Storleksskillnad diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • preske
    Användare
    • september 2003
    • 77

    Storleksskillnad diskus

    Goddagens!

    Jag har ett MINDRE problem... Först införskaffade jag två turkosdiskus som var ganska välväxta, ca 9cm. Sedan köpte jag 5st Alenquer á 7cm, dessa såg jag inte innan köp så jag trodde att skillnade på 2cm skulle vara försvinnande liten. FEL. De är nog snarare 6cm och endast hälften så stora som de turkosa. Detta ställer till lite problem då några Alenquer verkar lite rädda för de stora blå. De ställer sig och trycker i ett hörn, för att i nästa stund stimma tillsammans med de stora. De stora börja visa tecken på könsmognad och är ibland lite aggressiva. Min plan är att mata ganska intensivt 3ggr/dag för att tillväxten på de små ska komma igång ordentligt, finns det något annat sätt? Dela av akvariet? Nu går de med ett stimm Citrontetror, kan dessas kvicka rörelser vara det som skrämmer? Ibland blir en eller två små, så skygga att de mer eller mindre lägger sig på botten...

    Vattenvärden e fina.

    Annan fråga; är det ok att mata med svarta mygg lite då och då? Nu matar jag med oxhjärtmix och AquaticNature Discusgranulat.

    Tackar
    Fredrik
    275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

    55L Scleromystax Barbatus 2+4
  • preske
    Användare
    • september 2003
    • 77

    #2
    Planerar att lämna tillbaka mina citroner idag. Tror att det kommer bli lite bättre situation för småttingarna då. Dessutom blir det svårt med matningen av granulat iom att tetrorna är väldigt glupska.
    275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

    55L Scleromystax Barbatus 2+4

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Kan det inte vara så att de behöver fler "andra" fiskar som sällskap? Mina 6 diskusar var väldigt skygga och lättskrämnda ända tills jag införskaffade ett antal scalarer. Numera är samtliga diskusar avspända och minimalt stressade (såvitt jag kan se åtminstone).

      Tony Englund

      Kommentar

      • mz791117
        Användare
        • mars 2004
        • 42

        #4
        Jag har mina diskusar med citrontetror och citronerna visar konstant respekt för diskusarna. I samma akvarium har jag diskusar som är max 5cm med diskusar på 15 cm, och det är inga problem.

        Så du köpte dina Alenquer på Gubbero Zoo till slut, mina som jag hade köpt där var också väldigt små, och det tog TVÅ veckor att lära den minsta äta flingfoder och vart maten kom ner. Nu så sitter han i hörnet konstant när folk är i rummet.

        Vad ska du ha för tetrorna? och hur många är dom?
        www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

        Kommentar

        • preske
          Användare
          • september 2003
          • 77

          #5
          Tack för svaret.

          Jag matar ffa med oxhjärtemix och 3 eller 4 äter lite, men den mörka simmar efter maten för att sedan vägra. Det är likadant med de andra fodren. Jag antar att det bara är att vänta... Har nu haft dem sedan fredag em. Hur lång tid tror ni att det kan ta innan han/hon äter? Och så åter till frågan; är det ok att mata med svarta mygg ibland?

          Jag tror inte Du vill ha mina citroner, de börjar bli gamla och slitna...
          FC
          275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

          55L Scleromystax Barbatus 2+4

          Kommentar

          Arbetssätt...