Kan någon ge mig ett förslag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andvin
    Användare
    • april 2004
    • 9

    Kan någon ge mig ett förslag?

    Mors!
    Man blir ju smått avundsjuk på er som har plats för stora kar...
    Här finns det snart ett styck Juwel Rio 180 (ca 180l antar jag...), som jag skulle vilja fylla med lämpligt fiskbestånd... (snälla tala inte om för mig att jag ska gå och leta efter tetror eller guppy...)
    Vad kan jag hålla för lämpligt i detta? Har fått för mig att Archocentrus Centrarchus eller Cryptoheros Nigrofasciatum (har haft ett par zebror förr tillsammans med Ae. Rivulatus i ett akvarium av motsvarande storlek som det aktuella) skulle kunna vara ett alternativ men vad mer?

    Hur uppträder 'C.' Salvini? Blev lite smått förälskad efter att ha sett bild och läst om den i Akvariets lexikon. Men blev lite avskräckt då jag läste sidorna 185-187 i Ciklidboken. Låter som att jag borde vänta tills lägenheten är ett minne och man sitter säkert i en villa med "obegränsade" möjligheter för större kar...

    /andvin
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Med tanke på akvariets storlek så bör du låta bli de aggressivare och större arterna om du inte tänkt ha ett rent artakvarium. Salvini är tyvärr uteslutet. Snällare arter är t ex Thorichthys (fast mina eliotti var mördarfiskar) ochseptemfasciatus/ myrnae (septemfasciatius "Yellow Topaz). A/C sajica ska vara snäll enligt många. Archocentrus centrarchus lär vara snälla vilket även gäller Archocentrus/Herotilapia multispinosa men dessa blir något större. Med sebraciklid kan jag endast föreslå ett par till sebraciklider, men det är möjligt att det skulle gå matcha dem med tex ett par andra tokaggressiva fiskar som Neetroplus nematopus. Annars kan du nog ha ett gäng större tetror. Den enda vanliga "biotopriktiga" tetran i handeln är blind grottetra men jag skulle välja norsk flaggtetra/Buenis Aires tetra, pga. dess likhet med de vanliga tetrorna i fiskarnas miljö. Annars kommer dessa fiskarna från ungfödarnas land! Svärdbärare och molly är helt rätt! En annan sak jag själv funderat på är att sätta upp ett grottakvarium med eldbuk, blind grottetra samt någon molly, helst naturform av Poecilia mexicana eller sphaenops.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      De sorter du har räknat upp har jag ingen erfarenhet av och inte sydamrikanska ciklider heller i ngn större utsträckning iaf. Mitt tipps till dig är att skaffa dig tanganyika ciklider, det finns många olika fisakr med många olika beteenden och även endel som kan vara i så pass små akvarium som fullvuxna.

      Snäcklekare är ett tips.

      Lycka till!

      Kommentar

      • andvin
        Användare
        • april 2004
        • 9

        #4
        Tack för tipsen!
        Någon annan som har förslag på lämplig fiskbesättning i ett 100cm långt 180liters kar?

        Kommentar

        • Laesk
          Användare
          • februari 2004
          • 2447

          #5
          Jag har ett 375 med synspilor (i minsta laget jag vet)

          Sedan har jag ett 222kar med Nyckelhålsciklider.. Underbara firrar =) mkt charmiga! Annars fjärilsciklider skulle funka, dem är ju "dvärgar"
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

          With CANON you can!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            En fråga. Det här ligger under Central- och Nordamerikanska ciklider. Är det bara dessa du undrar över eller även tanganyika- och sydamerikaciklider också?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • andvin
              Användare
              • april 2004
              • 9

              #7
              Det är främst Centraler jag är intresserad av... men sydamerikaner kan gå an oxå...

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Du har ciklidboken och kan enkelt räkna ut vilka fiskar som är tänkbara. Det kan bli knepigt att ha mer än ett par ciklider och om du ska ha det så måste de vara snälla alternativt EXAKT lika stygga. Exakt lika stygga är två jämnstarka par av samma art. Med dessa kan du ha stora tetror och/eller stora ungfödare. Med sebraciklid tror jag inte att du bör ha andra fiskar, men jag har mycket god erfarenhet att hålla N. nematopus med ickeciklider. Lämpliga arter som går få tag på: Eldbuk, myrnae (som oftast säljs som septemfasciatus eller septemfasciatus "yellow topaz"), sajica, spilurum, multispinosa. Centrarchus saknar jag erfarenhet av, men den verkar vettig utifrån ciklidboken. Jag har sett exemplar som skulle vara för stora för ditt akvarium förstås. Det här var samma svar som sist jag vet. Sedan kan du kombinera på, eldbuk + myrnae, eldbuk + multispinosa, multispinosa + myrnae osv. Bäst är förstås ETT ciklidpar + större tetror + ungfödare.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • andvin
                  Användare
                  • april 2004
                  • 9

                  #9
                  Tack Ola!
                  Det är ungefär så jag trodde själv men ville få det bekräftat från fler håll.
                  Jag ville jämföra någons egna erfarenheter med de jag inhämtat från diverse böcker innan jag beslutade mig för något... böckernas uppgifter har ju gått isär en del, vilket konfunderat mig.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...