Levande foder - Uppfödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Levande foder - Uppfödning

    Hej igen efter som jag fick tag på 2 stycken små jaggor så vill jag få igång produktion av levande foder till dom. Till mitt förfogande står ett 54 liters akvarium, alldeles för lite fritid och en begränsad kunskap.

    Jag har funderat främst på Prinsessan av Burundi som tydligen ska yngla väldigt bra och sedan pyttsa över ett o annat yngel då och då.

    Eller har någon annat ett bättre förslag. Vill ha grymt mycket yngel men har bara 54:an att tillgå
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    #2
    zebraciklider är nog ett säkrare kort dom leker typ jämnt man kan helt enkelt inte misslyckas men jag tror att produktionen yngel kommer bli en droppe i havet om dom ska bli mat till två jaggor, funkar nog bra i början men sen bör du gå över till nått kraftig räkmixrecept eller dyligt
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ja självklart ska jag mata med räkmix men det skulle vara kul att kunna dra upp yngel och försöka få se lite jakt också. Sedan tror jag det är bra att få äta riktig fisk också. Att fisken bli smartare och får finare kroppsformer om den får jaga. Bita i en klump med malda ärtor/räkor är inte så stimulerande kanske :/

      Men zebror i ett 54 liters är väl extremt taight ? Jag tycker det verkar som djurplågeri nästan....

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        kör på ett par sajicor, de håller sig små länge och ynglar av sig lika lätt som zebror.
        fish r friend

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Okej så det går att hålla sajica ELLER zebra i ett 54 liters för att odla ? Jag trodde det var helt out of question. Vid vilken storlek bli de könsmogna ? Min lilla jagga behöver jaga lite

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Jag tror samma som Rivulatus, att det blir en väldig massa pyssel för nästan ingenting. Jaggorna växer så snabbt så även om små ciklider kan fungera som stimulans till jakt just nu så kommer det redan inom någon månad att kännas rätt patetiskt att se dem jaga 2-centimeters fiskar. Det är bättre(och kanske även billigare?) att köpa några billiga och kvicka stimfiskar lite då och då istället. Jag körde med jättedanior när mina var mindre och gick sedan över till guldfisk då de blev större. Funkade kanon.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Iofs sant kanske när dom bli 20 centimeter stora men det är ett tag dig, minsta jaggan är 5 centimeter och om man nu föder upp 3 cm stora prinsessor/zebro/sajicor så tror jag dom kan räckta till jaggan är 15 cm iaf. Sedan ska jag flytta över mina Salvini till 540 karet och eftersom dessa är cirkus 8-10 cm tror jag att små yngel kommer sitta väldigt fint. Och eftersom jag hellre har ett fullt litet 54 än ett tomt tror jag att jag fixar lite fisk idag

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #8
                Prova med guppy. De ynglar av sig ganska flitigt. Har du bara gott om javamossa eller andra typer av refuger, så blir inte ynglen uppätna. En guppypopulation kan bli ganska stor på kort tid även i ett litet akvarium. Du får ha annat foder som basfoder (räkmix, pellets odyl.).

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Ja just det ja, appropå att ynglena blir uppätna... Det kan nog vara svårt att få yngel från sajica- och sebraciklid att överleva i samma kar som föräldrarna om karet är väldigt litet, du måste ha tjockt med växter i så fall. Hur prinsessorna beter sig känner jag däremot inte till.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...