200 liter över

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bo Stenback

    200 liter över

    Hejsan!
    Jag tänkte vidga mina vyer lite. Har Malawiciklider i hemmet och trivs förträffligt med dem. Vattenvärdena är mycket malawi ur vår brunn, med pH 7,2 mycket kalk i vattnet etc. Kommuns (Åtvidaberg) har jag inte kläm på men får kolla upp det.
    Saken är den nu att jag tänkte mig att ta ett äldre 200-liters akvarium jag har "över" och ta med det till jobbet. Det är ju lite litet för malawi, de minst arterna undantaget.
    Tänkte höra med er som är lite mer insatta i det här med mindre ciklider vad ni anser. Burken är 100x50x40 (l, h, d). En frigolitbakgrund kommer att ordnas med inbyggnad av filter och annan utrustning.
    Kom med förslag och motivera gärna. Att bara ropa diskus eller apisto klarar jag mig utan.
    Vi hörs

    "Simma lugnt" som Ugglan sa.

    Bosse/

  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Om jag vore du så skulle jag satsa på någon snäckskalslekare eller kanske någon grottlekare. Detta är mycket intressanta ciklider vad det gäller beteende och så skulle du ju vidga dina vyer genom att byta sjö från Malawi till Tanganyika.

    Bland ovan nämnda sorter har ju alla sina favoriter men beteendemönstret har nästan alla gemensamt. Kolla på arbetsbeskrivningarna här på ciklid.se. Mina favoriter finner du på


    mvh,

    Fredrik H.


    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Fjärilsciklider är vackra och trevliga!

      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Bo Stenback

        #4
        Fredrik, jo jag tittade på snäckskalslekare först, finns ju även i Malawisjön. Tanganyika har jag aldrig sysslat med. Men det är väl fel plats om man ska tro forumtiteln att diskutera det här. Victoriaciklider verkar också spännande men jag kan inget om dem heller.
        I senaste ciklidbladet fanns en intressant artikel om munruvande Apistogramma. Någon mer som har erfarenhet av dessa?
        Bosse/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Du skulle t ex. kunna ha 1-2 arter av de mindre mellan (Laetacara, Cleithracara, Bujurquina m fl.) + 1-2 arter dvärg (Apisto, Nanacara, Mikrogeophagus m fl.). Tre arter är nog max. Sedan kan du ha ca 20 tetror + 10 Corydoras samt någon mindre Loricarid (sugmal, "L-mal"). Se till att du inte köper någon extrem mjukvattensart.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Bo Stenback

            #6
            Tack Ola för svaret. Lätt blir det inte men kul. Corydoras är ju i sig mycket roliga. Hade i min tidigare karriär såna i stor mängd. En halv meters djup klarar de ju. Får väl försöka sätta ihop ett biotopakvarium och tala om hur det blev.
            Bosse/

            Kommentar

            Arbetssätt...