Parachromis octofasciatum(Jack Dempsey) problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    Användare
    • juni 2003
    • 18

    Parachromis octofasciatum(Jack Dempsey) problem!

    Har en större hona på ca 12cm som i förrgår lade rom i en grotta. Den lilla hanen (ca 7cm) ville hela tiden äta upp all rom och honan fick vakta den mot honom. Har bara ett litet stim kongotetror förutom paret i akvariumet. Jag är säker på att den lilla är en hane för det sade en erfaren säljare som har en zoobutik som är känd för att vara pålitlig här i Västerås. Men igår så märkte jag att rommen är borta och jag tror att det är hanen som var framme. Honan verkar inte alls så intresserad av den lilla hanen och han har sedan jag köpt honom bara jagat min hona men de har inte visat något som helst lekbeteende. Mina andra ciklider ser man direkt på om det är lek på gång och de vaktar rommen tillsammans hela tiden. Jack .D. är ju parbildande så jag kanske ska skaffa en större hane åt henne istället. Vad skulle ni ha gjort och vilket beteende har en Jack. D. när den är leksugen?
    Pa
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Hej.
    Det kan finnas flera orsaker till att lek inte alltid blir så lyckat. En del unga oerfarna par brukar behöva några gånger på sig för lyckas med leken. Din hane verkar vara just ung och oerfaren. Jag har haft problem med salvini där honan inte varit intresserad av hanen, gissningsvis p.g.a. att han varit för liten, ung och oerfaren. Nu har han växt ifrån henne och står över henne i hierarkin, men de har fortfarande inte lekt. Hon verkar mer intresserad av de betydligt större pearsi-hanarna. Men, med tiden tror jag att de tillslut bildar par. Det gäller bara att ha lite tålamod.

    Så, Antingen låter du hanen växa upp eller köp en större.

    Lycka till.

    Kommentar

    Arbetssätt...