Sardinburk, eller..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    Användare
    • februari 2004
    • 390

    Sardinburk, eller..?

    Här kommer en fråga som jag redan kört på Zoopet... Får se om man får större gensvar här... )

    Jo... Som liten palt hade jag jämt akvarium och jag har nu, efter ett par decennium av total avhållsamhet, åter drabbats av "akvariesjukan". Faktum är att jag nästan blir lite orolig. Det känns emellanåt som om det hela har antagit närmast maniska proportioner. Jag kan tillbringa hur många timmar som helst på nätet med att surfa runt på olika akvariesajter och forum med följd att alla ens andra åtaganden blir lidande.

    Eftersom jag f.n. pluggar på annan ort så kommer det tyvärr att dröja drygt ett år innan jag kan förverkliga mina drömmar om ett stort, fint, nytt kar. Desto mer tid att planera alltså...

    Jag hade tänkt mig ett hyfsat stort akvarium, 1000-1200 liter typ. Från början var jag helt inne på Tanganyika men på senaste tiden har jag blivit helt omkullblåst av nostalgins starka vindar. Det får nog bli ett "snällt" sydamerika-kar istället, mest beroende på att det i mångt och mycket var dessa fiskar jag hade i min ljuva ungdom.

    Jag hade tänkt mig följande laguppställning:

    6-8 Scalare
    4-6 Hantelciklid
    4-6 Flaggciklid
    4-6 Blåciklid
    4-6 Chokladciklid
    2-4 L-malar av varierande sort

    Vad säger ni om det upplägget? Funkar det eller blir det för trångt? Även om man har ett stort kar så blir ju dessa fiskar hyfsat stora i vuxet tillstånd. Synpunkter tack!
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus
  • Pangaea
    Användare
    • februari 2004
    • 390

    #2
    Nähäpp..?
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      skippa blåcikliden och ha fler L-malar
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        skippa blåcikliden å kör en cool jordätare, typ S. Deamon, G. Balazani, Tapajos Red Head, G. altifrons eller nån ... tror du kommer ha mycket mer glädje av dem än blåisar.

        lycka till!
        fish r friend

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Bra ide med stort SA! Så här trycker jag:
          1. När chokladcikliderna har parat ut sig så räcker det med det paret. De blir ju stora!
          2. Blåciklider bort.
          3. Bör nog minska antalet på de övriga stora cikliderna. Bättre å börja lite lugnt... det kan ju vara roligt att introducera nån mer längre fram.
          4. Kanske en stor svärm corydoras på botten, det vore väl läckert!
          Anders L

          Kommentar

          • Pangaea
            Användare
            • februari 2004
            • 390

            #6
            Tackar, tackar... )
            "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

            Min zoon

            /Magnus

            Kommentar

            Arbetssätt...