Erfarenhet av oxydator?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusL
    Användare
    • januari 2004
    • 326

    Erfarenhet av oxydator?

    Hej, har skaffat en söchting oxydator till mitt 300 liters, har exprimenterat lite med att blanda egen lösning. Nån som har erfarenhet från detta och har lite tips kanske?
    Magnus Lovgren
  • MagnusL
    Användare
    • januari 2004
    • 326

    #2
    Är det verkligen ingen som har några idéer?
    Magnus Lovgren

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Hej
      Köpte själv ett par dylika (en mindre och en medelstor) för nåt år sedan. Men väteperoxid är dyrt, så jag försökte med att köpa koncentrerad väteperoxid i apoteket och späda ut själv. Jag tyckte inte att jag kunde iaktta nån verkan av oxydatorerna i akvariet så jag slutade använda dem.
      Ett tips: Fråga i Akvarielagret, de saluför Söchtings oxydatorer.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • MagnusL
        Användare
        • januari 2004
        • 326

        #4
        Hmm, det är väl ungefär samma sak som hänt mig.. Köpte koncentrerad väteperoxid på färghandeln och spädde ut med batterivatten. Tycker inte att jag märker så värst mycket, å andra sidan vet man ju inte hur det hade sett ut annars.

        Frågade lite på lagret men dom 2 olika jag pratade med hade ingen koll alls, den ena visste inte vad det var eller hur det fungerade ens.
        Magnus Lovgren

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Alltså man blir fundersam.... funkar detta med oxydator i baljan? Är det värt pengarna & besväret att hålla på med vp & dest vatten & blanda & klabba?
          Finns det ingen som byggt något trevligt själv? Har förvisso läst länkarna på forumet (inte många där inte ) & vårat underbara arkiv på Cb (tunt där oxå), men vill höra av er som är så mycket för att bygga saker själva & dessutom har egna erfarenheter.

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Ni har väl sökt bland artiklarna på ciklid.se, där finns en del om oxydatorer.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Som jag skrev... sökt bland forumets artiklar & i Cb:s arkiv(Ciklidbladet)så visst har jag sökt där.... Men som jag skrev.. vill höra från er där ute om det är något att ha.
              (F´låt daniel vara bara tvungen att hugga lite )

              Kommentar

              Arbetssätt...