Sand och nyttobakterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    Sand och nyttobakterier

    Är det någon som vet om min teori stämmer att det är lättare att behålla biologisk balans i karet med grövre grus än med finare sand eftersom med grövre grus så sätter sig nyttobakterierna i gruset och med finare sand så ligger bakterierna ovanpå sanden och därmed lättare att få med när man suger rent på botten ?


  • pontus
    Användare
    • oktober 2003
    • 514

    #2
    Dom flesta nerbrytarna(nytto bakterier) behöver syre och det är svårare ett syre sätta ett tjockt lager fin-sand(det blir så kompakt)än ett lager grov grus!
    Passenger on Planet Earth:
    Pet.macro nsumbu
    Pet.moshi ikola
    Pet.Trewavasae
    Pet.Bulu-Point "Red"
    Pet.orthognathus tricolor mvuna
    Pet.Longola
    Tr.Ilangi
    Tr.Muzi
    Tr.Katonga
    Neo.Leleupi

    Kommentar

    • Uffeman
      Användare
      • februari 2004
      • 234

      #3
      Japp jag har misstänkt det faktiskt, lättare att få karet i obalans efter varje rengöring om man tex har biltemas blästersand än med grövre grus. Funderar på att byta till något grövre sand eller grus igen.





      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Det bästa är nog nått mittemellan. För många små stenar får ju mycket större fästyta än en stor. För tjockt laget bläster ör ingen hit då gaser och skit kan bildas. Jag har endast en spann i ett 200 kar och kanske 3 i ett 540. Blir väl i snitt endast 3-4cm lager. Jag skulle nog inte ha ett växtkar med 10cm bläster, men så har jag inga växtkar heller

        Har du ordentligt med riktigt filtermedia tror jag iofs inte detta spelar nån större roll.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          det spelar som zaphi säger inte det minsta roll med ett ordentligt filter.

          PS: du menar biologisk balans?
          fish r friend

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • mars 2004
            • 13

            #6
            Det sjussta med att man får bra balans är enligt mig att dammsugningen blir onödig. Har haft (grov)sandbotten i ett par månader och nu har allt avfall börjat försvinna av sig själv.
            VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
            Labidocramis "Golden"
            Tramitochromis intermedius
            Glasmalar

            Kommentar

            • Uffeman
              Användare
              • februari 2004
              • 234

              #7
              Orm: Sorry, jag menar biologisk balans.

              Jo, fördelen med grövre grus är väl som sagt att bottenmaterialet inte blir så kompakt utan att nyttobakterierna sätter sig i gruset och därmed så rubbas inte den biologiska balansen så lätt. Allra bästa är antagligen som ni nämnde ett väl inkört filter.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Den perfekta biologiska balansen är väl när även nitrat bryts ner i karet? För att det skall hända behövs syrefria ställen där bakterierna som bryter ner nitrat till kvävgas. Altså borde det innebära att en perfekt biologisk balans kan man bara få om man har ett kompakt bottenmaterial. Givetvis då i kombination med ett bra aerobt biologiskt filter.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Vizir
                  Användare
                  • april 2004
                  • 19

                  #9
                  och för att slippa sumpgaser och sådant i t.ex. blästersand kan man ju köpa sånna där.... ehm.. ja, iaf en sorts snäcka, de gräver tunnlar under sanden och på så sätt luckrar upp sanden så att syre kommer in och når där.
                  STOR kunskap enligt mig, LITEN kunskap enligt er!

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Att ha värme under sandbottnen så att det blir en liten cirkulation på vattnet.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Det finns även fördelar med den kompakta sanden, skiten stannar högst upp. Då jag hade grus och då mina gamla jaggor grävde som värst så var det inte särskilt mysigt vatten i karet, de grävde upp skit som hade legat orörd längst ned i flera månader och jag tvingades slamsuga rejält inför varje lek bara för att få bort den värsta "gyttjan" innan grävmaskinerna satte igång.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • pontus
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 514

                        #12
                        Nitrat produceras av biologiska filter, och under den naturliga nedbrytningen när giftiga avfallsämnen bryts ner av syrekrävande bakterier. Avfallsämnen som ammonium och nitrit är mycket giftiga för dina fiskar medan nitrat är relativt harmlöst och växterna kan använda det som näring.Ps sällan bryts nitrat ner i akvarie miljö.det är bland annat därför vi byter vatten 1 gång i veckan, föresten om men håller tropheus som jag och inte har växter så gör nitratet att mina troffar får lite med av deras naturliga föda dvs alger, ett annat bra sätt att hålla nere nitrat nivån är att ha snabb växande plantor som cabomba och polysperma. Men om någon vet ett bra ide att bygga ett aerobt biologiskt filter som lämpar sig för akvarie bruk skulle det va kul och se!!ds

                        passa er för nitit det är skit, men inte nitrat det är mat
                        MVH / Pontus
                        Passenger on Planet Earth:
                        Pet.macro nsumbu
                        Pet.moshi ikola
                        Pet.Trewavasae
                        Pet.Bulu-Point "Red"
                        Pet.orthognathus tricolor mvuna
                        Pet.Longola
                        Tr.Ilangi
                        Tr.Muzi
                        Tr.Katonga
                        Neo.Leleupi

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #13
                          Ett bra fungerande anaerobt filter nämnde jag nyss. Nämligen ett ca 10 cm tjockt lager av kompakt sand på bottnen i karet. Gärna då i kombination med någon liten varelse som kryper runt i sanden (malaysisk sandsnäcka?). Denna metod har under lång tid använts i saltvattensamanhang. Jag vet att en del akvarister experimenterar med det i sötvatten med goda resultat medan andra har stora problem med att det blir svavelväte i bottnen. Vad som skiljer i de olika fallen har jag inte fördjupat mig i.
                          MVH
                          Magnus
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3029

                            #14
                            är det bättre balans i vatten i naturen där det är sten eller grus?

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #15
                              I naturen har du ju anaeroba miljöer förr eller senare nere i bottnen. Men inte vill man ha 2 meter tjockt gruslager när det räcker med 10 cm sand i akvariet.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...