Diskusodling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salar
    Användare
    • juni 2002
    • 227

    Diskusodling

    Hur gammal bör diskus vara innan man ger sig på att odla på dom?
    Jag har några stycken som är ca.ett år gamla och ca 10cm stora och de leker minst en gång i veckan. Jag tror inte de är riktigt könsmogna ännu. En del romkorn blir vita och så småningom försvinner den (blir uppäten av mina ancistrus). Kan de stanna i växten om man börjar odla för tidigt?Behöver man nödvändigtvis tillsätta någon form av torv eller svartvattensextrakt, de leker ju utan. Har mycket mjukt vatten i kran och PH ligger på 7,5.Behöver man nödvändigtvis mata med nykläckt artemia eller duger det med frysta bosmider och cyklops?Har för övrigt läst en del och det verkar vara mycket jobb med diskusodling. Skulle tro det är bl.a därför priserna blir höga.

    mvh Stefan

    SALAR
    SALAR
  • salar
    Användare
    • juni 2002
    • 227

    #2
    Det blev verkligen inte många svar här.
    Då får jag väl lugna mig till hösten.

    Glad semester!

    SALAR
    SALAR

    Kommentar

    • patrik_k
      Användare
      • april 2002
      • 125

      #3
      Jag har läst om detta, (men kommer tyvär inte ihåg vart...) att fisken kan stanna upp i växt om den är för ung och börjar leka.
      Jag har discusar på omkring 1 år och har fått fram ett par, men jag vill inte reskera att dom år får små så jag har börjat mata mycket mera så att dom får växa lite till innan jag ska börja odla... (jag ska flytta dom till ett eget kar)

      P.K
      MVH Patrik K

      Kommentar

      • martinsdiskus

        #4
        De erfarenheter jag har pekar på att diskusfiskens tillväxt verkar bromsas upp när leken kommer igång. Jag har dock inte sett några vetenskapliga undersökningar i ämnet.
        Vita romkorn kan bero på utebliven/dålig befruktning, svamp eller att rommen inte kläcks pga t.ex. felaktiga vattenvärden. Jag har också fått lek vid pH över 7 men kläckningen blir sämre till uteblir helt.
        Min erfarenhet är att om man haft en god tillväxt på vuxendjuren bör de vara könsmogna efter 1-2 år.
        Vill man ha max tillväxt på sina yngel gäller det enligt min erfarenhet dels att låta dem gå kvar en tid med föräldrarna dels introducera ngt annat foder så tidigt som möjligt. Då passar artemia bra och strax därefter bosmidier. Det finns också artemia utan skal som går att mata med direkt som torrfoder som sannolikt funkar bra. Har funkat bra när jag matat upp Corydoras sterbai.
        Hälsn
        Martin


        ML

        Kommentar

        • Gep
          Användare
          • juni 2002
          • 23

          #5
          Det jag läst i ämnet är att diskusar blir fysiskt könsmogna vid 8mån-13månader men blir ej mentalt mogna för lek förrens vid ca 18 månder honorna stannar enl. min erfarenhet upp i växten efter första leken. Det kan även föreligga risk att fiskarna blir rom och ynleltjyvar om dom leks för tidigt. Det valigaste är slagsmål om rom och yngel då båda vill vakta. Med äldre djur är detta mer ovanligt då dom har skapat sig mer självförtoende och därför har lättare att överlåta detta till sin partner. Detta är vad jag läst och en del av mina erfarenheter.

          Guran
          Guran

          Kommentar

          • salar
            Användare
            • juni 2002
            • 227

            #6
            Jag får tacka för de svar jag fick till sist. Kommer nyligt hem från en fiskeresa.(OBS! sportfiske, har inget med akvaristik att göra men vissa funderigar har man ju haft på ett kallvattensakvarium!)

            Mina diskusar mår väl och jag tror jag väntar med att pröva odla till dess att de vuxit till sig några centimeter. Det är nog säkrast så,och de växer rätt snabbt då jag matar en hel del. Kanske är det därför de är så lekvilliga. För mig är detta ovanligt. Har haft andra diskus tidigare och de har aldrig lekt, men de jag har nu leker på löpande band.Akvariet har varit igång över tre år, inrett med en hel del växter som trivs bra.Har även bra filtrering med dubbla ytterfilter.Akvariumet är i mycket bra biologisk balans helt enkelt.

            MVH STORFISKARN

            SALAR
            SALAR

            Kommentar

            • Johan1
              Användare
              • maj 2002
              • 390

              #7
              1 år för honor och 1.5 år för hannar. Ibörjan är de klumpiga så det tar ca 2år honor och 2.5 för bra hannar. Fisken kan vara runt 10cm och uppåt. Mindre honor ger mindre ägg.

              Vidare information finns på diskus cd (min hemsida)



              Johan Nilsson
              https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

              Kommentar

              Arbetssätt...