Rengöring och finkorningt grus i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mary
    Användare
    • mars 2004
    • 16

    Rengöring och finkorningt grus i karet?

    Hej!
    Nu har jag ett ganska grovt grus i mitt akvarie men funderar på att byta ut det mot ner finkornigt grus. Skulle vilja höra med er som har det hur ni gör vid rengöring. Nu brukar jag ju "slamsuga" på botten men hur ska man göra om man har finkornigt så att det inte skall följa med upp i slangen?
    Tack på förhand!
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Jag suger upp vattnet i en hink slår, bort vattnet och häller tillbaka sanden i akvariet.
    Hur försiktig man än är kommer det att följa med sand förr eller senare.

    Kommentar

    • Mary
      Användare
      • mars 2004
      • 16

      #3
      Hej igen!
      Tack för svar Karon. Det verkar bara vara så onödigt mycket jobb att göra så...
      Måste finnas något annat sätt? Som det är nu har jag ju bara kopplat slamhäverten till en slang och sedan raka vägen till avloppet men skulle jag behöva ta det via en hink osv så skulle det ju ta bra mycket längre tid. Isåfall får jag släppa mina planer på finkornigt grus...Om någon har något annat förslag blir jag jätteglad!

      Kommentar

      • Ankan
        Användare
        • oktober 2003
        • 18

        #4
        fäst en pet-flaska på slangen för att minska suget. prova dig fram med olika storlekar på flaskor för att nå rätt effekt. lycka till =)
        /Andreas 400 liter tanganyika... 100 liter yngel...

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Vem har sagt att livet skulle vara enkelt
          Självfallet kan man göra på många sätt som alla fyller sina behov, mitt sätt funkar för mig eftersom jag "suger sand" såpass sällan, och jag vill inte ens riskera att få någon sand i avloppet.
          Vanliga vattebyten/påfyllningar gör jag med en rörböj som hänger över kanten på akvariet

          Kommentar

          • Uffeman
            Användare
            • februari 2004
            • 234

            #6
            Jag har precis börjat med Biltemas Blästersand och är nöjd med resultatet men kan konstatera att all skit lägger sig numera synligt ovanpå sanden vilket gör att man får suga rent 2 ggr/vecka och dessutom anv. hink så man kan slå tillbaka sanden.

            Betydligt mer jobb än med grövre grussorter...





            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              jag suger ovanför försiktigt, å den sand som följer med åker ner i avloppet. det handlar om så små mängder så man kanaske får fylla på en liter var 6:e månad max om man vill ha exakt hela tiden.
              fish r friend

              Kommentar

              Arbetssätt...