synodontis petricola

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1828

    synodontis petricola

    Hej
    Jag impulsköpte synodantis petricola i förrgår, nu sitter jag och försöker att lära mig mer om dom. Jag har plöjt igenom flera olika websidor och vill påstå att jag nu vet en del om dom. Men en del frågor uppstod.
    1: Angående maxstorlek så anges allt från 5 cm till 13 cm. Jag vill veta vem som har den största i Sverige och hur stor den är. Så alla ni som har petrikola, berätta hur stora dom är.
    2: Göklekare eller inte? Någon med erfarenheter av lek?
    3: Fiskätare eller inte? En del websidor säger att man inte skall ha dom med ciklider som är mindre än dom själv, en del säger att man kan ha dom i yngelakvarium. Om dom skulle äta lite yngel ser jag det bara som posiitivt efterssom jag inte vill riva upp allt och plocka fisk ur ett överbefolkat kar om ett år.
    4: Äter sniglar? Jag hade hoppats ha äpplesniglar i karet, men borde dom inte vara för stora för att malarna skall kunna ta dom? Jag gissar att det går.
    5: Jag läste på zoopet att dom är enstöringar. Sen läste jag på 50 andra sidor att dom är stimlevande/gruppdjur. Vart kan denna "missupfattning" komma ifrån?
    6: Jag börjar undra över priset: Här hemma har dom jag känner klagat över att dom är för dyra hos våra handlare (småland!). Men när jag dammsuger nätet så hittar jag tex 20 pund, 30 dollar, 345 skr. Vad har ni gett för era? Här är dom mycket billigar än så.
    MVH
    magnus
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    1. Mina är ca 10 cm.

    2. Inte göklekare.

    3. Troligen inte.

    4. Vet ej.

    5. Mina är mycket sällskapliga av sig och simmar ofta runt i grupp.

    6. Jag tror att jag gav 175:-/styck för mina som är odlade, vildfångade brukar kosta ungefär det dubbla.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1828

      #3
      Tack för svaret, jag har beställt 5 stycken till, extremt trevliga rackare. Hur många har du? Har du sett några lektendenser?
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Jag har 5 stycken och de leker regelbundet.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1828

          #5
          Blir det några yngel kvar av dom? Hur fungerar leken?
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            Dom leker fritt över en hög med småsten eller mot en btn-bakgrund. Några yngel som kommit in bakom bakgrunden har jag lyckats klara. Jag har tom hittat några yngel i ytterfilterna.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              Här finns en artikel om hur man kan odla dem;
              Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1828

                #8
                Tack, jag har inga odlingsambitioner, men det skulle vara kul om det blev några små i karet som klarar sig.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                Arbetssätt...