Geophagus steindachneri någon som har ett bra tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dorner
    Användare
    • mars 2004
    • 32

    Geophagus steindachneri någon som har ett bra tips

    Hej
    Jag har 2 st Geophagus steindachneri troligen,inte helt säker. Jag köpte dom i November, problemet är att sedan dess så står den ena bakom bakgrunden helatiden så fort den dyker fram så blir den påhoppad av den andra. Jag tror att det är två honor man ser ingen skillnad på dom. Funderar nu på att lämna tillbaka dom men det skulle kanske vara bättre att byta dom (mer ekonomiskt). Jag har ett par A. Cacatuoides vad jag förstår så skall de helst hållas i en grupp med fler honor så det jag söker är en möjligen två honor till. Annars kan det vara intressant med en annan sort sydamerikansk dvärg som skulle kunna passa bra tillsammans.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Vad är frågan? Om det är fråga om vilken fisk du kan/bör ha med fiskarna så krävs mer info som akvariets storlek osv. Tuppkam blir rejält stor och är inte det bästa sällskapet till sydamerikanska dvärgar. Jag är inte säker, men delar av inlägget käns som en anons och anonser har vi en egen avdelning till (forumet förvandlas sanbbt till en anonsavdelning annars).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • dorner
      Användare
      • mars 2004
      • 32

      #3
      Ok förtydligande

      Jag har 2 st Geophagus steindachneri (troligen,inte helt säker). Jag köpte dom i November, problemet är att sedan dess så står den ena bakom bakgrunden helatiden så fort den dyker fram så blir den påhoppad av den andra. Jag tror att det är två honor man ser ingen skillnad på dom. Enligt affären skulle det vara ok att ha ett par i 120liter.
      Har ni några bra förslag på vad jag skall göra?

      Akvariet är 120l Mycket växter och rötter, 20 kardinaltetror, 4st blackmolly, 3st korallplaty, 3st siamensis, 1st ancistrus, 5st corydoras habrosus, 2st Geophagus steindachneri och 2st A. Cacatuoides, 1st Titanic (min lilla sons ide)

      Funderar på att byta dom fler honor av A. Cacatuoides och till någon annan sort sydamerikansk dvärg som skulle kunna passa bra tillsammans med A. Cacatuoides.
      Några förslag på det?

      Kommentar

      • Fleksnes

        #4
        Hvor stora er dom?
        G. Steindachneri bør helst gå i grupp på 2-3 hanar och 6-8 honar. 2stk blir helt fel..

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag tycker att du ska göra dig av med tuppkammarna. De är för stora för akvariet och fisksammansättningen. På sikt blir de över 20 cm, men ungdjur funkar i 120 liter.

          Till dina fiskar skulle jag föreslå någon Laetacara.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • dorner
            Användare
            • mars 2004
            • 32

            #6
            Dom är ca:5-7cm
            Hur många bör det vara av Laetacara resp Apistogramma C funkar det med ett par av varje eller bör det vara ett par stycken av varja och i så fall funkar det i akvariet med den storlek.

            /Joakim


            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

            Jag tycker att du ska göra dig av med tuppkammarna. De är för stora för akvariet och fisksammansättningen. På sikt blir de över 20 cm, men ungdjur funkar i 120 liter.

            Till dina fiskar skulle jag föreslå någon Laetacara.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              citat:Hur många bör det vara av Laetacara resp Apistogramma C funkar det med ett par av varje eller bör det vara ett par stycken av varja och i så fall funkar det i akvariet med den storlek.
              För Laetacara räcker det med ett par, men det kan krävas fler i början för få till ett par. När det gäller Ap. c. så är det förstås bättre med flera honor och en hane men de funkar att hålla 1+1.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • dorner
                Användare
                • mars 2004
                • 32

                #8
                Skulle man kunna ha Geophagus steindachneri i ett litet akvarium om man bara har de paret, hur stort bör dom ha i såfall.
                Tack för all hjälp.

                /Jokaim


                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                citat:Hur många bör det vara av Laetacara resp Apistogramma C funkar det med ett par av varje eller bör det vara ett par stycken av varja och i så fall funkar det i akvariet med den storlek.
                För Laetacara räcker det med ett par, men det kan krävas fler i början för få till ett par. När det gäller Ap. c. så är det förstås bättre med flera honor och en hane men de funkar att hålla 1+1.

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  absolut minimum är då ett 160L som är 100x40x40.

                  310L 125x50x50 borgar för lyckliga fiskar.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Det är till att börja med lite fel att kalla det för "par", hona + hane är bättre, även om hanen verkar ha koll på vem han lekt av.

                    120 liter är definitivt för litet för att hålla ett par ett längre tag. Tuppkam leker däremot vid tidig ålder så det funkar vid de första lekarna men när de växer så blir det hopplöst för litet. Jag tycker att din handlare gjort fel.

                    Läs om tuppkam på:



                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...