Panik, Snabbflytt pga vattenläcka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mdan
    Användare
    • september 2002
    • 90

    Panik, Snabbflytt pga vattenläcka

    Hej,

    Jag har råkat ut för en vattenläcka. Inte akvariet men ändå. Problemet för mina fiskar är att saneringsfirman vill bryta upp parketten på vilket mitt 540l-kar med diskus står. Hur gör jag???. Jag vill ju helst flytta akvariet på ett snabbt och bra sätt som gör att det bibehåller bakteriekultur, etc. Någon som har tips? Kan man använda badkaret som mellanstation för fisken, eller är det vansinnigt? Bäst är väl att fixa tag på ett 200l (någon som kan låna mej ett, Östergötland?) och skäppa över vattnet + fisk dit, därefter flytta 540l till ny plats, och återplacera fisk och vatten.

    /Magnus

    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Om du planerar det väl så borde det gå att flytta karet på ett par timmar förutsatt att det ska flyttas inom bostaden. I så fall räcker det bra med ett par hinkar åt fisken. Eftersom karet troligen ska flyttas tillbaks på den gamla platsen så behöver det ju inte inredas på den tillfälliga. Om dina discus är beroende av "speciellt" vatten så kanske det blir lite besvärligare men i så fall har du troligen ett vattenberednings kärl av storformat?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • mdan
      Användare
      • september 2002
      • 90

      #3
      Hej,

      Ett problem är att mitt filter är uppbygt mha av filter kuber, bakom en BTN. Hur fixar jag flytten utan att ta död på den biologiska reningen?

      Så här kanske flödet skulle kunna se ut:

      1. Fylla ett femtal hinkar med akvarievattnet, flytta fisken till dessa.
      2. Tömma resten av vattnet i avloppet.
      3. Flytta det mesta av gruset och det som är löst till något lämpligt kärl.
      4. Flytta akvariet till den nya platsen, med resten av inredningen kvar (BTN, filterkuber). Så snabbt som möjligt så att bakteriekulturen överlever.
      5. Tillbaka med vatten+fisk.
      6. I med vattenberedningsmedel.
      7. Hålla tummarna.

      /Magnus
      Magnus D
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

      Kommentar

      Arbetssätt...