Förr tunn fog?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Förr tunn fog?

    Kommer precis tillbaka från garaget, har försökt skära ned mitt 332 l kar (ett nytt kar som fogen släppte i botten efter en månad i vintras). I några fogar kan jag precis få i bladet (ca 0,5mm). I andra är det helt omöjligt... glaset vill fnasas sönder Det kommer att gå åt helvete...
    Så där bygger man väll inte ett akvarium, genom å bara smäcka ihop glasen utan fog? Skall väl vara en 2 mm i alla fall?

    Nån som har nåt tips annar så åket skiten i deponiavfall i veckan
    Anders L
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    lillebror bubblade om att aceton löser silikon?

    annars har casco en silikonbort-tagning man kan använda kanske.
    fish r friend

    Kommentar

    • Byttorp
      Användare
      • november 2003
      • 1585

      #3
      Jag hade precis samma problem när jag skar isär ett läckande kar för om silliconering. Men jag drog igenom knivbladet med ganska så hög belastning och hade inga problem med att det gick alltför många flisor i kanterna, och dom flisor som nu gick har definitivt inte påverkat varken utseende eller funktion efter att jag satt samman det igen. Tråkigare då med en lite repig framruta..., men skit samma karet står ju i pannrummet ändå så...

      Lycka till.
      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
      Ordförande GCG

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Prova med att vässa upp en spackelsspade, om du använder en brytkniv så är den för tjock.
        Vänligen
        Christer
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Ok, får väl testa spackelspade.. när min ilska har lagt sig
          Anders L

          Kommentar

          • zeb
            Användare
            • augusti 2003
            • 34

            #6
            Prova med pianotråd.

            Kommentar

            • ossism
              Användare
              • augusti 2003
              • 108

              #7
              det som styr fogens tjocklek är kraften du använder när du pressar ihop glasena vid limning. om det bara är en fog som har blivit så tajt kan man vänta med den till sist. då kan man "vika" glasena så att fogen öppnar sej lite i taget. det finns supertunna blad som glasputsare använder. minuset med dom är att dom saknar något att hålla i, så det måste man greja först.
              1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av ossism

                det som styr fogens tjocklek är kraften du använder när du pressar ihop glasena vid limning.
                Alltså har amatörtillverkaren skitit i att försöka få till fogar, han har bra klabbat ihop det...
                Om/När jag limmar om så skall jag se att det är fogar minsann!
                Anders L

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Hej!

                  om du köper spackelspade som christer säger se till att köpa de tunnaste de som man köper 3 st i 1pack (rektangulär utan skaft), de behöver oftast inte ens slipas.

                  och när du säger att "amatörlimningen" som nån gjort, så gör faktiskt de flesta proffsen på de viset nu för tiden så liten fog som möjligt, jag såg ett proffs som limmade ihop ett 1500liters, han stod och pressade med alla krafter han hade för att få så tunn fog som möjligt tog till och med i med foten mot glaset.......

                  tändsticksmetoden som du tjatar om hela tiden användes mest på 70-80talet, men nu har siliconen blivit så pass mycket bättre så att man brukar sträva efter tunna fogar, fråga gärna christer(cf.akvarielagret) hur han limmar sina akvarier, inte för att jag vet vilken metod han använder men jag gissar att han limmar tunt......
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • Frontosa
                    Användare
                    • november 2003
                    • 10

                    #10
                    Fogen är till för att det inte ska bli spänningar i akvariet och rutorna ska kunna röra sig vid belastning.
                    När man bygger stora akvarier beror det på vilken byggteknik man använder eller om det behövs distanser mellan glasskivorna.
                    Oftast orkar man inte pressa ihop glasrutor som är 10 mm eller mer
                    så att det blir en jätte tunn fog.
                    Köp vanliga rakblad och pressa in det mellan rutorn, bryt försiktigt
                    och skär, det är ett helvete men det går när man fått till tekniken.

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av cichlids4fun

                      tändsticksmetoden som du tjatar om hela tiden användes mest på 70-80talet, men nu har siliconen blivit så pass mycket bättre så att man brukar sträva efter tunna fogar, fråga gärna christer(cf.akvarielagret) hur han limmar sina akvarier, inte för att jag vet vilken metod han använder men jag gissar att han limmar tunt......
                      Tjatar och tjatar... det är andra medlemmar på forumet som rekomenderar olika metoder och bland annat tändsticksmetoden, själv kommer jag att se till att det blir en lämplig fogtjocklek. På vilket sätt återstår att se. Har ju inte bråttom, så jag behöver ju inte limma på det mest tidseffektiva sättet.
                      Tjocka fogar mest på 70-80 talet? De fabriksbyggda (robotlimmade?)kar av högre kvalite jag har sett har fog... å de är byggda på 2000-talet
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #12
                        ja, fogarna har inte med kvalite på silkon att göra utan för att det inte skall bli spänningar i glaset.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        Arbetssätt...