Flagellater...räkmix...vatten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Flagellater...räkmix...vatten...

    Kanske är jag fel ute här, men jag fick en känsla av, vid tidigare diskussioner, att flagellater (som orsakar bukvattensot) enbart fanns i fiskens tarmsystem och där genom stress eller felaktig mat sedan kan utveckla sjukdomen bukvattensot.

    Jag läste på denna sajt om flagellater att de förekommer i vattnet...

    A web resource for light microscopists seeking to identify flagellates and other fresh water micro organisms. An introduction to flagellate protozoans with photomicrographs.


    Min tanke var att det kanske är vattenkvalitet och foderkvalitet som utlöser bukvattensot och inte stress. Man kan kanske genom ingredienser i sin räkmix tillföra flagellater som sedan belastar fiskens tarmsystem och "bukis" utbryter.

    Finns flagellater i foder som man använder i sin räkmix så kan kanske räkor, torsk och/eller musslor vara "boven"...
    Det vore intressant att finna orsaken till varför bukvattensot drabbar Tanganyika- och Malawiciklider. En gemensam benämnare är ju faktiskt räkmix om man tänker efter.

    Är det någon som vet något mer om detta?
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    Men jag vet en kille som ALDRIG har matat med räkmix å får buksot som 17. jag som matar med 90% räkmix har inte haft bukvattensot på 2år...
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      citat: Men jag vet en kille som ALDRIG har matat med räkmix å får buksot som 17. jag som matar med 90% räkmix har inte haft bukvattensot på 2år...
      Jag menar givetvis inte att det jag skrivit nu är någon sanning, utan endast en öppning till diskussion. Det vore intressant om man fann en gemensam nämnare som man kanske kunde undvika.

      Tanganyika- och Malawiciklider matas ju oftare med räkmix än t ex Sydamerikanska ciklider. Kanske är det något hos Tanganyika och Malawi som gör dom känsligare än Syd/Centralamerikaner...osv.

      Vad matar den "kille" som du känner med?
      Vad har du i din räkmix?

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Tricella

        Dåligt vatten och kraftiga svängningar är en orsak som stressar fisken vilket nedsätter vissa organs förmåga att fungera på rätt sätt vilket gör den motaglig för flagellater liaså för höga salthalter stressar fisken, dåligt foder får djuret ur balans med stress som resultat osv osv.Räkmixen belastar vattnet mer en torrfoder sedan så e ju räkorna kokta som ligger i räkmixen så den lär inte vara boven.

        Jag håller på med ett litet expriment nu som innebär ett konstant jämnt ph (mäter varje dag)8.4ph ligger jag på morgon som kväll nu.
        Fodret kommer bestå enbart av OSI flingor och AquaticNature pellets(dom små)Har uppdaterat till 17 liter filtervolym som består av små biobollar(6 liter) och resten blå filtermatta 10ppi för att se om det blir någon skillnad angående div skumma åkommor som leder till flagellater.Lär ju iof ta ett bra tag innan jag vet om det funkar bättre mot vad jag hade innan men att få det 2 gånger per år är för mycket så något måste varit fel. så nu blire 480L ca 22-24 fiskar max mycket täta vatten byten med bikarbonat för att det inte ska skilja mellan det nya o gammla vattnet i ph när jag byter plus att jag skippar räkmixen och inte en gnutta salt kommer jag slå i, resultatet av detta borde bli bättre vattenkvalite som jag hoppas leder till att soten håller sig borta.
        Vattnet i kran ligger ju på 8.3 så om det sjunker till 7.6 efter en vecka o man byter kraftigt med vatten så blire ju en liten ph höjning som förmodligen stressar fisken med div resultat som är oönskade.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Frysning är också ett rätt effektivt sätt att avliva parasiter. Jag tror inte några flagellater överlever i fryst räkmix.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Tack för det svaret deelay!

            Ska bli intressant att följa ditt experiment...

            Fler får gärna komma med synpunkter och inte bara läsa vad som står i ämnet...

