Att montera BTN-MODULER... :-D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    Att montera BTN-MODULER... :-D

    Hej på er...
    Jag skall montera in 2 moduler och använda som filterkammare.
    Dels en H-modul med ett 1262 från Eheim (3400l/h) samt en C-modul med en 2252:a (1200l/h) I den stora H-modulen har jag tänkt att borra upp hålen (3 stycken, då de enligt Akvarielagret tar 1500l/h/sil och jag har en 1262:a på 3400l/h) innan jag fäster dit modulen. Tänker också ha dem på undersidan mot bakrutan...

    Har en fråga om att fästa upp moduler...

    [?] Att ha karet liggande med bakrutan nedåt underlättar antar
    jag.
    [?] Lägger man en siliconsträng på kanten på modulen eller kör man
    en sträng runt kanten som på denna bild...?
    (http://www.zoopet.com/akvarium/images/300/1869.jpg )
    [?] Eller gör man en kombination..?
    [?] Behöver man lägga modulerna under press om karet ligger ner?

    [u]Mvh.[:p]
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • anders81
    Användare
    • juli 2002
    • 78

    #2
    hej! jo det blir lättare när karet ligger,jag lade en sträng med silikon under modulen å även så som bilden visar...lite press skadar inte, men det är inte nödvändigt när det ligger ner.

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • maj 2002
      • 736

      #3
      1. Jag hade burken stående som vanligt och klämde fast mot ryggen med lite hjälpmedel, men liggande är säkert ingen nackdel.

      2-3. Kör en sträng på kanten på modulen, det räcker. Ska man sätta fast en bakgrund bör man limma framför också, och sen strör man sand på strängen så att den inte syns sen. Du kan nog limma runt kanten också lite beroende på hur och var de kommer att sitta, men rent hållfasthetsmässigt behövs det inte. Se bara till att rengöra glaset ordentligt innan.

      4. Jag pressade inte fast modulerna jag har på botten av mitt 720 mer än att jag höll ner dem ordentligt precis när jag limmade.

      Se bild på http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=650

      Kommentar

      • Ricard
        Användare
        • augusti 2003
        • 476

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Ralph

        1. Jag hade burken stående som vanligt och klämde fast mot ryggen med lite hjälpmedel, men liggande är säkert ingen nackdel.

        2-3. Kör en sträng på kanten på modulen, det räcker. Ska man sätta fast en bakgrund bör man limma framför också, och sen strör man sand på strängen så att den inte syns sen. Du kan nog limma runt kanten också lite beroende på hur och var de kommer att sitta, men rent hållfasthetsmässigt behövs det inte. Se bara till att rengöra glaset ordentligt innan.

        4. Jag pressade inte fast modulerna jag har på botten av mitt 720 mer än att jag höll ner dem ordentligt precis när jag limmade.

        Se bild på http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=650



        Du har verkligen fått till en snygg burk måste jag säga, [u]verkligen! Kommer inte att fylla min med så många av ekonomiska skäl MEN jag använder dem som filterkammare. Det blir så mkt snyggare än en glasskiva med blå P10...

        Tack för tipsen. Skall följa dem så gott jag kan. Om jag får problem, kan jag slå en signal då?

        [u]Mvh.
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          citat:Kommer inte att fylla min med så många av ekonomiska skäl MEN jag använder dem som filterkammare.
          Vad kostar en modul som de du köpt?

          Kommentar

          • Ricard
            Användare
            • augusti 2003
            • 476

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Tricella

            citat:Kommer inte att fylla min med så många av ekonomiska skäl MEN jag använder dem som filterkammare.
            Vad kostar en modul som de du köpt?
            Jag har köpt:

            H - http://www.on-the-rocks.se/images/moh_800.html
            C - http://www.on-the-rocks.se/images/moc_800.html

            och får betala 1'500:- för dem båda, vilket ju är ett mkt bra pris. Hos AL tar de 910-950:-/st (1900:- för båda) och här hos den lokale zooahnlaren nätan 2500:-...
            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Det var ett ok pris. Den lokala handlaren skulle banne mig anmälas om han tar ockerpris som det där!...2500kr...oj oj oj. Jag har hört någonstans att riktpriset för en modul ligger på ca800kr. Vinstmarginal för varje led är inkluderat i den summan.

              Om jag vore tillverkaren av BTN så skulle jag hoppa av ilska då priset förstör intresset för produkten.

              Jag blir personligen rasande på de personer som säger sig jobba för hobbyns utbredning (zooaffärer) och sedan sätter dessa priser. Det är förvånansvärt hur dålig den svenska zoohandeln är på att förstå hur de skall få folk att köpa saker av dom.

              Kommentar

              • christian@hinloev.dk

                #8
                Jeg anvender også mine btn moduler som filter.
                Men for ikke at lave for mange store huller i modulerne har jeg valgt en anden løsning:
                Toppen af mine moduler er UNDER vandspejlet. Dvs, vandet løber ind i modulet fra oven, bliver suget igennem filtermassen af en pumpe hvis indsúgning er i bunden af modulet.
                Fordel:
                Der er ingen små indsugnings huller der kan tilstoppes med planteblade og lignende.
                Med denne løsning var jeg bange for om der nu ville være for lidt bevægelse i bunden, men bare pumperne er kraftige nok er der ingen problemer. Jeg kører med en aquabee3000 + en aquaclear802.
                Mht. det praktiske, så lagde jeg IKKE mit akvarie på bagsiden. Det gør jeg helt sikkert næste gang!
                Jeg limede på kanten af modulet og pressede det derefter op af bagruden.

