Vilken pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikW
    Användare
    • mars 2004
    • 14

    Vilken pump?

    Hej alla!

    Har varit här inne ett tag nu och "tjuvläst" alla (ok då, många, inte alla...) inlägg. Kom fram till att här finns en massa kompetens och åsikter, precis vad jag behöver nu. Till saken hör att jag är helt ny på det här med fiskar och akvarier. Men jag lever efter principen "Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar", så om jag låter lite korkad i mina frågeställningar får ni ursäkta.
    Idag har jag ett 175 l akvarium som är överbefolkat av malawiciklider (nej, jag kan INTE alla latinska namnen, ännu...) och därmed behöver jag ett nytt akvarium. Har fått ett som ligger på
    275 l. Nu till mina frågor:
    1. Hur många fiskar kan jag ha i det? Fiskarna är idag allt från fullvuxna(?) till små yngel.

    2. Vilken pump skall jag använda? Att tänka på här är att jag i dagsläget inte vill lägga ut flera tusen på någon pump. Får först se om mitt intresse består. Jag har tittat runt lite på Eheims pumpar, i detta fallet en 2215 Classic. Räcker det?? Vilket märke spelar ingen större roll. Kraven jag har är: Billig, inte för bullrig, lätt att engöra samt slippa rengöra en gång i veckan (som jag gör idag...)

    3. Var köper jag billigast?? Har kollat lite i Tyskland... Men vill gärna ha lite länkar till bra internetbutiker. Har hittat en 2215 i Tyskland för 541 Skr.. Det får väl ses som hyfsat billigt, eller?

    Tror det var allt idag... Men jag återkommer säkert med fler frågor!

    Tack för all hjälp så länge!
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Winér
  • PatrikW
    Användare
    • mars 2004
    • 14

    #2
    En fråga till när jag ändå är igång:

    Någon som känner till det här märket:
    Sacem Marathon 1000

    Är den bra?? Billig i alla fall (48,98 euro)

    Pumpar (enligt tillverkaren) 1000 l/h

    Tack igen....
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Winér

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Funkar ok, men slangkopplingarna är tydligen kassa.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • PatrikW
        Användare
        • mars 2004
        • 14

        #4
        Kassa?

        Vad menar du med det? Att de kan gå i sönder och förvandla min lägenhet till inomhuspool eller?

        Eller är det något annat som du menar?
        Med vänliga hälsningar
        Patrik Winér

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          1. beror på, men ien 275a kan du bara ha antigen mbunas eller aulonocararor. 2 arter...

          2. nånting som kör ca 1000l/h
          en fluval 4+ ex.

          3. vet ej.
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            En polare har haft otur en gång och det var nära häromdan igen. Det är tydligen slang kopplingarna som är lite klena och kan släppa. Visst går det att göra lite eget hemmamek, men satsa hellre på ett gediget från Eheim. Det kanske kostar lite mer, men det är grymme kvalite vi snackar om. Känner en kille som har kört ett Eheimfilter i snart 30 år och det går fortfarande lika tyst och fint.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • PatrikW
              Användare
              • mars 2004
              • 14

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

              1. beror på, men ien 275a kan du bara ha antigen mbunas eller aulonocararor. 2 arter...
              Hmmm, då får jag ursäkta mig.... Vad är mbunas och aulonocararor? Är det någon form av malawiciklider eller?

              CuteKid:
              Jag förstår din tanke och jag har en polare som är på mig om Eheim hela tiden... MEN, är det värt att satsa dom pengarna extra om jag kanske inte har något intresse om några månader? Är det bara kopplingen som släpper på Sacem? Då borde man väl kunna sätta dit en egen slangkoppling (metall) eller?

              Tack för svaren förresten!! Kanon bra att alla svara så snabbt!!
              Med vänliga hälsningar
              Patrik Winér

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Ett Eheim får du sålt mycket lättare än ett Sacem och om du tappar intresset så spara prylarna tills du får suget igen.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • PatrikW
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 14

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

                  om du tappar intresset så spara prylarna tills du får suget igen.

