Vattenvärden för lättare lek!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    Vattenvärden för lättare lek!!

    Hej

    Undrar ifall det finns några funderingar kring om vattenvärden lättare framkallar lek hos en del arter?

    Menar jag håller Demasoni i pH 7,7 med nitrit noll och hårdhet ?
    Skulle det (troligtvis) bli lek lättare ifall jag höjde pH till runt 8-8,5 eller sådana vattenvärden spelar ingen roll?

    Bör man mäta nitrat? Fick höra att det kunde vara bra att mäta då högt värde framkallar mer alger.

    Har funderingar kring hur viktigt det är att mäta vattnets hårdhet. Menar kommer inte bra värden av varandra. Eller behöver man strukturera upp det med hjälp av medel?

    Tacksam för reflektioner.

    ps. Sidofråga, Ungefärligt hur snabbt växer demasoni yngel i förhållande till exempelvis Aul. Ruby Red eller Golden?



  • Akvarium Ronneby
    Användare
    • april 2002
    • 56

    #2
    Hejsan.
    Hårdhet kh under 4 gör att ph surhetsgrad kan bli väldigt instabilt.
    Nitrit ska givetvis ligga på noll, högt nitratvärde är demasoni väldigt känsliga för, blir lätt soten på dom då, och även mer algtillväxt.
    Hälsningar
    Peter
    Akvarium Ronneby

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Nitrat är totalt ofarligt för alla fiskar. Att man ändå mäter nitrat är för att det är en av dom organiska avfallen som går att mäta. Man använder den helt enkelt som indikator på de andra organiska föroreningarna i karet och antar att dom ökar lika snabbt. Höga koncentrationer av organiska avfallsämnen i karet kommer att leda till alger och kan vara en bidragande faktor till att fiskarna får soten, precis som Peter skriver.

      Om du håller malawiciklider så skall ph alltid ligga stabilt strax ovanför 8. I naturen är deras vatten så stabilt att det inte finns någon miljöfaktor som triggar lek (som för många sydamerikaner). Stabilt och högt ph får du genom att tillsätta bikarbonat i karet, men gör aldrig det utan att först ha gjort ett vattenbyte.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Bromid
        Användare
        • december 2003
        • 117

        #4
        Vadför skall man göra vattenbyte först?

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          För att när du tillsätter bikarbonat så omvandlas ofaligt amonium till giftigt amoniak.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

            Nitrat är totalt ofarligt för alla fiskar. Att man ändå mäter nitrat är för att det är en av dom organiska avfallen som går att mäta. Man använder den helt enkelt som indikator på de andra organiska föroreningarna i karet och antar att dom ökar lika snabbt. Höga koncentrationer av organiska avfallsämnen i karet kommer att leda till alger och kan vara en bidragande faktor till att fiskarna får soten, precis som Peter skriver.
            Eftersom det leder till bla bukvatten så kanske man inte ska säga att det är helt ofarligt.

            citat:Ursprungligen skickat av tropfrog


            Om du håller malawiciklider så skall ph alltid ligga stabilt strax ovanför 8. I naturen är deras vatten så stabilt att det inte finns någon miljöfaktor som triggar lek (som för många sydamerikaner)

            En miljöfaktor som triggar till lek oavsett "stabilt ph" är regnet, det är därför många uppfattar att fisken sätter i gång o vill leka under vattenbytena eftersom det simmulerar starten på regnperioden mer eller mindre.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              citat:Eftersom det leder till bla bukvatten så kanske man inte ska säga att det är helt ofarligt.
              Läs igenom mitt inlägg igen noga. Nitrat är inte farligt och kommer inte att leda till soten. Däremot så kan andra lösta organiska avfallsprodukter leda till soten, men inte nitrat. Man mäter nitrat som en indikator för övriga mer svårmätta organiska avfall.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Hur mäter man dom andra lösta organiska avfallsprodukterna som inte ingår i "nitrat" mätningen?
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Det är just det som är problemet. Många av dom organiska ämnen går inte att mäta eller är väldigt svåra att mäta. Det är just därför man använder Nitrat som en indikator för övriga lösta organiska avfall. Vad är det jsg inte lyckas förklara för dig?
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #10
                    På de ställen jag kollat (en del bruksanvisningar) så står det att nitrat i höga koncentrationer är giftigt.
                    Om nivåerna blir så pass höga borde detta rimligen också innebära att det finns risk för sjukdom.

                    Tropfrog:
                    Hur har du kommit fram till att nitrat är totalt ofarligt och att det inte orsakar soten? Länkar eller annat mottages tacksamt
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      tropfrog

                      Så dom lösta organiska avfallsprodukterna som ingår i mätningen "nitrat" det avfallet är alltså helt ofarligt och kan inte leda till sämre vattenkvalite o senare bukvattensot?
                      Har jag förstått dig rätt?

