Synpunkter på fisksammansättning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettex

    Synpunkter på fisksammansättning

    Sätter ett nytt 630 liters sydamerika. Tänker mej följande sammansättning
    15 st marmorbilbuk Carnegiella strigata
    10 st drottningrasbora Rasbora espei
    6 st skalar altum Pterophyllum altum
    6 st svarta Pterophyllum scalare
    6 st koi Pterophyllum scalare
    6 st rökslöj Pterophyllum scalare
    6 st mosaikcorydoras Corydoras haraldschultzi
    1 par röda dvärgciklider Apistogramma hongsloi
    1 par fjärilsciklider Mikrogeophagus ramirezi
    1 par bolivianska fjärilsciklider Mikrogeophagus altispinosus
    1 par zebrapleco L46 eller L98
    1 par L255/L34
    1 par L204/L134

    Mycket rötter som avskiljer i akvariet, synpunkter?
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #2
    Jag tycker det verkar bli alldelses för mycket fisk, kanske inte till antal, men till storlek. 30st scalarer, varav 6st altum? Dra ner på antalet scalarer och öka antalet stimfiskar och corydoras. jag hade nog satsat på 10st altum och inga andra scalarer... Skulle även haft fler par av apistosen och fjärilarna och tagit bort de bolivianska.

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Ska du ha ett rent sydamerika får du ta bort rasbororna, för de kommer från Thailand. Se´n tycker jag antalet scalarer verkar en aning för stort. Och det är heller ingen idé att köra med så många olika varianter, för de kommer att para ut härs och tvärs, även med exemplar av andra varianter, så du lär få en del yngel som inte är renrasiga. Och vill det sig riktigt illa, så parar några av de vanliga ut sig med altumen. Jag skulle nöja mig med 6-8 scalarer, av en och samma färgvariant. Helst då vildformen, eftersom den enligt min mening är klart snyggast, och gör sig bäst i ett biotopakvarium. Du kanske t.o.m bara ska köra med 6-8 altum? Jag tror inte altumen kommer att trivas med så många andra scalarer i samma akvarium. Och det lär bli en del slagsmål.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • februari 2003
        • 1686

        #4
        ja 30 scalarer det låter som TOTAL kaos! du kommer garanterat inte få ut något nöjje utav dom då utan din burk kommer mer likna ett försäljningsakvarium. Kör enbart på Altum och/eller en grupp med vanliga scalarer.

        Om du nu endå ska köra på 30 scalarer så lär du få väldiga problem att få ner mat till dvärgcikliderna efter som scalarer är rena ät-maskiner och kommer hinna snappa åt sig 99% av all mat vilket kommer leda till väldigt utmärglade fiskar. Jag hade otroliga problem att få ner mat till mina hongsloi (speciellt honan) och fjärilscikliderna och då hade jag bara 6 rellativt små scalarer.

        Men som sagt, dra ner antalet scalarer drastiskt, ska du blanda altum med vanliga ja gör det då bara med en sort (enligt mig då naturformen för annars kommer det bli fult, men det är ju en ren smaksak) skippa dom asiatiska fiskarna och dubbla eller trippla ditt antal bilbukar, dom blir bra mycket mer "självsäkra" när dom kommer upp i ett större antal (dom gör sig bättre då också tycker jag)
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • ettex

          #5
          för att runda av tråden så finns resultatet i bilder på min zoon

          4 altum
          5 scalarer
          16 röda fantomtetror
          8 fjärilar
          10 sterbai
          2 panaqer

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • juli 2002
            • 790

            #6
            Jag kan bara hålla med.
            alldeles för många scalarer!!!
            max 10st
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            Arbetssätt...