Äntligen har man ett vieja synspila par

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    Äntligen har man ett vieja synspila par




    Hanen är ca 19cm och honan 17 knappt.
    Dem går ensamma i ett 375 kar, så jag funderar på att lägga i lite kompisar till dem, eller är de en dum idé?

    Har hört lite att hanar kan få "ryck" på honan och döda henne om han inte har nån annan att avreagera sig på.
    Så någon bra art som passar bra ihop? Nån har sagt skivtetra, men usch va fula dem är lite smått lika pirayor. Iafall i mina ögon..

    Sen levande föda, de går bra med guppys å neon tetra?
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    #2
    I ett 222kar har jag 2 st Blå ciklid hanar + 2 honor, tillsammans med herrans massa andra firrar, och hanarna bråkar ungefär hela tiden, sätter munnarna i varann å jagar varann osv osv.. så funderar på att kanske lägga i en av dem + ena honan tillsammans med synspilorna?
    dock är blå ciklid paret 7cm + 6cm. Då kanske synspilorna ser dem som föda?
    några bra råd?
    här är de båda hanarna, ( börjat färga ut fint nu :] )

    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      Synspila är till största delen herbivor, levande foder rekomenderas därför icke. Lägg hellre energi på att hitta bra grönsaker/växter till dem. En pelletsort/räkmix med hög andel grönt är bra basfoder.

      I ett 375L kommer du få svårt att husera något med ett lekande par synspila, men du kan pröva med någon väl bepansrad doraid till dem.

      Ett biotopriktigt och tufft sällskap till dom annars vore ett stim med större levandefödare, tex svärdbärare. se till att ge dem rejält med flytväxter att gömma sig i om Synspilorna blir för närgångna.

      Lycka till, de såg mycket trevliga ut!
      fish r friend

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #4
        "med hög andel grönt är bra basfoder"
        "grönt" ärtor? växters blad? hrm sallad? (inte så kunnig)

        "pröva med någon väl bepansrad doraid till dem"
        "doraid" ?

        Så du skulle inte rekomendera ett mindre par me blå ciklider me andra ord?
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          Grönt = blad, växter, ärtor, zucchini, spenat .... finns säkert massor.

          Doarider = släkte malar från sydamerika, tex Agamyxis Pectinifrons eller Platydoras costatus. De flesta malar går nog bra, jag har aldrig märkt att synspila har brytt sig om bottenlevande fiskar ÖHT, men jag har å andra sidan aldrig hafft ett lekande par.

          Du har ju blåcikliderna i ett kar i samma hus, ta ut paret å stoppa ner till synspilorna å kolla vad som händer. Är ju inte värre än att du får stoppa tillbaka dem. Kommer nog gå bra tills nått av paren leker men de är ju alla små fortfarande så det funkar säkert.
          fish r friend

          Kommentar

          • Laesk
            Användare
            • februari 2004
            • 2447

            #6
            Ah ok låter fint!

            Jag har även en mal hos dem.. å den har dem bara nosat lite på.. så de går fint.

            aja tackar för besväret =)
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

            With CANON you can!

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Mina synspilum gillar 'andmat'. Fick med mig sånt 'obehagligt jox', för 1-2månder sen vid ett fisk köp. Har spridit sig som en löpeld till alla andra kar utom deras (då de äter den).

              Så 1-2gånger i veckan fångar jag upp ett hel del 'andmat' ur de andra akvarierna och ger till synspilumarna. De verkar uppskatta det.

              vet inte om det är nyttigt eller inte, men grönt e det alla fall!

              Kommentar

              Arbetssätt...