när är akvariet redo för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    #16
    Jag är precis på gång och skall fylla ett 720 och har funderat fram och tillbaka på ovanstående problem och har väl kommit fram till att jag provar att låta några "billigare" firrar skita igång akvariet sedan efter en månad när nitrat nivån verkar ha stillat sig köper vi något dyrare från Afrika

    Jag har ett innerfilter kuddar bakom BTN samt en Eheim 2260 som skall startas från scratch





    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av annahl

      Japp, Ann Ahl. problem?
      Ehh tänk efter
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av orm

        1) )

        Denna cykel tar i regel mellan 2-6v för att bli effektiv.

        Dessa veckor/månader utan fisk i akvariet är altså gammal skrock i klass med stegar och katter
        Enligt fok som studerar biologi på hög nivå så tar det ganska exact 36dygn för cykeln att komma igång.Efter 9-10 dagar får man en ammoniaktop som sedan sakta avtar o följs av nitrit toppar följande vecka-veckor sedan efter 36 dygn ska läget ha blivit stabilt nog med alla typer av bakterier som ska ingå för att kvävecykeln skall fungera.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Gwendly
          Användare
          • december 2003
          • 374

          #19
          annars är ju "fishless cycling" ett sätt att köra igång karet, det är helt klart min favorit.

          Kommentar

          • Snapper
            Användare
            • januari 2004
            • 37

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av annahl

            Japp, Ann Ahl. problem?
            Ber om ursäkt, trodde ditt alias var ett skämt.[]

            Kommentar

            • Vannar
              Användare
              • april 2002
              • 339

              #21
              citat:Hur kan bakterieaktiviteten kommit igång efter en vecka utan fisk
              Hmm skojar du? bara før att det inte finns fisk så betyder det inte att det inte finns något levande i vattnet.

              Men vill man få igång procesen fortare, så krama som sagt i lite filtersvamp gegga. Alt och som ær mycket vanligt, att ta ca 1/3 av vattnet till ett nytt akvarium från ett gammalt som redan ær igång.

              citat:
              Enligt fok som studerar biologi på hög nivå så tar det ganska exact 36dygn för cykeln att komma igång
              Jag læser biologi (visserligen inte microbiologi) men så mycket har jag snappat upp att jag lært mig att vældigt lite ær bestæmt och konstant i miljøn, det finns sækert flera experiment dær man startat från en steril miljø och sedan mætt den biologiska aktviviteten och fått dessa resultat.

              Men nu ær ju inte våra akvarier en steril miljø, inte enns ett nystartat, Tvært om. Sjælvklart behløver akvariet en viss period før att komma igång och bli stabil men denna period kan sækert ta vældigt lång tid om man gæør allt fel och gå på nån dag om man gør allt rætt.
              / Jonas Vannar

              Kommentar

              • annahl
                Användare
                • februari 2004
                • 56

                #22
                Hej, Satt precis med Aquaguides catfish bok skriven av Dr Jurgen Schmidt.
                Följande är taget ur boken:

                You Should never introduce fish into a newly established aquarium.
                The tank has to be ecologically "run in" as the so-called nitrogen
                cycle has to be completed, which means that appropriate micro-
                organisms have to be established and allowed to multiply.
                Approximately two weeks after setting up, sufficient bacteria should
                be presented to claense the tank of any fish faeces, food remains and
                dead plant material. After two to three weeks the microorganisms will
                have multiplied sufficiently to convert any harmful ones. For example
                , any remaining nitrates in the water can be absorbed by plants and
                they are far less toxic to catfish than nitrites or ammonia.

                Boken är publiserad år 2003. Så den är relativt ny. Har läst lite andra småböcker med och alla säger nästintill samma sak.
                Den gammle akvaristen sa att det hade med att kloret försvann som ammoniak skapades...(om jag minns det rätt) och så satte det igång.

                Precis som deelay skriver så säger akvaristen. Tror jag håller mig till det. Nu när jag läst om det med och fått det mer nogrannt beskrivit.

                Tack för alla svar.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #23
                  Det är mycket möjligt att det händer saker efter så pass långt tid, men jag tror väldigt få akvarister, och speciellt nybörjare, väntar drygt en månad på att stoppa i fisk. Då tror jag en bättre lösning är att helt enkelt ta det försiktigt i början och som sagt kram ur ett filter i karet...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • annahl
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 56

                    #24
                    Japp, precis. Som den gammle akvaristen sa det är nog många som inte vet om det och därmed inte gör så. Men sen tror jag inte det är fel om man nu vet det att man gör så. Den gammla akvaristen sa samma om det där med filtert att man kunde på skynda det genom att använda ett gammalt filter från ett annat akvarium. Men nu har man inte alltid det...
                    Så då är det om det skall vara rätt bara att vänta vilket jag kommer göra.
                    Jag kommer dock kasta i snabbväxande växter så algbeståndet inte tar över och förmodligen kasta i någon mal som då är väldigt tåliga.

                    Kommentar

                    • Mård
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 285

                      #25
                      Måste säga att jag gjort alla möjliga varianter: köpt fisk och fixat akvaiet på samma dag. Och när jag blev lite mer erfaren så va det vänta som gällde typ en två veckor (vilket kanske är bäst) men i alla fall så har fiskarna alltid överlevt för mig. Så kanske spelar det inte så stor roll bara att man kan aldrig förlora något på att vänta plus att det för mig känns säkarare.
                      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...