvungen att vada i skit? Har sedan två månader börjat att utfodra mina discusar (som ofta är kännsliga) med (bla) rödamygg, och inte sett någon som helst negtiv förändring. Man skall dock inte glömma att det finns en allergirisk när man handskas med rödamygg.
    Observera att detta är mina synpunkter och fungerar för mig. Det är inte säkert att det fungerar för er.

    Mvh Petter

    -------------------

    Intressant, Ja det står tydligt här på AG att de kan få bukvattensot av rödamygg. Frågan man kan ställa sig är hur troligt det är? Någon här på AG som råkat ut för detta? Vore intressant att få veta.

    snappat från planetcatfish: "A true omnivore that will eat anything. The diet should be primarily vegetarian".

    -------------------

    Ja, naturligtvis skall man variera sin kost.
    Nu vill jag inte att Ni bara skall skrika "mata med oxhjärta!" (gör visserligen det också) utan att ha ett bra argument och då menar jag inte som "har jag alltid gjort, det är bäst, min farbror gjorde det på 60 talet".

    Väntar med spänning på era svar!

    Mvh Petter


    Mvh
    Petter
    Nu med ett 3 meters revakvarium
  • Gep
    Användare
    • juni 2002
    • 23

    #2
    Det finns knappt några mygglarver och mygg där diskusarna bor! Det kan ju vara något att fundera på! Varför använda ett foder som man vet inte innehåller speciellt mycket varken vitaminer eller för fisken nödvändiga näringsämnen? Jag köpte tre diskusar av ren barmhertighet från ett zoo, vilket spelar ingen roll i denna debatt men dom hade gått där i ca 6 månader och bara ätit röda mygg("det var de ända dom åt"). Fiskarna var i misserabelt skick hålsjukan och tarmsystemet hade kolapsat av all flagilater. Dom är mycket stora och vildfångade(gröna) Jag stoppade dom i en tank med några medelstora diskusar av lite sämre färg och formkvalität. Jag medicinerade med 1st flagyl 400mg per 100liter vatten och höjde tempen till 32grader,syresatte vattnet mycket kraftigt,böt vatten till hälften varje dag upprepade detta dagligen i 7 dagar. Samtigigt matade jag kraftigt med oxhjärtsblandning efter eget recept. Då de diskusar somm gick i tanken från början åt flitigt lärde sig de ny att oxhjärta gick att äta och i skrivande stund är hålen utläkta och fiskarna har normal kroppsvikt och är mycket pigga och mår bra! Om du tror att du skulle kunna få samma resultat bara genom att mata med röda mygg ja då kan jag bara önska dig lycka till!

    Guran
    Guran

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • juni 2002
      • 227

      #3
      Hej!

      Om ingen annan har tid (på semester förståss) att svara så gör väl jag.Men jag är ingen expert!
      Frysfoder överhuvudtaget kan vara riskfyllt.
      Jag menar vem vet hur gammalt eller hur de har hanterat fodret från butiken,innan dess och sedan till dig.Röda mygg har väl en hög omsättning så där är det nog mest upp till konsumenten.
      Tänk dig själv om du skulle ta in och ut ett paket köttfärs ur frysen i en månad eller mer och bryta bitar ur detta. Hur hög bakteriehalt hamnar vi på. Det vette tusan om jag skulle överleva,magsjuka vore nog troligt.Min åsikt är att det enda säkra är att köpa torrfoder från kostexperter dv.s de stora och kända tillverkarna av fiskfoder.En del funderar varför deras diskus mår illa och så serverar de halvrutten föda.
      För övrigt så kan man ge röda mygg (färska naturligtvis) till Malawi och Tanganyika ciklider utan att de får buksot. Det var långt till baka i tiden det problemet fanns.Numera är röda mygg sterileserade så det finns ingen risk.Däremot är det olämpligt ur näringsynpunkt. Räkmix som man lätt gör själv är bäst.
      Vanliga plecos om du tänker på ancistrus så är de allätare, de passar nog egentligen bäst ihop med malawi kostmässigt.Men många som jag håller de tillsammans med Diskus.Jag har en liten Panaque(sk.Tiger Pecoltia). Och den verkar må bra,
      trots att jag utfodrar med röda mygg en gång i veckan.Har haft denna i ca.2år utan problem.Obs ! Jag slänger i varje kväll 3st plecotabletter, en för varje pleco, de behöver sitt speciella foder de också.

