Callochromis pleurospilus Kigoma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klassisk ära
    Användare
    • juli 2003
    • 139

    #31
    Här kommer en bild på MIN fisk:



    /m

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #32
      Jag håller med om att skannade foton ofta behöver efterredigeras, mycket beroende på den programvara man använder vid skanningen. Men denna diskussionen handlade väl ändå inte om det utan om bilden i fråga var efterredigerad eller inte. Personligen tycker jag bättre om orginalbilden eftersom den har mjukare färgåtergivning.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • pontus
        Användare
        • oktober 2003
        • 514

        #33
        WOW!! Blir det nå yngel vill jag köpa!!![xx(]
        Passenger on Planet Earth:
        Pet.macro nsumbu
        Pet.moshi ikola
        Pet.Trewavasae
        Pet.Bulu-Point "Red"
        Pet.orthognathus tricolor mvuna
        Pet.Longola
        Tr.Ilangi
        Tr.Muzi
        Tr.Katonga
        Neo.Leleupi

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #34
          Lika mogen som alltid Ära !!!
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • peter
            Användare
            • augusti 2002
            • 161

            #35
            hej cutekid tittade just i ett gammalt nr av cb 9/94 där var en art.
            om c.pleurospilus. peter

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #36
              tack peter
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #37
                Beteendet att gömma sig i sanden beskrivs i denna artikel;
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #38
                  "Men denna diskussionen handlade väl ändå inte om det utan om bilden i fråga var efterredigerad eller inte."

                  Såvitt jag vet handlade disskussionen inte alls om foto ursprungligen men om du och Tricella tar ett språng åt det hållet så hakar jag på. Och jag tillägger att det har inte med scanning att göra, digitala bilder är inte mer rätt de man får från ett väl inställt scanner-software.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • TroffeMicke
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 412

                    #39
                    Hej. Ang.pleurosp.Kigoma rainbow.
                    Har odlat dessa under några år, delade den första importen med Kent i Nol, och vill bara lägga in ett varningens ord.
                    Detta ÄR tuffa fiskar och går jätte bra med Troffar, men ha helst mer än 10 st Kigomor för den dominanta hannen jagar ihjäl andra hannar om dom är för få.Har själv 20 st fördelade på 5+15 i ett 720 med ett 40 tal Tr.Bright Neon Red Kongo och dom leker som bara den.Honorna avlekes i mkt. tidig ålder,och bara ca: 4 cm långa.
                    Mvh Micke.
                    Mvh.Micke

                    http://www.troffemicke.com/

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #40
                      citatåvitt jag vet handlade disskussionen inte alls om foto ursprungligen men om du och Tricella tar ett språng åt det hållet så hakar jag på.
                      Ok om jag är orsak till att ämnet glidit åt fel håll återgår jag till urspungsfrågan. Ja det är säkert fullt möjligt men jag skulle inte själv valt den kominationen i ett så litet kar.

                      citat:Och jag tillägger att det har inte med scanning att göra, scanner-software, digitala bilder är inte mer rätt de man får från ett väl inställt scanner-software.
                      Nej, skillnaden i färmättnad i fotot som diskuterades har definitvt inget med skanningen att göra. Om jag förstod det hela rätt var det bara en beskuren del av orginalfotot (där för övrigt exif-informatioen ligger kvar).
                      Att foton inte är mer rätt för att skannerprogramvaran är rätt inställd håller jag också med om. Tvärtom blir ju bilden mindre rätt desto mer skannerprogramvaran förändrar bilden.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #41
                        TroffeMicke:
                        Jag redigerade i ditt inlägg eftersom annonsering inte är tillåten i forumet.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #42
                          Rubriken är "Callochromis Pleurospilus Kigoma".

                          Detta ämne handlar alltså om arten som Cutekid köpt och därför ser jag det som ytterst relevant att diskutera artens utseende då fotot ändrats i efterhand (är detta i enlighet med copyrightlagarna?).

                          Om sedan Cutekid gjort något med flit eller inte bryr jag mig egentligen inte om utan det jag velat påtala här är att färgåtergivningen ändrats från utgångsfotot i efterhand. Det visar inte fotots naturliga färger utan är manipulerat och det tycker jag bör nämnas.

                          Jag anser mig ha rätt att ifrågasätta fotot och det Cutekid gjorde...sedan får vem som helst tycka vad som helst om mig...ärligt sagt så bryr jag mig inte om ifall någon anser mig agera som en 6-åring eller vad.

                          Kommentar

                          • ollec

                            #43
                            Jag har en liten undran, vad har ni för sällskap till dessa firrar?
                            Jag har för närvarande 6 st jul. ornatus och har varit lite orolig för att de ska vara för tufft sällskap men om det som troffe micke säger stämmer så ska jag inte oroa mig.

                            Har tänk att jullarna ska få para ut sig och bara ha kvar ett par och sedan enbart ha c. pleurospilus kigoma som polare i karet. Har för närvarande endast 5 stycken men hade tänkt att eventuellt skaffa några till. Hade nog tänk ca 4 till, hur tror ni det kommer funka i ett 375 liters kar?

                            /Olle

                            Kommentar

                            • TroffeMicke
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 412

                              #44
                              Ett 375 L kar räcker fullt ut om du har stor fri bottenyta och fin sand.Plerrarna blir ju inte så stora.Lekgroparna är relativt små,ca:10 cm i diameter.
                              Men för Jullarnas skull så se till att ha gott om skydd med stenrös.
                              Har man få hannar verkar inte Plerre hannarna färga ut fullt.
                              Jag har som sagt odlat dessa i några år och det har ALDRIG funkat med mindre än 4-5 hannar i gruppen.Sen verkar Plerrarna inte gilla blåa fiskar ?????????? men gult och rött går bra?????.Har även Pl.Kigoma med Opt.Nasutus Kipili Gold och det funkar utmärkt.
                              Har under flera år även odlat Pleuro.Tembwe och dessa är mkt."snällare" än Kigoman.Sålde nyss denna grupp till Norge, då Kigoman är vackrare.

                              Mvh.Micke
                              Mvh.Micke

                              http://www.troffemicke.com/

                              Kommentar

                              • ollec

                                #45
                                Så, de är såpass hårda alltså, det låter lovande .
                                Det verkrar också som om det inte alls är fel att köpa ett gäng till, kanske fläskar på lite och tar några extra.

                                När du har haft 4+ hanar har alla haft ett eget revir då? Eller är det några som bara "glider omkring"? För om jag skaffar många hanar och de tar sig revir så kan det inte bli särskilt stora revir...åtminstone inte i mitt kar, eller?

                                /Olle

                                Kommentar

                                Arbetssätt...