Eldbukslek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    Eldbukslek

    Jag skaffade mig ett kar med eldbukar och förhoppningsvis så var det två honor och två hanar jag fick med mig.

    -Vilka är dom typiska lektendenserna för dessa arter samt vid vilken ålder eller längd brukar detta inträffa första gången ?

    -Sedan undrar jag också om när dom brottas med munnen är ett sätt att ordna hierarkin i karet eller ?

    -Om jag vill skaffa någon annan art att ha tillsammans med dessa i 540L, vilken art rekommenderar ni ? (Gärna en art med personlighet)



  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Lektendenserna är som för många andra ciklider. Nu har jag inte i huvudet exakt hur det ser ut när eldbukar gör det, trots att jag hade eldbukar rätt nyligen. Men de spänner ut fenorna, och sina stora gälmembran, skakar, gräver, och putsar en eventuell lekplats. Storleken när de leker kan variera, men runt 8 cm eller så skulle jag tro. Många akvarieodlade ciklidstammar verkar bli könsmogna när de bara är runt 4 cm, som mina sajica.

    Ja, det kan det vara, och det är ett sätt för en fisk att se om en potentiell partner är duglig och stark nog att ta hand om avkomman.

    Jag är förtjust i Archocentrus sajica, en hyfsat fredlig art, som har bra yngelvård, är centralamerikan som eldbuken, och blir ungefär lika stor.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Uffeman
      Användare
      • februari 2004
      • 234

      #3
      Hur kan jag trigga till lek enklast?

      -Sänka temperaturen kanske ?

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Vattenbyte är nog rätt effektivt.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • Uffeman
          Användare
          • februari 2004
          • 234

          #5
          Några fler förslag på vad som går bra ihop med Thorichthys meeki ?


          Kommentar

          Arbetssätt...