                Jeg købte mine moduler hos Södre Sandby. Prisen var 2800sek for 5 moduler.
                Billede kan ses på http://www.hinloev.dk/hinloev.dk/default.asp?side=QAQUA


                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 736

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Ricard


                  Tack för tipsen. Skall följa dem så gott jag kan. Om jag får problem, kan jag slå en signal då?

                  [u]Mvh.
                  Hehe... Ja, skicka gärna ett mail eller två så ska jag försöka guida.

                  Kommentar

                  • Ricard
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 476

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av christian@hinloev.dk

                    Jeg anvender også mine btn moduler som filter.
                    Men for ikke at lave for mange store huller i modulerne har jeg valgt en anden løsning:
                    Toppen af mine moduler er UNDER vandspejlet. Dvs, vandet løber ind i modulet fra oven, bliver suget igennem filtermassen af en pumpe hvis indsúgning er i bunden af modulet.
                    Fordel:
                    Der er ingen små indsugnings huller der kan tilstoppes med planteblade og lignende.
                    Med denne løsning var jeg bange for om der nu ville være for lidt bevægelse i bunden, men bare pumperne er kraftige nok er der ingen problemer. Jeg kører med en aquabee3000 + en aquaclear802.
                    Mht. det praktiske, så lagde jeg IKKE mit akvarie på bagsiden. Det gør jeg helt sikkert næste gang!
                    Jeg limede på kanten af modulet og pressede det derefter op af bagruden.

                    Jeg købte mine moduler hos Södre Sandby. Prisen var 2800sek for 5 moduler.
                    Billede kan ses på http://www.hinloev.dk/hinloev.dk/default.asp?side=QAQUA



                    Kul Christian, med olika idéer!
                    Det var ju också en lösning...
                    Är det ngn mer som har vattenintaget ovanifrån så att man inte behöver borra sönder modulen..?

                    Christian, om jag förstod dig rätt så har du modulen precis i vattenlinjen så att vattnet rinner över och ner den vägen, och att utblåset är i den nedre delen av modulen, men på bilden så ser det inte ut så. Där är ju utblåset nästan längst upp...? Men det kanske är en slang som du har kopplat från pumpens utblås..?

                    Jag skall ju ha Sydamerika och då ha både mindre tetror samt Endlers guppy. Om jag har intaget i ytan så kommer jag förmodligen att få en modul späckad med guppyyngel... Eller vad tror ni...[]

                    [u]Med venlig hilsen fra
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                    Kommentar

                    • christian@hinloev.dk

                      #11
                      Jeg så løsningen hos cichlidecentret i dk. Jeg har ikke set andre benytte denne løsning.
                      Du har forstået mig korrekt. MEN... Pumpens placering inde i modulet er i toppen. I pumpens indsugning sidder der et rør der går ned i bunden af modulet. Derfor vandet kommer ind fra toppen, bliver suget gennem filtermassen, bliver suget op i røret, og bliver derefter pumpet ud i akvariet igen.

                      Kommentar

                      • Ricard
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 476

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av christian@hinloev.dk

                        Jeg så løsningen hos cichlidecentret i dk. Jeg har ikke set andre benytte denne løsning.
                        Du har forstået mig korrekt. MEN... Pumpens placering inde i modulet er i toppen. I pumpens indsugning sidder der et rør der går ned i bunden af modulet. Derfor vandet kommer ind fra toppen, bliver suget gennem filtermassen, bliver suget op i røret, og bliver derefter pumpet ud i akvariet igen.

                        Selvfölgeli! [:0][][)][8D]

                        Då förstår jag. TACK för hjälpen. Jag ser att du också använde H-modulen som filtermodul. Har du gjort rent ännu eller har du inte kört detta filter så länge?

                        Mvh.
                        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                        Kommentar

                        • Hank
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1321

                          #13
                          citat:Om jag vore tillverkaren av BTN så skulle jag hoppa av ilska då priset förstör intresset för produkten.
                          .....tvärtom, skulle jag vilja påstå....
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                          NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                          Kommentar

                          • christian@hinloev.dk

                            #14
                            Ja, jeg har gjort det rent. Det er et helvede synes jeg
                            Jeg har den dybe 720'er, så det vil sige det er ikke så nemt at komme ned i modulerne. Jeg har indtil nu kørt med blå filtersvamp + biobolde. Bioboldende tager ikke rigtig noget snavs, så svampen bliver hurtig så snavset at pumpen stort set ikke kan pumpe.
                            I fremtiden vil jeg skære en blå filtersvamp til så det passer perfekt i modulet. Dette vil gøre at jeg ikke skal rense så tit.

                            Kommentar

                            • Ricard
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 476

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av christian@hinloev.dk

                              1. Jeg har den dybe 720'er..

                              2. at pumpen stort set ikke kan pumpe...

                              3. I fremtiden vil jeg skære en blå filtersvamp til så det passer perfekt i modulet. Dette vil gøre at jeg ikke skal rense så tit.

                              [u]HEJ IGEN MIN DANSKE VÄN CHRISTIAN!

                              1. Så du har det "djupa" 720:e karet... Vad är det för mått på det? Mitt är 200x60x60....

                              2. Vad har du för pump? Jag har en Eheim 1262:a som pumpar 3400l/h.

                              3. Skall du har flera lager med P10? (blå grov filtermatta)


                              [u]
                              Mvh.
                              [8D]


                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...