Bygga egen ljusramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tigerlotus

    Bygga egen ljusramp

    Har ett 540 kar för växter och vill bygga en egen ljusramp måtten är 150*60 cm , den ska inne hålla åtta 36w 120cm rör ,är tacksam för alla tipps hur jag ska gå till väga att bygga den även för intresanta hemsidor.

    Tigerlotus.
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Här har du en som håller på och bygger en egen ljusramp med just nu...
    Kanske kan hjälpa lite

    Kommentar

    • Tigerlotus

      #3
      Tack för tippset det var intresant , fast blev lite funderande om jag kanse kan dra ner på rören och kanse öka watten i stället? Något tips i vilket material rampen ska vara några fläktar kanse jag behöver ochså ,Någon som vet hur korallrör inverkar på vanliga akvarieväxter.
      citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

      Här har du en som håller på och bygger en egen ljusramp med just nu...
      Kanske kan hjälpa lite

      Kommentar

      • Leif Edvardsson

        #4
        Om du vill öka effekten på rören så är nästa storlek 58W och de är 150cm och sen tillkommer hållare och rampens gavel. Om du placerar reaktorerna i bänk under akvariet så slipper du fläktar. Enbart rören blir inte så varma. Jag förutsätter att du har koll på hur det skall inkopplas. Annars bör du ta hjälp av elektriker. Ramper med denna längd har en tendens att svacka på mitten så sätt in nån typ av förstärkning.

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 4122

          #5
          Efter att ha installerat T5 rör i min ramp så rekommenderar jag dig att testa dem. Du behöver bara bygga en låda och skruva i ett par ramper. Supersmidigt, enorm effekt och drar mindra ström.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            citat:enorm effekt och drar mindra ström
            Får jag fråga varför T5 skulle dra mindre ström?!?!

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              #7
              Det var kanske dumt skrivet. De ger starkare ljus på mindre watt. Vet inte hur jag ska formulera det bättre. Något förslag?
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • pega
                Användare
                • oktober 2002
                • 55

                #8
                Bättre verkningsgrad är kanske en bra formulering
                Peter Garrido
                pega@porsgata.net

                Kommentar

                • Tigerlotus

                  #9
                  Tack för tippsen ,angönde hållare så har jag köpt 5 par satser med två¨lysrör i varge sats vatten täta hållare med lösa tranformatorer ,36/40W ,av märke (VISI-lux) , Vill ju helst få plats med dom på en hel ranp 150*60 men kanse får gå mer till åtta ,vill även använda reflektorer finns det något system så man kan använda en för alla rören .



                  Tigerlotus.
                  citat:Ursprungligen skickat av Leif Edvardsson

                  Om du vill öka effekten på rören så är nästa storlek 58W och de är 150cm och sen tillkommer hållare och rampens gavel. Om du placerar reaktorerna i bänk under akvariet så slipper du fläktar. Enbart rören blir inte så varma. Jag förutsätter att du har koll på hur det skall inkopplas. Annars bör du ta hjälp av elektriker. Ramper med denna längd har en tendens att svacka på mitten så sätt in nån typ av förstärkning.

                  Kommentar

                  • Tigerlotus

                    #10
                    Jag har en fråga till någon som vet jag har vattentäta hållare till 36w lysrör med kydds kod IP30 , Har hört att dom ska gå att använda till T5 rör fast det är smalare blir det verkligen tätt , för stås får man ju sätta dit HF.DON det vet jag men blir det tätt i hållaren är min fråga.

                    Kommentar

                    • Groover

                      #11
                      Går det att köpa vattentäta hållare någonstans? Alltså utan att köpa ett helt kit med reaktor.

                      Kommentar

                      • Tigerlotus

                        #12
                        Nej endast i hop med transformator och två vatten täta hållare per kitt
                        citat:Ursprungligen skickat av Groover

                        Går det att köpa vattentäta hållare någonstans? Alltså utan att köpa ett helt kit med reaktor.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...