byta grus till sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • denti
    Användare
    • januari 2004
    • 60

    byta grus till sand

    hej hej!

    Jag är inte nöjd med mitt akvariegrus. Det hade varit ok om det inte vore för dom blå kornen i gruset, vet ej vad det är för något men det ser iallafall inte bra ut.

    Funderar nu att byta ut gruset mot biltemas blästersand, men vet inte hur det ska gå till.
    Om man byter ut gruset blir det som en nystart av akvariumet eller kan man undvika det på något sätt? Hur har ni gjort vid byte? Kan man ha kvar vattnet i akvariumet medan man tar bort sanden?

    Har ej tillgång till ett annat akvarium så fiskarna får gå i hinkar under tiden.

    /Dennis
    /Dennis
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    Jag har bytt och det va ett djäävla jobb, kad plockade upp all fisk, tömte kanske 75 - 80% av vattnet och skopade upp de gamla gruset med en gb glass bunke. Jag sparade kanske 10 - 20% på grund av lathet och någon förhoppning om att det finns nyttigheter där nått som jag ongrar idag. grus och sand går inge bra ihopp utan det kommer ganska snabbt blandas ut så ligger det där fula gruset där igen.

    Visst blir det en biologisk katastrof för akvariumet men allt gott finns ju kvar i pumpar etc. så någon nystart blir det inte utan mer en formsvacka, men inte värre en tex. en rengörning av ett ytterfilter enligt mig. Jobbigste är själva jobbet.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Det ligger väl kvar lite skit på båtten när du fått upp gruset, det det lär inte vara någon stor fara för dina fiskar. Som Gosatta säger så är det nog mer än fromsvacka en en nystart. Det står att den inte behöver tvättas har ajg för mig, men skölj den ett par ggr iaf så slipper du att det blir grumligt!

      lycka till!

      /pierre

      Kommentar

      • denti
        Användare
        • januari 2004
        • 60

        #4
        Så det är inget att vara orolig över alltså, skönt då blir bytet av.

        Hur mycket sand tror ni det behövs i ett 340L förresten

        /Dennis
        /Dennis

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #5
          Jag skulle nog ta två säckar om du ska ha grävande fiskar. En räcker iaf. inte. Jag har 3,½ i mitt 720L.
          Mvh/Marcus
          960L Malawi

          Kommentar

          • Laesk
            Användare
            • februari 2004
            • 2447

            #6
            Denti, gör såhär:

            Ta fram alla hinkar / balljor du har och fyll dem med akvarievattnet som är i karet nu. (ta iafall upp minst 40% om så är möjligt) ju mer, desto bättre! (köp fler hinkar)

            Sedan tar du upp firrarna och lägger i en hink eller två, beroende hur många firrar du har.

            Efter det tar du upp rötter/stenar/växter osv tills det bara finns sand + 50% av vattnet kvar.

            Sedan gräv upp sanden, sedan tömm allt vatten.

            Nu kan du passa på att gå invändigt och skrubba bort alla alger som satt sig på rutan som inte vill gå bort med den "vanliga magneten" eller vad du nu använder. Använd svamp och vatten.
            (jo jag vet att man kan göra det när akvariet är igång, men de är onödigt att stoppa ner en stor hårig arm som skrämmer firrarna)

            Sedan kan du fylla i biltemas sand. (jag hade köpt 3 påsar minst)

            Häll sedan tebax vattnet som du sparat i hinkar, sen växter stenar osv osv, sen fyll då upp me kranvatten.

            Sedan innan du lägger tebax fiskarna så tar du en syrepumpsslang från akvariet till hinken som firrarna ligger i, och låter vatten från karet rinna ner i hinken, med jämna mellanrum tar du ett glas och tömmer hinken, detta gör du i minst 15 minuter! (dehär visste du redan, tänkte bara på alla andra)

            Lycka till!
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

            With CANON you can!

            Kommentar

            Arbetssätt...