      Tight lines!



      SALAR
      SALAR

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • juni 2002
        • 227

        #4
        Tjena!

        Kunde inte låta bli att svara på Gurans inlägg som
        råkade precis hamna före mitt.
        Den största anledningen att ge mina fiskar röda mygg
        är att de gillar dom. Jag skulle inte kunna tänka mig att
        utfodra med dessa varje dag.De vänjer sig lätt vid ett visst foder, och detta foder skall vara fullvärdigt och det är verkligen inte enbart röda mygg. Däremot finns granulatfoder speciellt anpassat
        för diskus,och det belastar vattnet och filtret oerhört mycket mindre än många frysfoder.Största anledningen till att de får röda mygg är väl samma idiotiska anledning som att man själv tar sig en Pizza en gång i veckan.
        Det är helt enkelt jävligt gott att vara onyttig ibland.

        Må väl!


        SALAR
        SALAR

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          #5
          Gurans inlägg var både intressant och givande, men visst sitter han och kastar sten i glashus.. Eller var det bara jag som märkte det?

          "Det finns knappt några mygglarver och mygg där diskusarna bor! Det kan ju vara något att fundera på!"
          ---
          "Samtigigt matade jag kraftigt med oxhjärtsblandning efter eget recept."
          Mmm, många oxhjärtan flyter runt i regnskogen...

          För övrigt kan jag bara säga att man alltid ska försöka variera födan för fiskarna. Undantaget kan kanske vara räkmix och dylikt som redan är en MIX av olika foderämnen.

          Mvh
          Björn

          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Hej,
            En något konstig diskussion om foder. Man måste utgå från följande
            1/ Fiskar äter i regel vad de får, de kan inte veta om det är hälsosamt för dem eller inte, det vore att tillmäta dem större intelligens än människan.
            2/ Under årtusenede har fiskar anpassat sig till att äta den sorts foder som finns i deras naturliga miljö och utifrån detta utvecklat kroppsform, tänder, tarmsystem etc. Hade de inte gjort detta hade de dött ut (vilket en del arter säkert också gjort pga att de inte anpassat sig).
            Vad gäller kroppsform och tänder så spelar det inte så stor roll i akvariesammanhang eftersom fiskarna där kommer till "dukat bord". Däremot är tarmsystemet viktigt - en herbivor (växtätande art) har ett tarmsystem som kan vara upp till 10 ggr längre än en piscivor (köttätande). Herbivora fiskar skall därför ha en fiberrik kost för att trivas - många fiskar (men inte alla) i malawi och tanganyikasjön (t.ex. Tropheus och Labeotropheus för att ta några exempel) är herbivora. Dessa fiskar skall ges en fiberrik kost för att de inte skall bli sjuka. För dessa är alltså röda mygg ett utomordentligt dåligt foder (oavsett om det är steriliserat eller inte). Däremot är diskusar något av allätare och här är det i princip inget fel med en varierad kost som t.ex. inkluderar röda mygg.
            3/ Bara för att man ger fisken en felaktig kost så är det ingen garanti för att de blir sjuka, men detta är knappast någon anledning till att utmana ödet. Varför misshandla sina fiskar.
            4/ Man kan alltså mycket väl använda Röda Mygg som foder till Diskus, Apistogramma etc., men detta till trots så rekommenderar jag ändå inte det som foder, men av en helt annan anledning - av hänsyn till medmänniskan.
            Liebers presenterade 1991 forskningsresultat som visade att ca 30% av alla människor fick allergiska reaktioner av Röda mygglarver.
            En del kan faktiskt inte vistas i en lokal där det finns ett röda myggpaket. Det allvarligaste är att detta också kan leda till att personen ifråga även blir allergisk mot andra saker, dvs det kan bli ett livslångt problem och det hjälper inte med att bara byta foder till sina fiskar.
            Detta gäller inte bara för frysta röda mygg utan i minst samma utsträckning också för frystorkade.
            4/ Överhuvudtaget tycker inte jag att man skall använda foder som lever (och trivs i) stillastående starkt nedsmutsat vatten och dit hör t.ex. röda mygg och tubifex. Det finns ju andra bra frysta foder som cyclops, mysis och krill för att ta några exempel.
            Ciklidhälsningar
            Kjell Fohrman