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Efter det att jag slutade med räkmix hos mina troffar så har antalet fall av buksoten minskat. Jag matar enbart med OSI spirulinaflingor och Sera granugreen-pellets nu för tiden. Jag tror att räkmixen har en förstoppande effekt, och ej är det optimala fodret för fiskar som lever på mestadels alger. Troffar har ju en förmåga att gluffsa i sig fodret å sen mår de dåligt efteråt. Tål att jämföras med när man själv klämmer i sig en påse chips, det känns ju inte så mysigt i kistan efteråt. Troffar behöver fibrer som inte är så lättsmälta d.v.s något som håller deras långa tarmsystem igång. Dessutom så har vi akvarister lite för lätt att säga att de fått buksoten. Ibland kanske det räcker med att inte mata på ett par dagar så försvinner "buksoten" läs förstoppningen.
              Det har sagts förut, här kommer det igen: "man skall försöka efterlikna i så hög grad som möjligt deras naturliga biotop, och det gäller även foder" för att fiskarna ska trivas så bra som möjligt.
              God Jul
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                Jag har nu använt deltecs uvc filter i snart ett år och soten har lyst med sin frånvaro-det sägs ju att uv ljuset tar bort en del "farliga" bakterier som kan bidra till just bukvattensot, nu tror jag inte att ett uvc filter är en fullständig lösning men i kombination med bla det som skrivs i de tidigare inläggen att sköta vattenkemin, bra foder mm..så är uvc filtret en viktig komponent.
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Jag har inte heller haft "bukvattensot" så länge jag har haft akvarier. Bukvattensot är ju inte en sjukdom utan ett samlingsbegrepp på en massa diffusa magsjukdomar, rätta mig om jag minns fel.
                  Jag anser att bra vattenkvalité variationsrikt och optimalt foder samt ej överbefolkade akvarier förhindrar att fisken får diagnosen "bukvattensot".
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                    Tack för det svaret deelay!

                    Ska bli intressant att följa ditt experiment...
                    Det är nu dags för en liten utvärdering. Nu funkar det bra och inte alls som innan.
                    jag tror att boven var en alltför stor variation av fodret tillsammans med en otillräcklig filtervolym.

                    Sedan filtervolymen höjdes o kosten blev ensidigare i sitt format (ej näringsinnehåll) så har det blivit klart stabilare, nu fungerar det som det ska.

                    Wilhelm!
                    Bukvattensot är en sjukdom men det är oftast inte den man har när man tror det =)
                    Det finns lite olika varianter som visar liknande symptom dock ej fjällresning som den riktiga bukvattensoten ska ge, därav hjälper olika mediciner i olika fall.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      deelay: Vilken foderkombo hade du förut när problemen uppstod?

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #12
                        Bara lite funderingar i ämnet:
                        Vilken är ursprungskällan som anger att bukvattensot orsakas av flagellater?

                        Vilken art av flagellat skulle det röra sig om? Det finns tusentals. Det finns arter som lever i vatten och arter som parasiterar på djur. Det finns arter som finns i tarmar hos djur utan orsaka sjukdom eller på annat sätt ge symtom.

                        Lite kuriosa: Gardia lamblia är en flagellat som relativt ofta parisiterar på människor och orsakar diarre.

                        (Jag menar med flagellater encelliga eukaryoter med flagell, i gruppen protista. Det finns andra celler som kan kallas flagellater också.)
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Räkmix, flingfoder och pellets var det jag blandade mellan men kör nu enbart AquaticNature pellets hemma och sedan kör vi enbart flingfoder till dom vuxna malawina i lokalen och cyklops dom första veckorna till dom små. Men som sagt de mystiska "sjukdomarna" har lyst med sin frånvaro sedan sista paketet räkmix flög ut genom dörren. Jag kan tänka mig att kör man enbart med räkmix funkar det bättre en att blanda olika "format".
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Pettap
                            NCS Medlem
                            • januari 2005
                            • 1385

                            #14
                            Jag hadde en kolega som hadde/har en Maswa grupp I 15år (nya Yngel växte upp i gruppen) dom gick i ett 250liters med fågelsand en kalksten och filterhörna med matta som drevs med en kraftig luft pump. Vattnet var fullt av mickroskopiska luftbubblor. Han matade med Räkmix (70/30),cyklops och (håll i er) LAX foder.Lite av allt varje dag. Han kastade även ner Röda mygg en gång för att reta mig. under dom 15åren har han alldrig haft bukvattensot eller andra förstoppnings dödsfall. kanon fina djur med breda band och fina färjer. kanske den höga syresättningen av vattnet bidrog till att "Buken" lyste med sin frånvaro?
                            Peter
                            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Hehe jo det finns en del special fall =) En kompis till mig byter endast vatten när han flyttar vilket inte är så ofta men han har alldrig haft en sjukdom hitills, han matar iof endast med OSI flingor så ingen räkmix men dom borde iaf bli dåliga tillslut tycker man, när han flyttade för ett tag sedan fyllde han på med nytt vatten i burken o hällde bara ner fisken o alla överlevde trots att dom inte sett nytt vatten på 1.5 år innan förutom då han fyller på vid avdunstning vilket inte är mycket.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...