Man blir mörkrädd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    Användare
    • februari 2004
    • 390

    Man blir mörkrädd...

    Har ni sett nåt liknande..?



    Tydligen är det någon sorts framavlad hybridvariant av bl.a. trimac och lite annat smått och gott...

    Känns det här som något ni skulle vilja stoppa ner i ert kar..?
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    hehe.. Flowerhornen va ju grym ju! Fast jag föredrar min egen lilla trimac ändå... i originalskick!
    Med en aning mindre puckel: http://www.lindersson.se/images/Akva...sse_040318.jpg
    Anders L

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Är flowerhornen verkligen en hybrid? Jag tycker det verkar vara en trimac rätt upp och ned, fast odlad för mer röd färg, kortare kropp och stor puckel...

      Kommentar

      • Pangaea
        Användare
        • februari 2004
        • 390

        #4
        Ja, jag har för mig att jag läst det någonstans... kommer så klart inte ihåg var, bara... Kanske finns det någon på detta forum som vet..?
        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

        Min zoon

        /Magnus

        Kommentar

        • robban-h
          Användare
          • maj 2003
          • 24

          #5
          wow en fisk med en golfboll i pannan, vilket sug jag fick att skaffa en sån....not

          Kommentar

          • supersunk
            Användare
            • mars 2004
            • 86

            #6
            Och jag som tvekar på att köpa frontosa då de har för stora pannklumpar.

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • februari 2003
              • 1686

              #7
              kanske inte den vackraste, men själv är jag blivande flowerhorn ägare. Så fort jag har min kommade lägenhet med mitt "showrum" akvarium i vardgasrummet så kommer det innehålla en flowerhorn och en kulfisk (avdelat). Tycker verkligen inte dom är värre en alla konstiga färgvarianter av discus som folk håller på med.

              Dock kommer jag fortfarande ha mina älskade biotop akvarium men kanske inte mitt i vardagsrummet eftersom dom kanske inte är ett lika "spektakulärt" blickfång för icke akvarister.

              PS.
              sån här ska jag ha

              DS.
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Jag har bara vid något enstaka tillfälle sett en Flowerhorn (på bild) som har större puckel än de riktigt feta frontosorna:


                Stor puckel är nog inte det onaturliga i smmanhanget.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Pangaea
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 390

                  #9
                  Men vad är det som är onaturligt då..? Var är det här för firrar egentligen..?
                  "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                  Min zoon

                  /Magnus

                  Kommentar

                  • GoSatta
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 1686

                    #10
                    dom visa disskuterar väl fram och tillbaks om var dom kommer ifrån, men kan verkligen inte se något fel i det.

                    Enda nackdelen med dom är väl att dom enligt rykten konkurerar ut inhemska fiskar i vissa sjöar i malaysia där dom har blivit utsläppta, men om det finns någon sanning i det, ja det förtäljer inte historien. (frågade runt lite djälv sist jag va där för vore coolt att få fiska flowerhorn men ingen visste vad jag pratade om)

                    PS.
                    den frontosan är RIKTIGT grymm!!!
                    DS.
                    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                    http://www.gosatta.org

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Det finns flowerhorns som är sjukligt vackra så utseendet kan i alla fall inte jag se något negativt med, däremot så skulle jag själv misstänka att deras beteende är lika "tillverkat" som deras utseende, att de inte beter sig naturligt varken som en trimac eller någon annan av arterna som den korsats med.
                      Det känns helt enkelt som att hela grejen med flowerhorns bara går ut på att fisken ska se vacker ut och allt det andra spelar ingen roll... Det är inte en "petfish" utan en "showfish"... Smaken är givetvis delad men själv så har jag aldrig förståt mig på tjusningen i detta. Är det inte rätt vanligt att man lessnar på utseendet långt långt innan beteendet börjar kännas tradigt? Oavsett hur vacker fisken är? Speciellt om fisken är ensammen i karet?

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #12
                        Många tänker sig nog att just pannpuckeln är vulgär men många centralamerikaner, dominanta äldre hanar får såna golfbollar vad jag förstått, så det är inget anmärkningsvärt i sammanhanget.

                        Vet att det finns andra här på forumet som kan utveckla det där med pannpuckel lite mera.

                        I övrigt så har jag problem med att acceptera hybrider, men annars är det ju en rätt vacker fisk ändå.


                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          #13
                          Pannpuckel är en fettknöl som både hanar och honor kan få med åldern, vad jag har fattat det som så är det social status (den som har störst vinner )Och angående flowerhorn så just när den kom ryktades det om att den var en korsning av trimac och cintrinellum men nu så är man ju inte lika säker
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av GoSatta

                            Tycker verkligen inte dom är värre en alla konstiga färgvarianter av discus som folk håller på med.
                            Håller verkligen med om det! Ser ingen moralisk skillnad. Kan tycka att de psykedeliska diskusarna kan se balla ut, men föredrar trots allt vanlig "vildgrön". Men visst skulle det vara kul med [u]ett </u>"showkar" med fiskar med framodlade crazyfärger! Å roa icke insatta gäster som Gosatta oxå skrev...
                            Anders L

                            Kommentar

                            • MagnusL
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 326

                              #15
                              Var på Bali för några veckor sen och där var det flowerhorns som gällde.. Vart faktiskt inbjuden att följa med hem för att titta på en killes "show tank". Den bestod av en burk på ca 1,25 x 70 x 70 avdelat med eggcrate i tre lika stora delar, på botten hade han korallsand hämtat direkt från kuta beach samt en hel del neonfärgade svampar i plast. I varje liten del simmade det en loj flowerhorn. Det var ju inte direkt stående ovationer från min sida..
                              Magnus Lovgren

                              Kommentar

                              Arbetssätt...