Yngel igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per T
    Användare
    • juni 2002
    • 42

    Yngel igen

    Hej!
    Nu har mina ancistrus ynglat av sig igen. Denna gången lekte de i en stor snäcka som de också gjort en del gånger tidigare. Eftersom ynglena började bli frisimmande så flyttade jag helt sonika hela snäckan till ett annat akvarium där det redan finss cirka 20 lite större yngel cirka 2-2.5 cm.

    Men frågan är egentligen denna. Hanen (som alltid är den som vaktar ynglen), verkar leta och leta efter sina bebisar. Är detta skadligt på något sätt? Kan jag flytta över hanen till yngel akvariet utan att han äter upp de andra ynglena och kommer honan att känna igen honom nära han kommer tillbaka.
    Många frågor men hoppas på svar!
    MVH Per T

    Per T
    Per T
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Jag tror ju inte att det är skadligt, men det är alltid bäst att låta föräldrarna vårda sina yngel tills de släpper dem helt. Du kan nog utan risk flytta hane eller yngel tillbaka till varandra de skdar ej sina yngel, dock kan andra fiskar gilla att mumsa på dem.

    don´t drink water-fish`s ..... in it!
    Mvh
    Peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • stiffe
      Användare
      • april 2002
      • 953

      #3
      Hej Per

      Jag tror nog mer att han letar efter snäckan,där han hade sina yngel i,än att han letar efter sina yngel.Ancistrusarnas yngelvård verkar sluta efter det att dom är frisimmande.Du kan,som Peter skriver, flytta över hanen utan risk för att dom ska bli uppätna men risken är att dom kanske blir utan mat istället och svälter ihjäl.Tycker att du istället låter hanen vara kvar där han är och flyttar tillbaks snäckan(utan yngel förstås)så kommer han att bli lugn igen.

      mvh Stefan
      mvh Stefan

      Kommentar

      Arbetssätt...