Frågor om Demasoni. (Foder+fisk.strl)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Frågor om Demasoni. (Foder+fisk.strl)

    Hej!

    Jag undrar vilket foder mina Demasoni´s (1,5-2,5 cm) ska/kan äta.

    Jag har flingfoder (Vivid Colour) till mina andra ciklider samt ibland pellets också, sedan har jag nu köpt hem Cyklops som jag tänkt ha till mina blivande "Golden"-yngel.

    Demasoni går i ett yngelkar (50-liters) just nu då jag tror de är lite för små ännu att sätta ner i mitt ordinarie kar ifall de riskerar att bli upätna av de andra.....hur är det med den saken tror ni?!....bättre mata upp dem lite till eller sätta i dem hos de andra?!

    Tacksam för svar!

  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Mycket bättre att mata upp dem först. De kommer få det svårt att konkurrera med maten i ett större kar. 1.5-2,5cm är ingenting. Demasoni växer extremt sakta så du bör inte vara otålig heller.

    Du kan börja mata med räkmix med mycket grönt i. Viktigt är också att hålla vattenkvaliteten mycket hög genom täta vattenbyten, då växer de också snabbare. Se till att vattnet syresätts ordentligt också.

    Lycka till...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hejsan!

      Då får de vara kvar i mitt yngelkar lite till då så de blir större, men när eller vid vilken storlek tycker du de kan sättas ner i det ordinarie karet då?
      Kommer Demasoni äta upp andra yngel om jag sätter i sådana där också (kommer få Golden yngel om ca 1 vecka), men jag har ju en "nätbox" som de annars kan vara i tills de blivit större och kan ju köpa ytterligare en sån om jag får fler yngel...etc...

      Täta vattenbyten, ok. Är det för lite då med 1 gång/vecka i yngelkaret?
      Byter jag ca 30% som vanligt samt också tillsätter lite bikarbonat som jag gör med det större karet?

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        glömde ju skriva om syret....

        hur grejen jag har gör bubblorna vet jag inte då det är liksom som en sten längst ner som det bubblar ur och "springer upp" till ytan så det rör runt, men min uppfattning är att det bubblar rätt bra i det här lilla karet, filterrengöringen är som typ "trassel"som sitter i samma grej som själva syresaken....hoppas du förstår vad jag menar då jag inte kan sätta normala ord på det....

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          beror på hur stora de andra fiskarna är. sen tycker jag att du ska lägga ner med flingor och pellets för det är inte alls bra till malawi. börja med räkmix ist, men ta övervänjningen försiktigt.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            expN: Vad är det för fel på flingor och pellets? Jag vet flertalet som matar sina Malawi med både flingor, pellets och räkmix. Jag gör det...

            Jag tycker man kan börja mata sina yngel med Cyclops och räkmix. Jag startar alltid min yngelmatning med smulat flingfoder (första veckan)...sedan övergår jag till 50% Cyclops och 50% räkmix. Ju äldre de blir desto mer inriktat blir det på räkmix även om jag ibland ger "hela rundan"...dvs flingor, pellets, cyclops och räkmix. Detta får de under sin uppväxtperiod och jag tycker att det fungerat riktigt bra. De vuxna får räkmix i ca 90% och resten varierad.

            Dock är all mat inriktad på dessa arters krav på foder. Jag använder Aquatic Nature Cichlid Excel, Egentillverkad Räkmix, Fina Fisken´s Cyclops och Tropical Super Forte 36% Spirulina flingor.

            Kommentar

            • Bromid
              Användare
              • december 2003
              • 117

              #7
              Hejsan.

              Jag lägger gärna in en fråga här ifall det går bra.

              Ifall det inte går bra så får ni säga ifrån senare

              Hur skall man gå tillväga för att lättare få lek av Demasoni i ett 540 l.

