göra "egna" rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    göra "egna" rötter

    Jag är på jakt efter riktigt riktigt tunna och långa raka rötter (dock inte lianer) men det verkar omöjligt att hitta. Så istället tänkte jag ta vanliga grenar/rötter och på något sätt lacka/kapsla in dom och köra på det istället. Vad ska man använda för att dom inte ska bli glansiga? Och för att dom ska hålla?
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org
  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    #2
    Varfør lacka? hitta tunna fina røtter från løvtræd som legat (ligger) i en bæck som har god vattenkvalitet.

    Ta hem hæll kokande vatten øver dom och sætt dom i akvariet. du kan behøva fixera dom så dom inte flyter upp i børjan med det brukar inte vara något problem.

    Jag har gjort så flera gågnger och aldrig haft några problem med sjukdommar, dock kan vattnet bli lite færgat av røtterna i børjan men det brukar inte vara något problem.
    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • februari 2003
      • 1686

      #3
      Lite färgatt vatten ser jag enbart som en fördel. Har själv haft samma tanke men att vara boende i Stockholm och inte ha varken bil eller körkort gör att det blir lite klurigt att hitta bra ställen att leta på.

      Någon i sthlms området som kanske har något bra förslag?
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        Aha, det ær dær det kniper...

        Nog borde det væl finnas endel småbæckar som kommer från hyfsat fina områden?

        Fast kan vara en ganska rolig syn att se på bussen nær du kommer åkande med famnen full i krokiga (långa?!) smala røtter :-)
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Har själv bokgrenar i olika mod. som jag använder,vissa mont.jag ihop med ett borr i samma storlek eller lite mindre.Det beror på grenens dim.Detta med att använda rötter och kvist som har legat i vatten tycker jag är fel,man vet ej vad det är för trädslag man får.Däremot bokgren har ju aldrig varit i kontakt med vatten och har därför ej några sjukdomar eller parasiter,behöver därför ej kokas utan kan läggas i direkt.Har aldrig fått några sjuka fiskar på grund av trädslag av tveksamt ursprung.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            Hmm, tror risken att få sjukdommar ær rætt liten men iaf.

            Varfør man anvænder røtter som legat i vatten ær att dom ær utvattnade och alltså slæpper av sig lite garvsyra och annat som kan var skadligt før fiskarna.

            Anvænder man ourlakade røtter kommer man få lækage av dessa æmnen i akvariet. Kanske man kan anvænda æven færska grenar men jag tror det ser lite skummt ut før man ser ju sællan grenar under vattnet :-)

            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Vem pratar om färska grenar,jag tar alltid självdöda grenar som sitter på trädet.Sen för det andra så har boken ingen garvsyra,därför används bok till skärbrädor samt glasspinnar och allt annat som behöver ett neutralt trädslag inom livsmedelsindustrin.Boken färgar vattnet ytterst lite i förhållande till al somväxer i vatten.Sen till en annan sak , om man vill färga vattnet och sänka PH , det är att plocka alkottar nu när dom har fröat färdigt för senare behov under året.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • februari 2003
                • 1686

                #8
                och för oss då som är värdelösa att känna igen träd även på sommaren så hittade jag detta dokument:

                免费日逼软件,免费十大污软件,免费视频app网站无需付费黄,免费视频大全集免费是全网最全的正版视频资源手机APP,提供ios苹果下载/安卓下载。片源丰富,高潮迭起!


                att känna igen vinterkala träd =)
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Vannar

                  Fast kan vara en ganska rolig syn att se på bussen nær du kommer åkande med famnen full i krokiga (långa?!) smala røtter :-)
                  Man får kanske ta det under påskhelgen då och säga att det är påskris.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Bra ide! Nu finns det ju inte nåt överflöd av bokskog uppsala , men iden med "smala" pinnar kommer jag också att nappa på. Det låter skitsnyggt! Mna får väl ut å snoka i vårsolen!
                    Anders L

                    Kommentar

                    Arbetssätt...