Spørsmål om yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • delta

    Spørsmål om yngel

    Jeg har fått barn på mine elfenbensciclider (cryptoeros nigrofaciatus), og har flyttet mor, far og barn over i et 45 liters kar så de kan være alene.

    Derfor lurer jeg på: skal jeg la mor og far gå sammen med barnene eller bare mor???
    eller bare la barnene være alene??
    Er det noen som kan gi litt tips om framgangsmåte for at disse barnene skal overleve?
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Du har skrivit inlägget i forumet för Afrikanska ciklider, därför vill jag bara för allas skull påpeka att fisken i fråga är från Centralamerika.

    Cryptoheros nigrofasciatus är något av de mest enastående föräldrar till sin avkomma som jag har upplevt (kombinerat med sajica). I de allra flesta fall så går det utmärkt att inhysa både föräldrar och barn i små utrymmen utan att några yngel går hädan.

    Att hysa ett könsmoget par i 45 liter tillsammans med sin avkomma är däremot absolut för trångt även om jag inte kan föreställa mig att föräldrarna skulle skada sin avkomma på grund av trångboddheten.

    Om du inte har ett kar på ca 150 lier för paret med yngel så tycker jag att du ska sätta tillbaka båda föräldrarna i sitt ursprungskar och lämna ynglen ensamma i det lilla. Tänk på att det är många yngel av en ganska svårsåld art så det skulle kanske inte skada att återföra en del av dem till ursprungskaret som föda åt de fiskar som du håller i detta (om någon av dem kan tänkas vara rovfiskar förstås).

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    Arbetssätt...