läskig bottenkonstruktion i 720 kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    läskig bottenkonstruktion i 720 kar

    Jag köpte ett beg. 720 liters akvarium med alumninumram och ställning.
    Just nu står det i garaget för lite uppfräschning, det är kalkigt och har en kladdig omsilikonering. Det ät vattenfyllt å håller tätt.
    Det märkliga är dock bottenkonstruktionen:
    - 3 st 67 centimeters skivor som har två 40 cm skivor limmade på skarvarna, samt två smalare förstärkingar på ändarna. Jag inte 100%säker att det är 3 separata skivor, för jag kommer just nu inte åt att känna på underssidan, med det ser så ut i alla fall.

    xx_____xxxxxxx_____xxxxxxx______xx
    8888888888000000000008888888888

    Det håller ju bevisligen, eftersom det har stått vattenfyllt med fisk i en lägenhet minst 3 år...
    Men är det vanligt med sådana bottenkonstruktioner (det är ju väldigt troligt ett hempul.. )?
    Kanske bäst att låta karet stå kvar i garaget?
    Anders L
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Efter din olyckshändelse trodde jag du skulle hålla dig till nya kar
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

      Efter din olyckshändelse trodde jag du skulle hålla dig till nya kar
      Tja.. det förra var ju nytt och byggt av en sk. poffstillverkare . Tänkte att det skulle vara säkrare och köpa ett kar som hade gått några år utan att gå tvärläck! Litar inte på nåt numera efter den olyckan[V], tittar misstänksamt både på juwel och dala karet...

      ps: kan erkänna att jag var lite stressad efter en lång färd med hyrd släpkärra, så nån riktig inspektion kan jag inte påstå blev utförd. Finare kar har jag sett
      Anders L

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Hej
        Nu spekulerar jag bara men jag skulle inte tro att detta innebär någon större risk, förutsatt att skivorna är lika tjocka som en vanlig bottenskiva i ett 720. Tvärtom skulle jag tro att flera mindre skivor med en siliconfog mellan gör att spänningarna blir mindre i bottenglaset, om karet skulle råka stå lite skevt, än om det bestod av en hel skiva.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          ja.. spänningen borde ju bli mindre tycker man. Försöker ju desperat hitta nåt positivt att säga om konstruktionen
          Underglaset vet jag inte tjockleken på, men de överlappande är 1 cm.
          Innan det stod i lägenheten så hade det stått ett antal år på nåt fabrikskontor tydligen. Så det har ju hållt hitintills.. stående på aluminium ställning, med glaset hängade fritt!
          Gärna flera åsikter å erfarenheter om detta tack!
          Anders L

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Humlans vingar är för små, men den flyger ändå
            Botten på ditt kar håller, och det är ju det viktigaste
            Är du osäker skulle du ju kunna ställa det på en bänk med hel skiva under karet och en frigolitskiva mellan botten och bänk.

            Kommentar

            • Laesk
              Användare
              • februari 2004
              • 2447

              #7
              anli.. hur mkt du än gnatar och gnäller om att din bottenkonstruktion är läskig så må den aldrig va laeskigare än va jag är! [)]
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

              With CANON you can!

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Fanns några 12000 liters burkar på Akvarie expo i sthlm för länge sedan som va 6 kantiga o dom va limmade med bitar som va somtårtbitar i botten
                dvs med en massa skarvar vilket verkade fungera utmärkt.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  jaja... gnäll vet jag inte.. det är en mänsklig rättighet att vara osäker! Men det löser sig.. jag tror faktiskt att det håller! Karet kommer att stå i garaget i sommar ,så det är ingen jätte katastrof om det går läck. Köper ett sprillans nytt i höst istället å ställer ned det i den då nyrenoverade källaren, kan var ide att satsa på ett lite snyggare kar/möbel så blir gumman nöjd oxå. Ställer upp detta märkliga bygge på jobbet istället.
                  Se där, då har jag plötsligt två 720!! Vilken tur jag har...
                  Anders L

                  Kommentar

                  Arbetssätt...