Kulfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Friberg

    Kulfiskar

    Var och köpte tre kulfiskar i måndags(sydamerikanska enl affären). Väldigt söta men en av dem är mer rastlös än övriga. Den simmar upp och ner fram och tillbaka på kortsidan hela tiden. Äter inte. Är det någon som känner igen detta beteende? Vad ska jag göra?
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    ta då genast reda på vilka kulfiskar du har köppt? Finns väldigt många arter, vissa kräver bräckvatten MÅNGA blir väldigt stora och vissa OTROLIGT aggresiva.

    försök indetifiera dom via den här sidan:



    eller gå tillbaks till affären och be dom fixa det vetenskapliga namnet på dom, det kommer helt klart vara värt det så du vet precis vad din kulfisk kräver.

    Men till din fråga, hur stor är burken? vad går dom med? att dom simmar fram och tillbaks etc. är ingen konstighet i början utan är mer dom som känner efter var akvariumet börjar och/eller slutar och dom kan vara lite svåra att få igång att äta (kulfiskar äter rätt olika saker så enu en anledning till att artbestämma den korrekt)

    Annars får jag väl gratulera till ett bra köp! är själv väldigt svag för kulfiskar i alla dess former =)
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Friberg

      #3
      Fiskarna är sötvattenskulfiskar enl affären. Ska bli ca 20 cm. I akvariet (240 lit.) finns amerikanska ciklider. Bla chokladciklider och eldbuk.

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        är det en colomesus fisk du har så hör väl dom till dom snällaste och bör väl fungera ihopp med andra fiskar men återigen kolla upp vilken fisk du verkligen har för vissa är riktiga monster och/eller kan bli riktigt stora. Sen kan även dom snällaste fiskarna bita fiskar i fenorna men det är inget större problem om man inte har slöa långfenade fiskar.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • Friberg

          #5
          Kulisarna är så söta när de paddlar fram i akvariet. Blir en färgklick. Jag ska ringa till affären idag och höra vilken sort det är.

          Kommentar

          • Friberg

            #6
            Via artbeskrivningen ser det ut att vara en Colomesus asellus.

            Kommentar

            • Bromid
              Användare
              • December 2003
              • 117

              #7
              Hejsan igen.

              Skulle man kunna få något exempel på kulfiskar som kan gå i vanligt vatten utan att behöva bräckt?

              Tacksam

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • February 2003
                • 1686

                #8
                Ja det finns fler sötvattens kulfiskar en rena bräckvattens kulfiskar.

                om du kollar på länken http://puffernet.tripod.com/ så har dom ett bra art register över dom flesta sötvattens/bräckvattens kulfiskarna och där kan man se att dom flesta är rena sötvattensfiskar (en del går över i bräckvatten när dom blir äldre, vissa helt ut i salt men långt ifrån alla) Både i afrika och i Sydamerika finns det rena sötvattensarter TROR att det är vanligare i asien att dom sedan går ut i bräck men finns rena sötvattensarter där också tex. i Indien eller i mekong floden.

                Sen att dom flesta arterna förutom bräckarterna är ovanliga i handeln det är en helt annan sak, men som vanligt finns det antagerligen mer hos leverantörerna så hör med din handlare.
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • FLIR

                  #9
                  Mata dom med röda mygglarver, detta bör du göra ganska ofta då dom likt andra kulfiskar har en otrolig snabb matsmältning. Jag lyckades efter 1½ år få min att äta pellets och torrfoder, det underlättade så man slapp köra med mygglarver jämt.

                  Kommentar

                  • Friberg

                    #10
                    Mina kulfiskar älskar mygglarverna. De började faktiskt även äta av ciklidmaten första dygnet. Har även prövat med crabfish som uppskattas.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...