Bikarbonat..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke_lkpg

    Bikarbonat..

    Jag har börjat använda bikarbonat i mitt akvarium. 200liters malawi akvarium. Tog 2 matskedar förra gången när jag bytte vatten, fick ett ph då på 7.6. Hur gör jag nu när jag vill byta vatten igen , det finns väl bikarbonat kvar i vattnet, ska jag ta lika mycket, mindre bikarbonat? hur gör jag?
  • spaceace
    Användare
    • februari 2003
    • 93

    #2
    Tillsätt bikarbonat till den mängd vatten du byter, man kan dock inte överdosera bikarbonat (troe att man kan få max 8,3).
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Vi tar samma mängd varje gång vi byter vatten, vi tar ca 1 msk (250-literskar), men enligt säljaren ska det räcka, men sedan har jag hört att man inte kan överdosera bikarbonat som ngn här ovan skrev också, så kanske man ska ta lite till istället....

      Kommentar

      • Mrsonk
        Användare
        • december 2002
        • 233

        #4
        Du får lägga ner mer än bara till det vattnet eftersom bikarbonaten bryts ner efter ett tag.
        Oscar Cederqvist
        -----------------

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hur mkt kan jag hälla i om jag byter 30% av vattnet i mitt 250-literskar varje vecka?

          Kommentar

          • Pettson
            Användare
            • oktober 2003
            • 86

            #6
            Vid vattenbyte tillsätter jag 5g bikarbonat/10liter bytt vatten i min Malawi burk.
            Tillsätter även 5g jodfritt salt/10liter bytt vatten i alla mina burkar.

            Detta fungerar bra för mig.

            Kommentar

            • David Johansson
              Användare
              • april 2002
              • 581

              #7
              Syftet med bikarbonaten är att få ett stabilt pH värde mellan vattenbytena, vilken mängd bikarbonat som behövs för detta får man testa. Man skall tillsätta såpass mycket bikarbonat så man slipper ett alltför fallande pH mellan vattenbytena.

              Mät vattnets pH före vattenbytet, genomför sedan vattenbyte och tillsätt t.ex. 1 msk per 100 liter utbytt vatten. Mät sedan pH igen efter någon timma.
              Nästa vecka innan vattenbyte mäter du sedan pH igen, har det sjunkit betydligt får du tillsätta mera bikarbonat. Prova 2 msk/100 liter utbytt vatten. Upprepa proceduren tills du har ett satbilt pH mellan vattenbytena.

              Tillsätt aldrig bikarbonat utan att först göra ett vattenbyte, detta kan orsaka mer skada än nytta.
              David

              Kommentar

              • MagnusL
                Användare
                • januari 2004
                • 326

                #8
                Har för mig att det står 30 gram bikarbonat per 100 liter i Ciklidboken. Jag brukar köpa en påse med salt och bikarbonat blandat på akvarielagret, dom säger 1 dl sån mix per 100 liter.
                Magnus Lovgren

                Kommentar

                • micke_lkpg

                  #9
                  Tack alla för era svar.
                  Nu vet jag nog eller kan testa mig fram hur mycket bikarbonat jag kan tillsätta..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...