Osmosvatten direkt i karet via slang?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer L.

    Osmosvatten direkt i karet via slang?

    Hej,

    Bor i Uppsala vars hårda vatten tyvärr inte passar så bra om man vill hålla fiskar från Sydamerika. Planerar därför att skaffa ett osmos-filter. Funderar på om man skulle kunna slippa joxandet med plastdunkar och istället koppla en lång tunn slang direkt från osmos-apparaten till akvariet. Är någon som vet om trycket är tillräckligt för att det skall fungera? Eller lägger filtret helt enkelt bara av om det inte orkar trycka vattnet vidare i en fem, sex meter lång slang?

    Egna erfarenheter eller vilda gissningar är välkomna!

    Hälsningar
    Christer L.
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Rent praktiskt så är det inga problem, filtret matas ju av din vattenkran. Orkar kranen så orkar filtret.

    Problemen är väl att det går väldigt långsamt att fylla efter ett 1/3 vattenbyte (100-200 liter per dygn) samt att du inte kan köra på enbart osmosvatten. Om du sakta droppar i osmosvatten så förändras vattnet också sakta. Måhända att fiskarna vans in sakta mot förändringarna i vattnet men det finns en smärtgräns också där vattnet är för rent och fiskarna dör. Av dessa två anledningar kan det vara bättre att "buffra" inför vattenbyte samt att spä vattnet och mäta sig fram innan man öser i det i karet.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Jag fyller en stor tunna med reverse osmos vatten, och när det är dags för delvatten byte så hinkar jag i det i karet och blandar i en 1/4-1/3 kranvatte efteråt. Det funkar bra, inga märkbara svängningar i ph. Kh ligger då på behändiga 3-4. Lätt hålla ph på 6,5.

      En förbättring som jag kommer att införa är att skaffa en elekrisk vattenpump och slang, då kan man i stället köra från tunnan direkt till karet!
      Anders L

      Kommentar

      • Christer L.

        #4
        anli och tropfrog - tack för svar!

        Det verkar väl som om det bästa alternativet ändå är att bunkra osmosvatten i dunkar.

        anli, du bor kanske också i ett område med hårt vatten eftersom du har 60-70 procent osmosvatten vid vattenbyten. Har du märkt några negativa effekter på växterna vid ett sådant förfarande? Jag antar att osmosfiltret även tar bort mineraler och andra spårämnen som är viktiga för växterna.

        En elektrisk pump låter som en bra lösning om man inte vill hinka själv. Kanske kan fungera med ett gammalt ytterfilter, eller de små pumpar som finns att köpa till trädgårdsdammar?

        /Christer

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Ja, jag bor i Uppsala !
          Mina växter tynade bort ett tag, men nu har jag ökat mängden kranvatten och skvätter i ferrogan järngödning så verkar vallsenerian att repa sig...
          TMG brukar oxå rekomenderas, men det kör jag inte med längre... tyckte det blev dyrt. Växterna är en bisak för mig.
          Har dessutom ökat mängden kranvatten än vad jag hade inledningsvis.
          Fiskarna stormtrivs hur som helst och det är ju det viktiga...
          Anders L

          Kommentar

          Arbetssätt...