Ciklidsäkra växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • supermick
    Användare
    • maj 2002
    • 151

    Ciklidsäkra växter

    Anubias och Javaormbunkar ! det är dom förslagen jag får när jag frågar om växter till Ciklider
    men det måste ju finnas fler!
    såg nånstans en som heter ciklidgräs (fanns en massa olika) nån som har erfarenhet ? finns det nån typ av flytväxt som funkar!

    hej hopp i plurret
    hej hopp i plurret
  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Hej !

    Ja växte o Malawi är inte det lättaste, antingen låter de bli dem eller så blir de till sallad !

    Det som har funkat bäst för mig är Javaormbunkar som jag satt fast på stenar. Anubias funkade ett tag men ble även de till sallad efter ett tag. Ciklidgräss har jag också provat både den vanliga sorter och den stora bredbladiga varianten. Samma här de har börjat slita sönder växten efter ett tag. En botten/förgrundväxt som jag däremot ha fått ha i fred är en låg växt (5-10cm hög)(>10cm+ bred). Tror det är någon Cryptocoryne växt. När växten tar fart så blir det en snygg "matta" med dessa växter som växer längs botten.

    Det roliga med denna är att den vid skuggiga partier i akvariet så blir den grönare och lite högre. Framtillakvariet blir den längre och med rödbruna blad........

    MVH
    Daniel

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      I mina akvarium med Sydamerikanska växtätande ciklider (det finns ciklider från andra ställen än Malawi...) har jag ett par varianter av Criniumlök och Javaormbunke. Det är de enda som överlever nån längre tid. Jag har också flytormbunke och Limnobium laevigatum (flytväxt) som visserligen brukar betas av, men tillväxten på dessa är tillräckligt snabb för att de inte ska försvinna. Anubias har jag aldrig fått att funka, de nya späda skotten på dem brukar betraktas som delikatesser...

      /Hasse

      - http://och.nu/ciklid -

      Kommentar

      • supermick
        Användare
        • maj 2002
        • 151

        #4
        tackar för era svar !
        alltid trevliga svar här

        hej hopp i plurret
        hej hopp i plurret

        Kommentar

        Arbetssätt...