vilken lack till bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    vilken lack till bakgrund

    Vilken lack är bäst till frigolit bakgrund? Måste man ha tvåkomponents eller kan ma använda en och blanda i färgpigment i lacken? Eller bör man blanda färgpimenten i husfixen? helt villrådig...
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • spaceace
    Användare
    • februari 2003
    • 93

    #2
    Du kan blanda pigment i lacken, pigmentet löses ändå upp en aning ock blandar sig med lacken när du lackar. Man måste ha tvåkomponentlack för att den ska tåla att ligga i vattnet. Du kan använda en vattenbaserad tvåkomponent golvlack istället för speciell akvarielack, den luktar dock mer innan den härdar.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det är delade meningar om att använda olika tvåkomponentslacker ämnade för golv. Det är olika slutresultat som gjort användandet av dessa tveksamt.

      Jag själv skall prova International´s Marine Polyester eller Epiglass (båtlacker). Absolut bäst är Epotex Akvarielack, men den är också betydligt dyrare...

      Kommentar

      • Mård
        Användare
        • februari 2004
        • 285

        #4
        Blir det bra om man blandar pigment i lacken...Någon som gjort det? Läste på Stockcholms akvarieförening, bakgrunden som det står om där blandade dom pigment i lacken. Undrar vilken lack dom använde.....annars säger de på affären att det inte går att blanda pigment i tvåkomponents lacker för att den inte härdar som den ska då. Någon som har erfarenhet av det? /Elindet
        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Vanligast (och säkrast?) är att blanda pigmenten i husfixen än i lacken...

          Kommentar

          • Mård
            Användare
            • februari 2004
            • 285

            #6
            Jo jag vet det men stör mig på att man inte kan se vilken färg man får eftersom att lacken gör färgen mörkare. På Stockholms akvarieförenings hemsida har dom gjort en bakgrund, dom har haft pigment i lacken men dessvärre skriver dom inte vilken lack (sen svarar dom inte på mail häller hitils iaf)och inget nummer går att hitta. Så jag väntar på svar från dom. Har liksom redan spacklat tredje, sista lagret. Är himelens otålig med att få reda på en lack som fungerar....vill ju bli klar NU!!!
            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

            Kommentar

            • Mård
              Användare
              • februari 2004
              • 285

              #7
              Ja antingen får jag ta mig en tur till Skogås och Epotex eller chansa på ett vattenbaserad tvåkomponents golvlack....får väl se hur jag gör om jag orkar vänta till måndag...
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

              Kommentar

              Arbetssätt...