Jämna ut trycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • mars 2004
    • 207

    Jämna ut trycket?

    Hejsan! Jag håller nu på att planera ett bygge av ett 900 liters akvariet till min gymnasieskola! Ska bli en kurs på 100 poäng och kommer ta fart nästa termin! Så jag har en hel del förberedelser framför mig=) Budgeten står skolan för=))

    Det jag funderar på nu är något bra sätt att jämna ut trycket mot själva golvet.Inte för att jag stött på något problem ,men vill som tänka på allt! Kommer att bli en svetsat järnställning som håller upp akvariet. Funderar hur många ben som är lämpligt på ställningen eller om man ska ha en heltäckanse ram i en kvadrat nere vid golvet? Vilka förslag som hellst att fördela trycket ut över golvet är välkommna..
  • Jeza

    #2
    det beror väl ganska mycket på vilka mått du har tänkt dig på karet?!

    Men personligen hade jag nog kört på en golvram!



    Lite avundsjuk är man också för att man själv inte fick göra såna projekt när man gick gymnasiet...

    Kommentar

    • tli0817
      Användare
      • mars 2004
      • 207

      #3
      Hehe! Ja, känns som om jag ska ta vara på tillfället och skaffa poäng i något man verkligen gillar!

      Jadu, har inte satt mig ner och börjat skissa riktigt än, små-spånar än sålänge..Men kanske kring 60 cm djupt,60 cm högt och resten långt, vet verkligen inte än! Ska pryda en korridor och har en väggbakrund så ingen kub eller dyligt!
      Jo, golvramen ligger först på listan änsålänge..om det inte är överkurs och inte behövs, men om man tänker på att det ändå kommer väga över 900 kilo så känns det nödvändigt.


      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        ram av fyrkantsrör fungerar bra
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • tli0817
          Användare
          • mars 2004
          • 207

          #5
          Okej, jo..blir nog ett sådant! Sedan så ska jag nog fixka nån slags frigolit att ha just mot golvet

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Frigolit mot golvet? botten ramen bör riktas o sedan pallas upp om det blir någon glipa mellan ram och golv men frigolit verkar vara lite meningslöst...?
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • tli0817
              Användare
              • mars 2004
              • 207

              #7
              Det ska inte vara för att palla upp någon sida utan bara för mer "komfort", någon cm.! Sedan har jag någon cm Frigolit under hela akvariet mellan glaset och bottenskivan. Har som alltid tänkt att de är bra med säkert men mjuk belastning, kanske bara ja fått för mig?

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Mellan akvariet o bänken ska du ha frigolit men inte under bänken mot golvet för där bör det vara stumt så inte grejerna kan röra sig.
                Viktigt att bänken står ordentligt fast mot undelaget o inte svajar runt på nått mjukt.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • tli0817
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 207

                  #9
                  Okej! Nä, så mycket så det kan svaja ska jag inte ha.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...