Guldsöms ciklid som inte äter + syre brist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annahl
    Användare
    • februari 2004
    • 56

    Guldsöms ciklid som inte äter + syre brist?

    Hej,

    Nu är det så att det verkar som min stora guldsömsciklid hane inte äter. :-/, Han har alltid varit först på maten innan och han åt inte bara en utan två pellets minst.(Han är bara 5cm) Nu har han helt slutat med det av vad jag kan se, han bara kör upp mot de röda pelletsen och tittar på dem, sen simmar han vidare. Det jag märkt som skiljer sig från nu och då, är att han färgar inte ut på samma sätt, han har fått mörkare färgen och att när han bajsar så är bajset genomskinligt och väldigt tunnt. Är detta nått med tarmarna? har fått nån sjukdom/parasit? hjälp...

    En annan sak är att jag tror jag har fått syrebrist i karet. Men är inte riktigt säker. ibland ser det ut som att det inte är nån fara, utan fiskarna simmar på som de skall osv. Sen ibland så är vissa fiskar uppe vid ytan och då ser det ut som de har svårt för att uppta syre.

    Jag har en pump, en eheim utombordare. Som tar håller rent i karet, men vattnet är fortfarande lite grumligt. Tror det beror på att jag har lite grövre filter i den, har precis köpt filtervad. Skall sätta i det när jag kommer hem idag och se om det hjälper.

    Att köpa en till pump för att få bättre fart på ytan vill jag inte, p.g.a av växterna(har höga växter som ligger på ytan).

    Mvh. Ann
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Syrebris är väldigt ovanligt i kar som inte är väldigt överbefolkade. Men om du har växter som inte trivs och ganska så mycket fisk så kan det teoretiskt bli syrebrist av nerbrytningen av ruttnande växtdelar och fiskskit.

    Vanligare är dock att fiskarna inte kan ta upp syre pga nitrit i vattnet. Hur länge sedan tvättade du filtret? Hur ofta byter du vatten?
    MVH
    magnus

    Kommentar

    • annahl
      Användare
      • februari 2004
      • 56

      #3
      Ok, minsa växter ser ut till att trivas. inga som är gula lr dör osv.

      Jag har inte bytt filter på min pump än, akvariet är relativt nystartat. har nog gått 1månad 1 1/2 månad. bytar vatten varje vecka, kan slå på några dar. detta börja jag med ca 3veckor efter starten...

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Det är bra att du inte tvättat filtret, gör inte det förrän det är absolut nödvändigt. Vattenbytena verkar bra. Byt lite extra ett par gånger och skaffa ett nitrit test. Sluta mata direkt om det visar sig att du har nitrit. Det verkar vara lite väl sent så den värsta spiken är förmodligen över. Förmodligen har din guldsöm tagit för stor stryk av nitritspiken vid inkörningen. Jag är motståndare till medicin. Antingen repar han sig eller så tycker jag att du skall avliva honom.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • annahl
          Användare
          • februari 2004
          • 56

          #5
          ok, tack så mycket. håller med när det gäller medecin.

          Kommentar

          Arbetssätt...