                      Vissa menar på att höga nitratvärden vilket leder till så kallad sämre vattenkvalite stressar fisken vilket resulterar i att under en längre period nedsätta vissa inre organs funktionsförmåga vilket i sin tur leder till flagellater(bukvattensot)... där ligger min förvirring, jag vore myckte tacksamm om du kunde reda ut det hela för mig då förvirring leder till många undrande timmar.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        citatå dom lösta organiska avfallsprodukterna som ingår i mätningen "nitrat" det avfallet är alltså helt ofarligt och kan inte leda till sämre vattenkvalite o senare bukvattensot?
                        Har jag förstått dig rätt?
                        JA. Mätningen nitrat inefattar enbart nitrat (no3) och inget annat. Nitrat är ofarligt till den punkt där nitrificeringsprocessen reverseras och nitrit bildas (kan hända i väl inkörda men misskötta akvarium). Vid vilken nivå det händer är jag inte så säker på, eventuellt kan det bero på fler faktorer. Jag har haft 100 mg/l i kar utan att uppleva det problemet.

                        citat:Hur har du kommit fram till att nitrat är totalt ofarligt och att det inte orsakar soten? Länkar eller annat mottages tacksamt
                        Jag har inte så mycket länkar att dela med mig av så du får tro på mitt ord (och dom andras som svarar i morgon bitti). Men om du har en trovärdig länk som säger att det är farligt får du gärna posta den. Mina svar baseras främst på vad jag lärt mig på olika forum men också av egna erfarenheter.

                        Jag tillsätter varje dag full dos (10mg/l) nitrat i mitt växtkar. Detta leder vissa veckor till en halt på 40 mg/l innan vattenbyte och vissa veckor till att det tar helt slut innan helgen. Detta har aldrig lett till några negativa konsekvenser (tror jag).

                        Jag har också sett klara förgiftningssymptom i andras växtkar (där nitrat konsumeras). Dom har som alla andra utgått från att om nitrathalten är låg så är allt ok och man behöver inte byta vatten, men det funkar inte där nitrat konsumeras men inte de andra organiska avfallsämnena. Trots omätbara värden av nitrit/nitrat och bara låga halter av fosfat har man fått kraftiga förgiftningssymptom. Om inte detta räcker som bevis (för det är det ju inte) så kommer folk som kan detta bättre att svara i morgon.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #13
                          Tex på hjortgatans zoo( http://www.hjortgatanszoo.se/main/de...t.cfm?navID=38 ) står där i en bruksanvisninga till en No3 test att det är giftigt vid höga värden.

                          Det står så här om nitrat:
                          Citat:
                          Nitrat är det sista steget i kvävenedbrytningen. Det är inte giftigt för fiskarna, om det inte når höga nivåer.
                          Slut citat.
                          Och ett annat citat från samma artikel:
                          Citat:
                          Nitrat är ofarligt för fiskarna inom de nivåer som brukar förekomma i kar som inte vanvårdas. Men nivåer över 110 mg/l kan orsaka stress och försämra motståndskraften mot sjukdomar hos både söt- och saltsvattensfiskar och i extremfall bromsa tillväxten. Kar med ryggradslösa djur bör aldrig ha en nitratnivå över 20 mg/l.
                          Slut Citat.

                          Vad har du för fiskar i karet med växter?
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 1827

                            #14
                            citat:Vad har du för fiskar i karet med växter?
                            100 kardinaltetror
                            20 corydoras sterbai
                            10 ancistrus
                            5 diskus


                            citat:Nitrat är ofarligt för fiskarna inom de nivåer som brukar förekomma i kar som inte vanvårdas. Men nivåer över 110 mg/l kan orsaka stress och försämra motståndskraften mot sjukdomar hos både söt- och saltsvattensfiskar och i extremfall bromsa tillväxten. Kar med ryggradslösa djur bör aldrig ha en nitratnivå över 20 mg/l.
                            Nivåer över 110 mg/l börjar förmodligen närma sig gränsen för hur mycket nitrat man kan ha i ett kar, då reverseras nitrificeringen och det kan klart vara stressande för fiskarna. MEN: har man nivåer som överskrider 110 mg/l utan att ha fått det av kno3 tillsats så har man alvarliga problem långt innan med andra organiska avfall. Jag brukar rekomendera dom som inte har växter att aldrig överstiga 40mg/l, redan då kan du få problem med tex fosfat som är svårmätt.
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #15
                              Det jag reagerade på var att du påstod att det var helt ofarligt, det verkar det ju trots allt inte vara.
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...