Locka fram naturliga beteenden hos växtätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Locka fram naturliga beteenden hos växtätare?

    Hur gör man egentligen för att locka fram de naturliga beteendena hos växtätare?

    Jag fick precis reda på att det skulle gå att plantera växter trots att man har sand så jag tänkte prova detta... Men plötsligt slår det mig att de kanske behöver en smärre skog av växter för att de inte ska käka upp allt på en gång. Och hur snyggt ser karet ut då det ser ut som att man kört med gräsklipparen i karet?...

    Så hur ska man egentligen göra om man endast har växtätare i karet och vill se fiskarna bete sig naturligt? Om man fortfarande vill att karet ska se snyggt ut?
    Går det inte?

    Arterna jag har är Vieja bifasciata och skivtetror.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Inga växter i inredningen.
    Mata med växter.
    Ta bort växtdelarna som blir över.
    Summa: Snygg växtfritt akvarium med växtätande fiskar.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Jo det kanske skulle fungera om man planterade växterna vid matningen. Vet du vad det är för typ av växter som finns där Viejorna lever, är det t.ex. småbladiga korta växter som liksom bildar stora mattor eller högresta växter som växer i små dungar här och där?
      Är det samma sak där skivtetrorna lever?

      En annan sak, förflyttar sig växtätarna till nya ställen allt eftersom de har betat bort alla växter eller har de reviret på ungefär samma ställe hela tiden och simmar sedan iväg och letar mat en bra bit från reviret då de blir hungriga?

      Som det är nu så märks det att Viejorna inte känner sig hemma, det är definitivt någonting som saknas och jag misstänker att det är växterna. Det känns litegrann som att de inte vet vad de ska hitta på, hanen gräver litegrann och spänner sig för honorna lite då och då men i övrigt så är de _extremt_ inaktiva i karet. Honorna gör ingenting alls.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Det finns ju alltid plastväxter. Jag fpngade fenestratum där det knappast fanns växter. Möjligen näckrosor. Det fanns näckrosor, nateliknande växter samt valisnerialiknande växter i Laguna Bacalar, men jag såg inga växtätare där jag var, bara fiskätare. Jag simmade inte på de växtrika ställen förstås. Du kan testa plastväxter, men skivtetror kan ge sig på dem. Det finns en massa rätt snygga krukväxtimitationer, men om dessa är giftiga vet jag inte. På alla andra frågor är svaret "vet inte men med största sannolikhet både och".
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Intressant. Det kanske är flytväxter man ska köra med? Jag läste på zoopet att skivtetror leker under flytväxter så skulle man köra på den varianten så kanske även skivtetrorna skulle komma till sin rätt.
          Då det gäller Viejorna så misstänker jag att de saknar själva pysslet med att leta föda och det är detta beteende som det skulle vara kul att få fram, de är ju väldigt färggranna och ståtliga fiskar men de står liksom bara och väntar på dagens salladsblad som det är nu, det vore kul att få se något mer.

          När kommer för övrigt en CB-artikel om ditt snorkeläventyr?

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            #6
            citat:
            Snyggt växtfritt akvarium
            Syntaxen verkar rätt, men jag får inte ihop semantiken
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...