Håller Golvet??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_720
    Användare
    • november 2003
    • 368

    Håller Golvet??

    Hej
    Jag tänkte fråga om det är någon som har koll i avseende bärighet på golv?
    Jag tänkte fylla upp ett 720 liters Akvarium placerat på en Lecabänk med 4 rader lecablock.
    Håller mitt "Radhusgolv" (träregelstomme på lättbetongbjälklag) för den belastningen??
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    ska inte vara några problem alls, speciellt inte med en sån "bänk"

    PS.
    ta dig en titt på en liknande tråd på ett liknande forum =)



    DS.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Christer T

      #3
      Kan inte riktigt hålla med om att det inte kan bli problem. det beror ju på vad det är för golv och hur akvariet placeras. För en del år sedan när vi skulle ställa in en vattensäng i vårt förra hus så kollade vi med arkitekt/konstruktör som inte rekommenderade av vi skulle ställa den där vi först tänkt.

      Om du har platta på mark eller ett betongvalv akvariet ska stå på så lär det inte vara några problem var du än ställer det. Är det däremot t.ex. på en övervåning med ett vanligt reglat golv under så bör du nog tänka till lite mer. Intill vägg där du har en bärande väg under är nog inga problem. Långt från en bärande vägg???

      Kommentar

      • Micke_720
        Användare
        • november 2003
        • 368

        #4
        Tack för svaren..
        Golvet är uppbyggt med träreglar som ligger
        på ett lättbetongbjälklag.
        Höjd skillnader mellan lättbetongbjälklaget / färdigt golv är ca: 15 cm..

        Kommentar

        • Vannar
          Användare
          • april 2002
          • 339

          #5
          vill du vara sæker så stæll akvariet næra en betongregel.
          / Jonas Vannar

          Kommentar

          • Therese
            Användare
            • april 2002
            • 196

            #6
            När jag sklle fylla mitt 500l visade det sig att reglerna inte gick hela vägen ut till väggen så golvet sjönk ett par mm så det var bara och töma igen... VI gjorde så att vi la vinkelgärn under benen för att fördela trycket vilket hjälpte så nu är jag på väg och släppa i de första firranra=)

            mvh Therese

            Kommentar

            Arbetssätt...