            Kommentar

            • Johan1
              Användare
              • maj 2002
              • 390

              #7
              Hej

              För er som vill ha reda på vad diskusen äter i naturen
              så tycker jag att ni söka på "Prof. Dr Heinz Brehmer" arbete
              på internet.

              Han pratade även om detta på Duisburg 2000 (Världmäster skapet i diskus). Och troligen kommer det nog nu igen 2002 i september.

              Det finns även några få rapporter på området och lite skrivet i diskus års boken i tyskland av Degen 2001. Annars är det ganska
              tunt om mat tittar böcker.

              Även boken "The Central Amazob Floodplain" ger lite tips om vad fisken äter i naturen. Finns ett helt kapitel. Om stigande vatten
              sjunkande vatten etc. Det spelar även roll vad den lever i
              Amazonas.

              Om man läser lite av de senare böckerna med lite substans och inte bara bilder från tyckland,england kan man även bär få tips om vad andra fiskar som lever i samma biotop äter.

              Själv förespåkar jag en varierad kost med levande, torr och hemma gjort foder. Lyckas man med detta leker även vildfångad fisk efter
              ett tag i akvarium. Trodde det vad ganska självklart för de flesta.

              Då det kommer till hålsjuka så kan man läsa i olika tidskrifter,
              Practical Fiskeeping, Dieter Untergasser olika böcker att det kan bestå av problem i magen som sekundärt leder till hål på grund av
              näringsbrist. Det är vad man tror.

              Tipset är då att man städar och förbättar miljö i akvariet. Har ett hårdare vatten och matar med kalcium + D-Vitamin (maskar har detta naturligt). Så läker såren ut av sig själva. Står i flera böcker och jag har själv ett par gånger hjälpt till att rädda diskus på detta sätt.




              Johan Nilsson
              https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

              Kommentar

              • kms
                Användare
                • juli 2002
                • 10

                #8
                Hallå!!!

                Ville bara meddela att jag har matat mina diskus med mestadels rödamygg ända sedan de endast var några cm stora, nu är de ca 15 och har mycket fina färger, jag har inte haft några problem med sjukdomar. Men det kanske spelar en viss roll att de har ätit det ända sedan de var små och har därför anpassat sig till det.

                M.V.H
                Magnus

                Mange
                Magnus Skogar

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Om ni matar med röda mygg:

                  Se för böveln till att tvätta händer mm noga efter hantering!
                  Har sett och hört ruskiga historier om vad som kan hända med er egen HUD om ni skulle få en allergisk rektion.

                  Håller med föregående inlägg om att fisken förmodligen tycker att röda Mygg smakar väldigt gott. Men det är ju Marabou choklad också, dock ska man passa sig för att äta choklad för ofta eller hur ?

                  Har själv slutat använda röda mygg för ett par år sedan, mest p g a rädslan för allergiska reaktioner. Jag gillade helt enkelt inte att ha detta i min frys ihop med mat som jag själv ska stoppa i mun.

                  /Peter
                  Nr 431

                  Kommentar

                  • demasoni
                    Användare
                    • april 2002
                    • 163

                    #10
                    Hej"
                    Jag bara undrar äter discusarna mer oxhjärta än mygglarver i naturen???
                    MVH Filip

                    tropheus chimba
                    Fuelleborni Katale

                    Kommentar

                    Arbetssätt...