              Jag har 6-8 hanar och 25-30 talet honor. Men har svårt att få till det med ett större antal. Är det hanarna som är lite för klena eller kan jag göra något i form av vattenbyten (Byter vatten 1 gång i veckan ca 60-70%) mat (Matar med 100% grönt foder / bajset blir grönt, urk) ljus (Heltäckande ramp som ofta är på från 7.00 till klockan 22.00) Byta ut invånarna eller minska ner (ca 50 fiskar) 6 Golden 10 Röd rubin 2 ancistrus resten Demasoni.

              Tacksam för svar. Har ju nu 4 tuggande honor. Men är lite ha-galen.


              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej.

                Fodret jag ger mina här nu heter (kollade igen för säkerhets skull då jag blev osäker) OSI.Vivid Coulor=Flingor (rosa burk) samt Aquatic Nature Cichlid ExcelFood=Pellets Medium (svart burk) samt Fina Fisken´s "Cyklops".

                Det jag funderar på nu är att man ju hör så olika, tex så säger min handlare att dessa flingor är det absolut bästa till cikliderna (till de större iallafall som jag har 6-8 cm). Sedan har jag hört därifrån också att det bästa är att köra samma foder hela tiden och inte variera, han liknade det med hundar som kan bli dåliga i magen av att byta mat tex, likaså med fisken säger han att de kan bli sjuka istället om man håller på och byter.
                Den ena säger varierad kost och ngn annan säger håll er till samma foder hela tiden....
                Jaa, iallafall jag blir snurrig på detta.

                Fast egentligen kan det väl inte vara så himla viktigt då det mesta verkar fungera....huvudsaken de får ngt i magen kanske........

                Kommentar

                • Vannar
                  Användare
                  • april 2002
                  • 339

                  #9
                  Svara på lite olika inlægg och frågor:

                  fråga: vad det ær før fel på pellets?

                  svar: genrellt før fett, før dåligt med fiber før dyrt.

                  visst det ær enkelt men utan undantag alla malawi jag sett som fått pellets under en længre tid har varit før feta och mycket større æn maxstorlek i naturen.

                  Flingfoder ær bættre, det finns riktigt bra flingfoder men det ær dyrt, bra mycket dyare æn hemmagjort foder

                  En sund malawimage ska vara rak eller kanske tillochmed en aning insjunken iaf på hannarna.

                  nær man har en stor grupp demasoni så leker gærna honorna i grupp, dvs nær dom væl børjar lerka så leker flera honor samtidigt. Du har ju redan fyra som tuggar och det ær bra fortsætt så får du sækert fler, min erfarenhet ær att dom inte ær svårlekta. Tycker kanske att du byter væl mycket vatten, jag førsøker aldrig att byta mer æn max 50% i veckan, risken om man byter før mycket och før ofta ær att vattenværdena åker upp och ner och att dom blir exponerad før onødigt mycket klor. Ibland byter jag bara vatten varannan vecka, men jag har inte lika tætt med fisk som dig.

                  Sist så kan jag berætta att demasoni kan bli kønsmogen vid en så liten storlek som 3cm...

                  vad ær bættre och billigare: hemmagjord mat.

                  jag varierar inte min kost till mina malawi et bra och balanserat foder med alla viktiga næringsæmnen ger allt fiskarna behøver.

                  Kmef: En varning fisken du hu æger ær nog en av dom kænsligare malawicikliderna før bukvattensot.
                  / Jonas Vannar

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Jo jag vet, Demasoni har jag hört talas om är känsligare och många har haft problem med sina, men jag tänkte prova iallafall, har en systerson som köpte Demasoni´s för längre sedan när han körde med Malawi´s, de köpta på akvariebutiken dog alla för honom och de som han köpte privat senare klarade sig bra, så mina har jag köpt privat också, hittills verkar de må mkt bra, de äter och beter sig som vanligt, men visst har jag extra koll på just dem, fisken är ju så snygg alltså, så jag ville gärna prova kände jag, för en del funkar det ju och för andra inte....

                    Jag ger dem mest flingfoder nu som jag mal sönder lite mer då jag kör på Tricella´s linje......
                    Ska nog börja med räkmix vartefter och så ha flingfoder också, Cyklops får bli till de mindre ynglen.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...