Jobbig kakaduahane och sliten hona! vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mage

    Jobbig kakaduahane och sliten hona! vad göra?

    Hej!
    Skaffade en hona till min kakadua hane i tisdags.. det gick kanonbra till idag när honan bara står flämtande under eller ovanpå pumpen.
    Tänkte först att hon var sjuk eller nåt men sen såg jag att hanen är där och jagar henne hela tiden.. Jag brukar försöka jaga bort honom en stund men han är där lika fort igen..
    Vad ska jag göra åt saken??
    Har bara ett par mest beroende på att jag inte har så stort kar och jag har hört många som sagt att det gått bra med par. Andra säger att det går bättre med fler honor.
    Jag får inte tag i nån fler hona nu iallafall så vad ska jag göra under tiden??
    Grannen har en yngelkasse. Är det nån idé att stoppa en av dom i den ett tag eller blir dom bara mer stressade av det?? Har bara ett kar också..
    Tacksam för ett snabbt svar! Hon ser rätt slut ut..

    Mvh//Mage
  • Fabbo
    Användare
    • september 2003
    • 210

    #2
    Sätt dit nån annan fisk som du är villig att offra. Då får han ge den stryk istället o glömmer bort honan. Funkar inte alltid men är kanske värt ett försök.

    Kommentar

    • Mage

      #3
      Har studerat dom lite nu och kommit fram till att det beror på att hannen är kärlekskrank..
      Om inte honan flyr undan så ställer han sig bara framför och viftar med fenorna men när hon flyr undan så jagar han efter och ger henne nåt tjuvnyp ibland.
      Det skulle alltså gå bättre om inte hon var så jäkla blyg när han vill flörta
      Mina ideér just nu är att antingen skaffa en hona till eller sänka tempen för att trigga till lek.. Det är svårt att få tag i honor här ikring så det lutar åt det senare..
      Synpunkter??

      Mvh//Mage

      Kommentar

      • Fabbo
        Användare
        • september 2003
        • 210

        #4
        Honor brukar hellre leka och söka kontakt med en hane då honan uppfattar det som hennes revir. Kan fungera bättre ifall du tar bort hanen i några dagar så hon får bekanta sig med omgivningen..

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • februari 2003
          • 1686

          #5
          att stoppa ner en annan fisk lär knappast hjälpa efter som dom flesta cikliderna inte bryr sig om icke ciklider.

          apistogrammas är haremruvare så dom föredrar att ha fler honor, har man inte det så kommer hanen lägga all energi på sin enda hona vilket kan bli rätt så stressande för henne, har man fler så blir det mindre "ragg" på varje hona vilket gör att dom får det lugnare.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • Mage

            #6
            nä ifall man skulle stoppa dit en fisk till så måste det ju vara någon fler hona av samma art.
            Problemet med att skaffa fler honor är dels att akvariet inte är så stort, vilket kommer göra att honorna kommer börja bråka om reviren. Förbättring??
            Dels att det inte finns speciellt många som säljer cacatuoides en och en. Dom flesta föredrar att sälja par här ikring.
            Kan inte ta bort hannen någon dag. Vad skulle jag göra med honom under tiden?? Har som sagt bara ett kar så... Tror inte han uppskattar handfatet..
            Har nästan börjat överväga att byta bort paret mot sällskapsfiskar.. tråkigt men kanske bäst för alla parter..

            Mvh//Mage

            Kommentar

            • preske
              Användare
              • september 2003
              • 77

              #7
              Nej byt inte! Kakaduorna är riktigt intressanta och Du kommer ha många stunder av iaktagande framöver. Se till att hon kan gömma sig, slå t.ex. sönder några krukor och gör MÅNGA grottor. Hon kommer såsmåningoom fatta tycke för hanfisken.

              Iaf mitt tips. Risken finns att honan dör, men den risken får man leva med.

              FC
              275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

              55L Scleromystax Barbatus 2+4

              Kommentar

              • Mage

                #8
                Ha bestämt mig för att försöka iaf.. tänkte skaffa lite mer växter och kanske fixa nån grotta till så det blir lite gömställen..
                Det är sant att dom är fina och intressanta men jag tänkte mest på fiskarnas bästa.. Så dom blir kvar men får mer skydd..

                Mvh//Mage

                Kommentar

                Arbetssätt...