Dröm för CA entusiast

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pleco
    Användare
    • april 2002
    • 516

    Dröm för CA entusiast

    Scrolla ner...
    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Jag tycker att man förstör karen när man har så där mycket fisk i!;(
    Men annars tuffa akvarium

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Snarare en mardröm om jag får säga vad jag tycker.
      Ingen av fiskarna i de där karen har möjlighet att bete sig naturligt, de där arterna har enorma revir ute i naturen men får i de där karen tjivas om förhållandevis små revir bara för att det är på tok för mycket fisk.
      Imponerande storlek på karen men i övrigt är jag inte det minsta imponerad.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        Jean Paul dog förra året i malaria. Han var nog den mest framstående forskaren på madagaskars ciklider. Hans personliga samlingar är lika mycket bevarande av hotade och utrotade arter som utställningskar.

        FI: enorma revir som ett 375L?
        fish r friend

        Kommentar

        • pleco
          Användare
          • april 2002
          • 516

          #5
          "FI: enorma revir som ett 375L? "
          Jag kunde inte ha sagt det bättre .
          ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Vilken samling! Å vad ser jag en sån där Paratilapia, det vore nåt..,
            En sån osis, att trilla av pinn i malaria!
            Jean Paul's namn nämdes verkligen med vördnad på Ciklidstämman.

            Anders L

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Ajdå, jag visste inte vem det var som var ägare av karet, nu känns det lite taskigt att sitta här och klaga...
              Jag tyckte bara att det var så tragiskt att se ett CA-kar som var sammansatt som ett överbefolkat mbunas-kar.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • pleco
                Användare
                • april 2002
                • 516

                #8
                Jag tror inte att akvarierna är överbefolkat ,fiskarna tiggar mat från fotografen.
                Ett par i 500L eller 15par i 17000L vilka trivs bäst??
                ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Det beror på, ett lekpar ska ju fortfarande kunna hålla reviret fritt från inkräktare under leken och då är det knappast någon fördel att glasväggarna ersätts med andra fiskar, så då är nog 500-litrarn ett bättre val. Men om leken är oviktig så fungerar säkert det större karet bättre då det ger en större simyta..
                  Hade jag själv haft ett sånt där kar så hade jag nöjt mig med kanske 5 par och försökt pussla ihop arter som lever nära inpå varandra även i naturen, t.ex. dovii och nicaraguense. Sedan är det ju givet att karet skulle innehålla stora stim av stimfiskar som kunde fungera som naturligt foder. Det är det viktigaste.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Gwendly
                    Användare
                    • december 2003
                    • 374

                    #10
                    Min franska är verkligen usel men står det verkligen någonstans på sidan att det faktiskt rör sig om lekpar i de karen, eller är det tex flera av en art av samma kön? Det borde ju lugna ner karet till en viss mån iaf.

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      17000 l och två(2) 12000 l kar. Tänk om de hade varit mina.
                      Hade varit intressant att få reda på mer om konstruktionen av karen samt vilka arter som finns i dem.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #12
                        jinnarparen: kör sidan genom babelfish, den översätts rätt bra och man kan läsa om konstruktionen och resten helt ok.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #13
                          Hej.
                          Har ett nummer (april 1997) av tidskriften Cichlid news. I den finns en artikel som behandlar ciklider från Nicaraguasjön, skriven av Willem Heijns. Han ska enligt artikeln ha varit på plats och observerat fiskarna i deras naturliga miljö. Enligt artikeln går de flesta arterna tillsammans i stora stim och bildar endast par under parningssäsongen. Vidare, lever managuense och doovi solitärt (ensamma), med undantag vid parning. M.a.o. parbildning är endast en temporär företeelse.

                          Heijns menar att, vi i i våra akvarier, tvingas till att hysa endast enstaka par (vilket enligt honom inte representerar situationen i vilt tillstånd) som kanske inte kommer överens, men varnar samtidigt för stressframkallande överbefolkning i akvariet eftersom det inte går att återskapa naturliga förhållanden där.

                          Jag tror att om man har stabila par går det bra att ha ett fåtal individer, men om situationen är den motsatta är det kanske bättre att ha många fiskar, så att sk strykfiskar kan "försvinna" i mängden så att slagen därmed fördelas jämnare. Man får helt enkelt prova sig fram.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Alla vi som var på ciklidstämman fick se Heijns film från kratersjöarna. Jag glömde fråga Ken om DVDn fanns till salu, men jag har mejlat honom så snart vet jag.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            Arbetssätt...