                  Det är detta som är så roligt hos er.... Ni förutsätter att man aldrig kommer att tappa intresset helt... Det är en av orsakerna till att jag börjar med det här faktiskt...
                  Men jag skall ta ditt förslag under övervägande CuteKid. Men är c:a 600 Skr för ett 2215 billigt? Och räcker det med ett 2215?
                  Med vänliga hälsningar
                  Patrik Winér

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Tycker att 600 kr är ok för ett 2215 men satsa lite till så du kommer upp en klass till 2217 och smäll in det i ditt 275 liter så kommer du få ett kanonfilter. Ett 2215 tror ja gskulle passa bra till ditt 175 liters. En bra länk till folk som har tyckt till om sina classic filter:



                    Mvh
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • PatrikW
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 14

                      #11
                      Var jag tveksam tidigare så är jag rätt övertygad nu...

                      Enda problemet för mig nu är väl att övertyga min sambo att vi skall lägga dom extra pengarna på det.. Men vad jag har läst hittills i forumet så verkar jag inte ensam om det problemet i alla fall.. Någon som har en bra lösning på det??
                      Med vänliga hälsningar
                      Patrik Winér

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • april 2002
                        • 880

                        #12
                        Som andra sagt före mig, satsa på kvalitet direkt, det blir billigast i längden.
                        2215 räcker kanske teoretiskt, men ett 2217 vore mycket bättre.
                        Kosta dessutom på dig en uppsättning dubbelkranar och kanske även slangborste (borstar om du väljer 2217), det kommer du att ha glädje av när du skall göra ren filtret!

                        Kommentar

                        • PatrikW
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 14

                          #13
                          Jag tackar Karon.... Med tanke på att ingen annan har lämnat någon åsikt så lär det bli en Eheim 2217. Har hittat en för 79.90 euro. Är det ok pris?
                          Slangborste förresten. Vad är det för något och vad använder jag den till. Dubbelkranar har jag för mig att jag vet. Det använder man väl för att kunna stänga av vattnet med vatten kvar i slangarna eller är jag fel ute där också?
                          Finns det några andra tillbehör som man "måste" ha?
                          Kan jag få något bra förslag på filtermaterial också när jag ändå är i gång?
                          Med vänliga hälsningar
                          Patrik Winér

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #14
                            Tycker att det verkar vara ett vettigt pris. Se till att beställa biobollar av modell mindre när du är i farten och även som Karon sa: dubbelkranar. Sitter i skrivande stund och väntar på att mina kranar från tyskland ska dyka upp så jag kan dra igång mitt filter. Som filtermaterial blir det biobollar och blåfiltermatta som är klippt i 2*2 cm bitar.

                            Vart ska du köpa ditt filter ifrån?

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Karon
                              Användare
                              • april 2002
                              • 880

                              #15
                              http://store.aquaristic.net/AQ499f07...,0,0,id3081,,0,
                              http://store.aquaristic.net/AQ499f07...,0,0,id3082,,0,
                              http://store.aquaristic.net/AQ499f07...,0,0,id3061,,0,
                              http://store.aquaristic.net/AQ499f07...,0,0,id3062,,0,
                              Det blir ofta beläggningar invändigt i rör och slangar, alger eller vad det är som kan hindra flödet och då går det hur enkelt som helst att rensa dom, bara sticka in plasttråden och dra igenom borsten en eller ett par gånger.
                              Slangarna har två olika dimentioner, 12/16 & 16/22 mm tyvärr.
                              Kopplingarna är precis som du säger till för att kunna stänga av vattnet, samt för att kunna dela på slangarna så att man enkelt skall kunna bära bort filtret.
                              Eheims fyllning funkar för mig (Ehfimech, Ehfifix, Ehfisubstrat & Ehfisynth) eller motsvarande från andra märken.
                              Dupla minicascade, de små som "puttekulor" rekomenderas av en del så det finns helt säkert flera fyllningar som funkar
                              Var hade de 2217 för 79,90 € ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...